
   

Copyright  and  Reuse:  Copyright  and  Moral  Rights  remain  with  the  author(s)  and/or

copyright  holders.  Copies  of  full  items  can  be  used  for  personal  research  or  study,

educational, or not-for-profit purposes without prior permission or charge, unless otherwise

indicated,  provided  that  the  authors,  title  and  full  bibliographic  details  are  credited,  a

hyperlink and/or URL is given for the original metadata page and the content is not changed

in any way. For full details of reuse please refer to City Research Online policy.

City Research Online:            http://openaccess.city.ac.uk/            publications@citystgeorges.ac.uk

Citation:  Rodgers, J. (2015). The downfall of the News of the World: the decline 
of the English newspaper and the double-edged sword of technology. In: Brake, 
L., Kaul, C. & Turner, M. W. (Eds.), The News of the World and the British Press, 
1843-2011. Palgrave Studies in the History of the Media. (pp. 266-279). Palgrave 
Macmillan. ISBN 9781137392039 

This is the accepted version of the paper.

This version of the publication may differ from the final published version. To cite 
this item please consult the publisher's version.

Permanent repository link: https://openaccess.city.ac.uk/id/eprint/12932/

 

City Research Online
City St George’s, University of London

https://openaccess.city.ac.uk/policies.html
mailto:publications@citystgeorges.ac.uk
http://openaccess.city.ac.uk/


1 
 

The downfall of the News of the World: the decline of the English newspaper and the 

double-edged sword of technology. 

                                                     James Rodgers  

 

The effect was the same as the Saturday phone call before the splash hit the newsstands on 

Sunday: a shock. This time, though, it was the scandal-seeking scribes who were on the 

receiving end of the stunning blow. Like a wayward politician, bribe-taking official, or a 

footballer ‘playing away’, the News of the World only learnt too late the extent of the trouble 

in which it found itself. By then, there was no way back. The court of public opinion, on this 

occasion, offered only the briefest of rights of reply. In any case, nothing was going to 

change the sentence imposed by an under-pressure Rupert Murdoch: a lifetime ban. Just as 

the News of the World had made ending careers its stock-in-trade, so finally it found itself 

exposed, with no way back. Unlike a rock star shamed for a ‘drink and drugs hell’, though, 

there was no option of going through rehabilitation in the hope of relaunching a career some 

years later. This was closure in the sense of shutting down for good. Mr Murdoch’s 

expression of humility at a parliamentary hearing
1
 had not, of itself, proved repentance 

enough. The News of the World had to go.  

Its departure pleased its critics; dismayed its admirers. The back page of the final edition, on 

July 10
th

 2011, used George Orwell’s picture of pre-war Sunday afternoon peace – how, or 

why, should they have resisted it? – as if to remind those happy to see them done down of the 

place the paper had once occupied in public life, and, indeed, in letters. The effect of the 

whole was an attempt to create a feeling of nostalgia for a time when the News of the World 

was able to do what it was best at. Yet perhaps there was another nostalgia: deeper than that 

for pre-war snoozes on the sofa, or for Sundays which would never be the same again. It was 



2 
 

nostalgia for a time when the printed newspaper had only its counterparts for commercial 

rivals; a time when the internet, giving away for free scandals which had previously been 

saleable, did not exist.  ‘Lots of mistakes were made 20 years ago, at the dawn of the web,’ 

Sly Bailey, then Chief Executive of Trinity Mirror, told the Media Society in 2010. ‘We can’t 

make the same mistakes we made 20 years ago – poorly thought-through assumptions based 

on what we thought was good for us as publishers, with virtually no consumer insight in to 

who would pay and for what.’
2
 Bailey was talking about ways in which the mistakes could 

now be, if not corrected, then at least compensated for. Her suggested solution involved, 

‘“The Three Ps” of portability, personalisation and payment mechanisms,’
3
 various 

permutations of which have been tried, and are still being tried today, in an attempt to offset 

revenue lost from print sales which continue to fall. The challenge also lies in facing up to a 

world in which, as Bailey put it, ‘The multiplicity of news products online and the very 

nature of the online environment has seen the willingness of consumers to pay for content 

dissipate almost completely.’
4
 It is, in other words, a world as far distant from the era of 

reliable print sales, as we now find ourselves from George Orwell’s pre-war Sunday 

afternoon.  

‘Lots of mistakes’: the phrase could apply to many eras of press and broadcasting history. For 

surviving in a business which, in Britain at least, has often been highly competitive, has long 

required an ability to gaze into the future, and then make the right decisions based on what 

you see there. That is not to say that even those who proved to be successful survivors always 

got their predictions right. For example, Ralph D. Blumenfeld, later to become a legendary 

editor of the Daily Express, pronounced in 1887, ‘I doubt if type-setting by machinery will 

ever be as efficient or indispensable as hand-setting.’
5
 Over at the Daily Mail, the great rival 

of the Express, Lord Northcliffe had sounder instincts about which forces might dominate the 

future. He would later come to appreciate correctly the significance of the advent of 



3 
 

broadcasting for news media. As Briggs and Burke put it, ‘Northcliffe had been keenly 

interested in exploiting the power of the press not only in politics, but in the advancement of 

new technology too.’
6
  They even wonder, ‘If Northcliffe had not become mentally disturbed 

and died in 1922, the year of the foundation of the BBC, he might have played as important a 

part in the history of broadcasting as he had done in the history of the press.’
7
  

On one level, the story of the downfall of the News of the World  is the story of the end of a 

newspaper whose conduct, once exposed, proved so be so unacceptable, in the eyes of so 

many, that the owner decided to close it. Doing so – closing that rarest of British newspapers 

in the 21
st
 century, a profitable one – seemed a sensible decision for the longer term. With the 

wayward member of the Murdoch newspaper stable out of the way, the rest could be allowed 

to continue. Mr Murdoch would be seen to have taken a difficult decision, and, in doing so, 

have experienced the ‘most humble day of his life’. Yet there is another way of seeing the 

end of the News of the World, too: as the downfall of a newspaper which was a victim of 

changes which it, like other newspapers – as Sly Bailey noted in the speech referred to above 

– did not fully understand. In the case of the News of the World, technological change – in the 

shape of relatively insecure mobile telephony – gave the newspaper and its hired agents the 

opportunity to hack into messages. It did so at a time when the pressure, always huge, on red-

top tabloids to land exclusives was increasing to unprecedented levels precisely because of 

another aspect of technological change: online competition. Technological change gave the 

News of the World the chance to stay ahead of the game by hacking phones. The ultimate 

price was too high. The newspaper’s decision to use abuse new technology, in the way it did, 

led eventually to its downfall. Evidence given to the Leveson inquiry in 2012 offers some 

clues as to the effects which that bewilderingly rapid technological had on journalism. Aside 

from the closure of the News of the World, the setting up of the inquiry was the most visible 

consequence of the phone-hacking scandal. The inquiry’s brief was to consider the ‘Culture, 



4 
 

Practice, and Ethics of the Press.’
8
 Yet the inquiry could not approach its task in anything like 

the required detail without also considering companies and organizations which were outside 

the press and which, in the age of the internet, were encroaching on what had once been 

indisputably press territory. For example, towards the end of January 2012, the inquiry was 

hearing evidence from three media firms which, if not always supplying material which 

would once have come only from newspapers, were at least making claims on time which 

might otherwise have been spent reading them. ‘Leveson inquiry: Facebook, Google, 

Popbitch executives appear. Full coverage as executives from the social network, search giant 

and gossip website appear at the media standards inquiry’
9
.  Facebook, Google, Popbitch: the 

names would have been meaningless for most of the News of the World’s existence. In the 

years before its closure, they had become names without which the media world could not be 

understood.  

The Guardian piece is instructive as to one part in particular of the challenges which printed 

and other media faced as they sought to confront the competition emerging online. Presented 

in the form of a live blog (itself something which a conventional newspaper would have been 

technically incapable of producing), the page reports an exchange between Lord Leveson, 

and Camilla Wright of Popbitch (which describes itself on its website as ‘a free weekly 

celebrity gossip email’
10

. ‘I'm not sure that there is a great difference between what you do 

and what newspapers do,’ Lord Leveson says to Camilla Wright at one point
11

. There was, 

however, a key difference in the way that Popbitch – and other websites – and newspapers 

were regulated. While newspapers published in the UK were subject not only to the Press 

Complaints Commission (the perceived inefficacy of which had led campaigners such as the 

group ‘Hacked Off’ to demand something different, something stronger), they were also 

subject to the law in a way that many websites could never be. This, in a way, was one of the 

challenges which the News of the World faced. Not only did it have to contend with new 



5 
 

competitors working in new media, it had to do so while bearing in mind laws of libel, and 

contempt of court. Blogs, social media, and even some gossip sites (if, unlike Popbitch, they 

were not UK-based) were not operating under the same constraints. This was a point made by 

those who did not agree with the purpose of the Leveson inquiry. Senior Conservative 

politicians were among them, as presumably, the News of the World itself would have been 

had it lived to see the day the inquiry opened. Referring then to the recent publication in 

France of topless photographs of the Duchess of Cambridge, Angie Bray, a Conservative 

Member of the British Parliament’s Culture, Media and Sport Committee, advanced the 

following argument 

Why should the mainstream press have its hands tied behind its back when everyone can 

say what they like on Twitter and the internet? It is illogical, unreasonable, and makes the 

whole thing pointless.  

I look at France which has a regulated press and the pictures of the Duchess of Cambridge 

still came out. It is not the solution.
12

  

The issue of the internet was also referred to in the exchange between Lord Leveson and 

Camilla Wright. Ms Wright had said in her statement 

Some newspapers have tried to use Popbitch to post stories that they wouldn't do 

themselves so that they can quote them as being on the Internet and therefore they can 

publish as in the public domain. I have tried to avoid Popbitch being used for this 

purpose.
13

  

 

In the months before the closure of the News of the World, there had been a number of 

instances of court injunctions, designed to prevent the publication of details of prominent 



6 
 

people’s alleged extra-marital affairs, being rendered largely ineffective because the parties 

had been named on social media. The case of the Manchester United football player, Ryan 

Giggs, was one example
14

. There was a suspicion that Fleet Street journalists had employed 

the same ‘post it on the internet’ technique of getting scandalous stories in the public domain, 

only with more success than Camilla Wright suggested they had apparently enjoyed with 

Popbitch. This was the time when Twitter, in particular, was rapidly growing in importance 

as a means of gathering and distributing news. As the Mail Online said in a June 2011 

headline, ‘Twitter's British audience jumps by a third as millions log on to discover details 

about celebrity scandals’
15

.  Despite concerns about the internet such as those raised by Angie 

Bray, the Leveson inquiry’s remit remained clearly the ‘Culture Practice and Ethics of the 

Press’ (emphasis added). In July 2011, adding detail to his earlier announcement that the 

inquiry was to be set up, the British Prime Minister, David Cameron, did tell parliament, ‘We 

have also made it clear that the inquiry should look not just at the press, but at other media 

organisations, including broadcasters and social media if there is any evidence that they have 

been involved in criminal activities.’
16

 The crucial phrase was ‘if there is any evidence that 

they have been involved in criminal activities’. It was not Lord Leveson’s remit necessarily 

to uncover such evidence; the inquiry was only intended to respond to it should it come to 

light.   

So while posting material on the internet may have afforded some journalists some 

opportunities, conventional newspapers found themselves generally put at a great 

disadvantage. Social media had given their audience opportunities to disclose and to discover 

scandals for themselves: scandals which might not have met the editorial standards of 

newspapers, never mind the legal requirements of the courts. One consequence, perhaps the 

most alarming for newspapers trying to make enough money to remain in business, was 

endlessly tumbling circulations. This was such a serious problem that the closure of The 



7 
 

News of the World  became a cloud with only the most short-lived of silver linings. Those of 

the News of the World’s rivals who were looking to take a share of its readers after its demise 

did not get all they probably hoped for. As The Guardian website reported on 13 January 

2012, ‘Nearly half of News of the World's buyers give up on Sunday papers. Tabloid rivals of 

News International's now-defunct Sunday red-top have collectively lost 542,247 copy sales 

since July’
17

. In other words, while the five titles – Daily Star Sunday, Sunday Express, 

People, Sunday Mirror and the Mail on Sunday – which might have seen themselves as 

alternative choices for News of the World readers did inherit some readers, their circulation 

figures nevertheless began to fall again: suggesting that the News of the World’s readers, like 

Jeanne Hobson, cited above from the paper’s last edition, really could not imagine Sundays 

without it. Instead, it seemed, they were getting used to Sundays without a newspaper at all – 

as were many of the once-devoted readers of their rivals. The gossip and scandal which had 

once been the exclusive reserve of the Sunday tabloids was now also available on the 

internet. So was a lot of other material such as music videos, games, and chatting on social 

networks: all of them taking up the leisure time of the descendants of the newspaper reader 

whom George Orwell imagined nodding off on the sofa on ‘Sunday afternoon, preferably 

before the war’
18

.   

It is important to stress that that world did not end because news values changed. George 

Orwell may have regretted the ‘decline’ of the kind of murder which was meat and drink to 

the press as the Sunday roast was to his imaginary reader. He did not suggest that murders in 

general had lost their appeal. Around the same time – ‘preferably before the war’ – that 

Orwell’s sated Sunday newspaper reader was settling on the sofa, a fictional journalist was 

outlining the secret of a great story. ‘Look at it this way. News is what a chap who doesn’t 

care much about anything wants to read. And it’s only news until he’s read it. After that it’s 

dead.’
19

  The explanation is offered by Coker, a news agency reporter trying to explain to 

http://www.theguardian.com/media/sundayexpress
http://www.theguardian.com/media/sundaymirror
http://www.theguardian.com/media/mailonsunday


8 
 

William Boot, the naive main character of Evelyn Waugh’s novel, Scoop, what he needs ‘to 

learn about journalism’
20

.  Coker’s definition of news has survived pretty well into the 

present century. A class of journalism students today might only be able to guess the era in 

which it was written because of the word ‘chap’ – a little old-fashioned now, and sexist in its 

assumption that the putative reader is inevitably male. That aside, it serves pretty well today: 

news is still something which will shake the casual observer out of their indifference, even if 

only for the time it takes to satisfy that mild curiosity. What has changed beyond all 

recognition is the way in which news can now be gathered and distributed. There are 

countless examples which might be given here: the emergence of user-generated content 

(UGC) as a vital source of material during the suicide bomb attacks on the London public 

transport system on July 7
th

, 2005; the amount of footage both sent and received by smart 

phones during the Japanese earthquake in February 2011; the videos distributed via the 

internet around the world during the war in Syria from 2011 onwards. Charlie Beckett, 

though, summarizes the effect especially well when he recalls in his book Supermedia (2008) 

the realization he had when working as an editor at Channel 4 News in 2005. The story in 

question was the controversy, and eventually rioting, which followed the publication by the 

Danish newspaper Politiken of cartoons depicting the Prophet Mohammed. Beckett describes 

the Channel 4 News team thinking long and hard about whether they should show the 

drawings on air. Most interpretations of Islam forbid the depiction of Mohammed; some of 

these cartoons were considered especially offensive because they portrayed Mohammed as a 

terrorist. In the end, Beckett realizes that the lengthy discussion of editorial ethics has, to 

some extent, missed the point.   

The lesson of the Cartoons...is that journalism cannot pretend to operate in a vacuum. If 

news journalists are not conscious of their audiences then other people will be. If we do 

not find a way of connecting people then other people will.
21

  



9 
 

Beckett was writing some years before the closure of the News of the World, but he describes 

very well the dilemma that all news media, not just newspapers, were facing as a result of 

technological change. As the falling sales mentioned above suggest, their long-established 

economic model, based on revenue from both sales and advertising was under threat. That 

was especially true for newspapers – although more recent data, discussed at the end of this 

chapter, suggest that there may be the possibility of improvement in the future. It was not, 

however, only the existing economic models which were under threat. Editorial ones were, 

too. This is what I take Beckett to mean when he writes, ‘If news journalists are not 

conscious of their audiences, then other people will be.’ In other words, if an established 

news organization decides not to publish something on the grounds of impartiality, taste, 

fairness to those involved, or decency, such a decision is no longer enough to keep the 

content in question out of the public domain. No amount of lengthy discussion of editorial 

ethics can alter that. The only exception would be if the news organization in question had 

the material exclusively. Even then, there is no guarantee it would stay that way. Journalists 

themselves, just like non-journalists, now have unprecedented opportunities to publish – 

perhaps ‘leak’ might be a better word here – material which would not otherwise see the light 

of day. Where once, for Fleet Street reporters at least, that might have meant finding a 

sympathetic colleague at the satirical magazine Private Eye, the possibilities have now 

greatly multiplied. There is a good example of this in action in a story related to Rupert 

Murdoch, and, indirectly, to the News of the World. In December 2010, the British 

Government’s Business Secretary, Vince Cable, was secretly recorded by undercover 

reporters saying that he had ‘declared war’ on Mr Murdoch, specifically in relation to the 

latter’s ambition to take a controlling share in BskyB, the satellite broadcaster in which Mr 

Murdoch held a substantial minority stake. As Business Secretary, Mr Cable was due to 

oversee the process which would decide whether or not a successful bid by Mr Murdoch 



10 
 

would be in the public interest. Once the remarks came to light, Mr Cable’s role was passed 

to another cabinet minister on the grounds that he could no longer be considered impartial. 

The story was broken by the BBC’s Business Editor, Robert Peston. Yet it was not he who 

had got the scoop. The undercover reporters were from The Daily Telegraph. In order to get 

their story, they had posed as constituents of Mr Cable. Having got the story, though, they did 

not run it – not immediately, at least. As the BBC News website put it, ‘The BBC's Robert 

Peston said the Telegraph chose not to publish the "most explosive" part of its investigation. 

But a transcript was passed to him by a whistleblower.’
22

 Speculation followed about the 

identity of the ‘whistleblower’ (itself an interesting choice of word – one more usually 

associated with someone passing information to a news organization, rather than a source 

within a news organization), with The Guardian’s Media Section
23

, following up a Reuters 

story suggesting that a former Telegraph senior executive, by then working for Mr Murdoch, 

had been Robert Peston’s source
24

. The conclusion which might be drawn here is that a 

source sympathetic to Mr Murdoch, perhaps one of his employees, as the Reuters report 

suggested, leaked the story in order to discredit Mr Cable as an disinterested party. It might 

also be concluded that the Telegraph had originally decided to keep quiet about what the 

BBC called the ‘most explosive’ part of the story because it was content for Mr Cable’s ‘war’ 

on Mr Murdoch to be prosecuted successfully. In any case, some seven months later, and just 

days after the closure of the News of the World, Mr Cable told a London newspaper, the 

Evening Standard he was, ‘delighted to discover that everyone in Britain and the House of 

Commons now agree(d) with (him)’
25

. Mr Murdoch’s fortunes had suffered a major reverse 

in the intervening period. The seriousness with which the Telegraph took the leak is reflected 

in the fact that, as the Reuters story cited above reports, they hired ‘a leading private 

investigations firm’, Kroll, to try to identify its source. From the point of view of 

understanding this as a moment in media history, perhaps the most interesting element (aside 



11 
 

from the many issues raised about how ownership, and business interests, shape content) is 

this:  

Because so many people, including people outside the Telegraph group, had access to the 

section of the Cable audio which discussed Murdoch, Kroll advised the Telegraph that 

while it could eliminate several categories of potential leakers as suspects, the circle of 

people with possible access was too large to enable them to pinpoint the leakers for 

certain. 
26

 

For this is a defining characteristic of the media environment in which the News of the World 

met its end: the world in which, as Beckett notes above, ‘other people will’ find a way of 

connecting people. Whatever the Telegraph’s reason for not initially publishing the Mr 

Cable’s ‘declaration of war’, because ‘so many people…had access’, it was to prove 

impossible to keep the recording out of the public domain. Details of the discussions, the 

decision-making process, at the Telegraph may not have become public, but the content 

which was the subject of those discussions could not be kept secret. Writing some years 

before the phone-hacking scandal came to light, and in a work published only after his death 

in 2006, Roger Silverstone neatly summarized the way this lack of privacy, even the lack of 

the possibility of privacy, was affecting so many aspects of human activity 

The pursuit of political life, the management (or mismanagement) of markets, the conduct 

of diplomacy and the fighting of wars, as well as the construction of lifestyles and the 

capacity to get through the day, significant each in their own terms and perfectly capable 

in principle (once upon a time) of being conducted in exclusively unmediated or private 

contexts, are no longer free to be so.
27

  



12 
 

It was perhaps not Mr Cable’s kind of ‘war’ which Professor Silverstone had in mind when 

he mentioned the ‘fighting of wars’, but certainly the exposure of Mr Cable’s remarks in the 

news media fall under the ‘pursuit of political life’ category. It is important to note that 

undercover reporting, and secret recordings, are journalistic techniques which are almost as 

old as journalism itself (even if electronic recordings came only later, once the technology 

was available). What places this incident so firmly in the early 21
st
 Century is the subject – 

Mr Murdoch’s bid to take control of BskyB – and the technological and financial factors 

which prevent even crack private investigators from identifying the leakers. Computer 

systems, and business models which rely on contracting out services – with the consequence 

that ‘many people, including people outside the Telegraph group, had access’ – ensured that. 

In its own way, the decline of The News of the World also represented a new departure from 

the older, established, techniques of stings and secret recordings. These are legitimate 

strategies of the press as the ‘Fourth Estate’, an idea, as Francis Williams noted in A 

Dangerous Estate, first published in 1957, which has its roots as far back as the 18
th

 and 19
th

 

Centuries.  

The press has been seen as a weapon of freedom, a sword in the hands of those fighting 

old or new tyrannies, the one indispensable piece of ordnance in the armoury of 

democracy. It has been called by Macaulay in honour and by Burke in despair, ‘The 

Fourth Estate of the Realm,’ ranking only just, if at all, behind the Lords Temporal, the 

Lords Spiritual, and the Commons.
28

  

Perhaps the most striking example of the News of the World’s investigative journalism 

serving the public interest in the paper’s later years was its exposure in August 2010 of a 

match-fixing scandal in Test cricket.
29

 The match-fixing scandal, headlined simply ‘Caught!’ 

led to a police investigation, and, eventually, jail sentences. It was a strong piece of 



13 
 

investigative reporting which told readers, and those in authority, of wrong-doing which 

might otherwise have continued. It was included in the collection of front page scoops which 

were reprinted in the farewell edition of July 10, 2011. Also there were various tales of 

adulterous footballers, and cocaine sniffing stars – some of them stories which might fall into 

the category of worthwhile activity for the Fourth Estate, others which might struggle to do 

so. As time went on, there a more sinister side to this kind of journalism emerged. Journalists 

have always been of interest to security services of governments of all political persuasions. 

They often have access to information which is beyond the reach of diplomats or secret 

policemen. As Curran notes
30

, the political connections of newspapers in the 18
th

 Century 

often meant revenue in the form of political subsidies – a system which continued well into 

the next century ‘the last English newspaper to receive a clandestine government grant was 

the Observer in 1840’
31

. In the late 20
th

 and 21
st
 centuries, relations have been less cosy. A 

BBC journalist working in the North Caucasus in 1999 found himself, in a very overcrowded 

cafe, sharing a table with a man whom the press corps suspected of being a Russian secret 

policeman. ‘I am X,’ said the BBC journalist, giving his first name as he introduced himself 

to his co-diner. ‘I know,’ came the reply. In the early 2000’s, a tale circulated in the foreign 

press corps in Jerusalem of one of their number who told an allegedly anti-Israeli joke at a 

private dinner party. The reporter later received a voicemail message which contained only a 

recording of his telling the joke. In other words, the security forces of whichever country 

keep a close eye on journalists, especially those who may know things they would like to find 

out, or whose reporting may not please them. Journalists falling into those categories find 

themselves the object of close surveillance, or worse. In the case of the later years of the 

News of the World, the newspaper seemed on occasion to abandon the role of the press ‘as a 

weapon of freedom, a sword in the hands of those fighting old or new tyrannies’, defined by 

Francis Williams, above, as central to any idea of the press as a Fourth Estate. Instead, the 



14 
 

News of the World seemed occasionally to adapt the techniques of oppressive regimes to use 

in their newsgathering. Consider this description, taken from written evidence given to the 

Leveson Inquiry by the actress Sienna Miller.  

...journalists and photographers would often turn up in meeting places that I had arranged 

on the phone and that no one else knew about. I also had men in cars sitting outside 

my house and I was convinced that they could somehow listen to my conversations. My 

paranoia and suspicion naturally spread to those around me.
32

   

The detail of ‘men in cars sitting outside my house’ is especially chilling. While the stakeout, 

as it would be known in journalistic (and perhaps police?) slang can be seen as a legitimate 

technique – especially for tracking down suspected criminals who have refused all 

opportunity to give their side of the story – no responsible news organization would use it just 

as a matter of course, as seems to have happened here. In the case of phone-hacking, the 

‘weapon of freedom’ was not used against tyrannies, but used to behave almost like one. This 

transformation took place against the background of bigger ones. As noted above, 

technological change in the shape of the internet, and the news sites to which it gave a home, 

provided new competition for the Sundays and other printed media. At the time the News of 

the World’s methods were being exposed and discussed at the Leveson inquiry, journalists, 

and any involved in political communication were becoming increasingly aware of the way 

this change was not only a ‘weapon of freedom’, but also a double-edged sword. ‘There is no 

longer “off the record”,’ Jamie Shea, NATO’s Deputy Assistant Secretary General for 

Emerging Security Challenges, told a conference at Royal Holloway, University of London 

on 11 April 2013
33

. From one point of view, this might seem a positive development: the end 

was perhaps in sight for poisonous briefings from faceless spin doctors. From another point 

of view, it means that journalists’ sources were less likely to be frank. ‘Off the record’, 



15 
 

whatever its shortcomings, can be an important channel of communication for reporting any 

sensitive issue. It is hard to imagine British political reporting, especially in print, without 

recourse to ‘senior Labour figures’ or ‘Cabinet sources’.  New technologies, especially smart 

phones and social media, have given journalists countless possibilities for both the gathering 

and distribution of news material. The actions of Wikileaks and Edward Snowden would 

have been impossible, in scale at least, in an earlier age. As with many ages of 

transformation, though, there are negatives side, too. One of those is that, with material so 

easy to share, it is also difficult to keep secrets, which presents particular problems for 

journalists trying to protect information given to them by their contacts. Writing on the 

subject for the BBC Academy’s Journalism blog, in February 2012, the BBC World Affairs 

producer, Stuart Hughes, asked, ‘with so much potentially sensitive information sitting on 

laptops and smartphones, and being shared through phone calls, emails and text messages, 

how can a journalist ensure the safety of their sources without acting like an amateur James 

Bond?’
34

. Hughes’ article, headlined, ‘Be paranoid - protecting sources in the digital age’, 

went on to outline a series of measures which journalists should take in order to prevent their 

material falling into the wrong hands. As he noted, ‘For journalists covering stories involving 

repressive regimes, however, the main concern isn't that our sources could end up in court - 

it's that they could be exposed or even killed for sharing information the authorities would 

rather keep secret.’
35

 Suggested techniques included encrypting especially sensitive 

information, or concealing documents in misleadingly-titled folders. In the matter of a couple 

of decades, the world of journalism had moved from one in which some reporters listened in 

to voice messages on insecure mobile phone networks, to one where the ‘Fourth Estate’ itself 

might struggle to keep its secrets safe.        

George Orwell ends his essay ‘Decline of the English Murder’ with an account of the ‘Cleft 

Chin murder’, killings committed ‘by an eighteen-year-old ex waitress named Elizabeth 



16 
 

Jones, and an American army deserter, posing as an officer, named Karl Hulten.’
36

 He points 

to what he sees as the ‘lack of feeling’
37

 in the murders for which they are eventually tried 

and convicted. He concludes, 

Perhaps it is significant that the most talked-of English murder of recent years should 

have been committed by an American and an English girl who had become partly 

americanized. But it is difficult to believe that this case will be so long remembered as the 

old domestic poisoning dramas, product of a stable society where the all-prevailing 

hypocrisy did at least ensure that crimes as serious as murder should have strong 

emotions behind them.
38

  

Orwell’s concern over the decline in the quality of the English murder – from those provoked 

by ‘strong emotions’ to those committed with a ‘lack of feeling’ – was a product in part, 

perhaps, of the time in which he was writing. His essay was published in 1946, and the ‘Cleft 

Chin’ case was from the years of the Second World War. The weariness of war had perhaps 

led to a callousness, a disregard for human life, which might have been less prevalent in 

peacetime. Orwell might have been cheered had he lived to read of cases such as the ‘Lady in 

the Lake’, in the 1970s, when Peter Hogg, a ‘personable Air Europe holiday pilot flying 

Boeing 757s’
39

 dropped ‘the weighted body of his strangled wife from an inflatable rowing 

boat into the watery grave of England’s deepest lake’ and ‘was sure he had got away with 

it.’
40

. There may be a similar lesson here for those who are convinced that phone-hacking at 

the News of the World, and the huge disruption to journalism as a job and as a business in the 

technological changes of the last two decades, mean that journalism itself is in decline.  

 

For all the damage done to journalism’s reputation by the scandal, it is worth remembering 

that it was journalists, principally, in the first place, from the Guardian and the New York 



17 
 

Times, who exposed that scandal. While some News of the World reporters might have used 

criminal methods to pursue celebrity stories, it did not mean that journalism itself had 

become rotten. As Orwell regretted the passing of, ‘Our great period in murder, our 

Elizabethan period, so to speak....between roughly 1850 and 1925’
41

, so others have 

expressed concern over the consequences of the ‘collapse in newspaper readership and the 

spread of social media’, where ‘“everyone gets little snippets of information, and never fully 

understands the implications”’ as the respected author and journalist Misha Glenny put it in a 

2013 interview with Alison Smale of the New York Times
42

. Mr Glenny and others are right 

to worry at the prospect of a world where no one reads in depth. The consequences for 

journalism, and for society, would be dire.  

 

Yet in a time when the News of the World exists only in the memories of readers such as 

Jeanne Hobson, and in the pages of histories of journalism, there may be hints of a way 

through this age of uncertainty for the news media. Despite introducing a paywall for their 

websites in 2010, the Times and Sunday Times reported in October 2013 an increase in 

subscriptions for both their print and digital editions.
43

 In other words, they seemed to have 

found a business model which might spell future profits for the newspaper industry – the 

traditional economics no longer reliably made money. Writing in 2011 on what was seen by 

some as the decline of newspapers’ news agendas, Conboy persuasively placed it in a broader 

historical context when he suggested that, ‘A longer view of lifestyle features and the 

popularization of mainstream journalism, for instance, culminating in the contemporary 

concentration on celebrity, confirms that these are threads emanating from the nineteenth 

century.’
44

 

 



18 
 

While the closure of the News of the World was a result of pragmatic decisions taken as a 

response to its criminal activity, it occurred at a time when newspapers were facing 

challenges they had never before encountered: challenges to which they were unsure how to 

respond. In order for us to understand fully the reasons for the News of the World’s downfall, 

we need to consider too the point in the history of journalism at which it happened.     

  



19 
 

 

              

                                                           
1 BBC, 2011. Phone Hacking Hearing: Key Quotes. [Online] Available at: http://www.bbc.co.uk/news/uk-14202349 . 

[Accessed 1 October 2013]. 

 

2 R. Andrews, 2010. Sly Bailey: ‘The Three Ps’ Could Show News Business Out Of The Mire. [Online]  

Available at: http://paidcontent.org/2010/11/16/419-sly-bailey-the-three-ps-could-show-news-biz-out-of-the-mire/ 

[Accessed 1 October 2013]. 

 

3 Ibid 

4 Ibid 

5 Cited in M. Engel Tickle the Public. London: Indigo 1997,  p 91.  

 

6  A. Briggs & P. Burke,  A Social History of the Media. Cambridge: Polity, 2009, p191  

 

7 Ibid 

8 The Leveson Inquiry, 13 July 2011. The Leveson Inquiry. [Online] Available at: http://www.levesoninquiry.org.uk/ . 

[Accessed 7 October 2013]. 

 

9 The Guardian Website, 2012a. Leveson inquiry: Facebook, Google, Popbitch executives appear. [Online]  

Available at: http://www.theguardian.com/media/2012/jan/26/leveson-inquiry-facebook-google-popbitch-live  

[Accessed 7 October 2013]. 

 

10 Popbitch, 2013. Popbitch. [Online] Available at: http://www.popbitch.com/board.html 

[Accessed 7 October 2013]. 

 

11 The Leveson Inquiry , 2012. Transcript of afternoon hearing 26 January 2012. [Online]  

Available at: http://www.levesoninquiry.org.uk/wp-content/uploads/2012/01/Transcript-of-Afternoon-Hearing-26-January-

2012.pdf  [Accessed 7 October 2013]. 

 

12 S. Swinford, 2012. State regulation of press "absolutely pointless" because of internet. [Online]  

Available at: http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/leveson-inquiry/9691688/State-regulation-of-press-absolutely-

pointless-because-of-internet.html 

[Accessed 7 October 2013]. 

 

http://www.bbc.co.uk/news/uk-14202349
http://www.levesoninquiry.org.uk/
http://www.theguardian.com/media/2012/jan/26/leveson-inquiry-facebook-google-popbitch-live
http://www.levesoninquiry.org.uk/wp-content/uploads/2012/01/Transcript-of-Afternoon-Hearing-26-January-2012.pdf
http://www.levesoninquiry.org.uk/wp-content/uploads/2012/01/Transcript-of-Afternoon-Hearing-26-January-2012.pdf


20 
 

                                                                                                                                                                                     
13 The Leveson Inquiry , 2012. Transcript of afternoon hearing 26 January 2012. [Online]  

Available at: http://www.levesoninquiry.org.uk/wp-content/uploads/2012/01/Transcript-of-Afternoon-Hearing-26-January-

2012.pdf  [Accessed 7 October 2013]. 
14 BBC, 2012. Ryan Giggs can be legally named as 'affair' footballer. [Online] Available at: http://www.bbc.co.uk/news/uk-

17114875 [Accessed 17 October 2013]. 

 
15 Mail Online, 2011. Twitter's British audience jumps by a third as millions log on to discover details about celebrity 

scandals. [Online] Available at: http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2008748/Twitters-audience-jumps-millions-

log-tweet-celebrity-scandals.html [Accessed 7 October 2013]. 

 
16 D. Cameron, 2011. www.parliament.co.uk. [Online] Available at: 

http://www.publications.parliament.uk/pa/cm201011/cmhansrd/cm110720/debtext/110720-0001.htm#110720110001091 

[Accessed 7 October 2013]. 

 
17 The Guardian Website , 2012b. Nearly half of News of the World's buyers give up on Sunday papers. [Online]  

Available at: http://www.theguardian.com/media/2012/jan/13/news-of-the-world-abcs 

[Accessed 17 October 2013]. 

 
18 G. Orwell, ‘Decline of the English Murder’ In: Essays. London: Penguin, 2000, p. 345 
19 E. Waugh,  Scoop. London: Penguin, 1938, p. 66. 

20 Ibid 
21 C. Beckett, Supermedia. Oxford: Blackwell, 2008, p. 142 

 
22 BBC , 2010. Cable: 'I have declared war on Murdoch'. [Online]  

Available at: http://www.bbc.co.uk/news/business-12053175 [Accessed 21 October 2013]. 

 
23 J. Halliday, 2011. News Corp boss 'linked' to leak of Vince Cable's Rupert Murdoch comments. [Online]  

Available at: http://www.theguardian.com/media/2011/jul/22/willlewis-telegraphmediagroup 

[Accessed 21 October 2013]. 

 

 
24 M. Hosenball, 2011. EXCLUSIVE-News Corp executive suspected of "orchestrating" leak. [Online]  

Available at: http://uk.reuters.com/article/2011/07/22/idUKL6E7IM0PX20110722 

[Accessed 21 October 2013]. 

 
25 Cited in Murphy, J., 2011. Vince Cable: I declared war on Murdoch... now everyone agrees with me. [Online]  

Available at: http://www.standard.co.uk/news/politics/vince-cable-i-declared-war-on-murdoch-now-everyone-agrees-with-

me-6422452.html [Accessed 19 November 2014].  

 
26 M. Hosenball, 2011. EXCLUSIVE-News Corp executive suspected of "orchestrating" leak. [Online]  

Available at: http://uk.reuters.com/article/2011/07/22/idUKL6E7IM0PX20110722 

[Accessed 21 October 2013]. 

http://www.levesoninquiry.org.uk/wp-content/uploads/2012/01/Transcript-of-Afternoon-Hearing-26-January-2012.pdf
http://www.levesoninquiry.org.uk/wp-content/uploads/2012/01/Transcript-of-Afternoon-Hearing-26-January-2012.pdf
http://www.bbc.co.uk/news/uk-17114875
http://www.bbc.co.uk/news/uk-17114875
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2008748/Twitters-audience-jumps-millions-log-tweet-celebrity-scandals.html
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2008748/Twitters-audience-jumps-millions-log-tweet-celebrity-scandals.html
http://www.bbc.co.uk/news/business-12053175
http://www.standard.co.uk/news/politics/vince-cable-i-declared-war-on-murdoch-now-everyone-agrees-with-me-6422452.html
http://www.standard.co.uk/news/politics/vince-cable-i-declared-war-on-murdoch-now-everyone-agrees-with-me-6422452.html


21 
 

                                                                                                                                                                                     
 
27 R. Silverstone, media and morality: on the rise of the mediapolis. Cambridge: Polity, 2007,  p. 162. 

 
28 F. Williams, Dangerous estate: the anatomy of newspapers. Cambridge: Patrick Stephens, 1957, pp. 5-6 

 
29 M. Mahmood, 2010. Caught!. News of the World, 29 July, pp. 1-9. 

 
30 J. Curran & J. Seaton, Power without Responsibility. 7th ed. Abingdon: Routledge, 2010,  p. 6.  

 
31 Ibid 
32 S. Miller, 2011. Leveson Inquiry. [Online]  

Available at: http://www.levesoninquiry.org.uk/wp-content/uploads/2011/11/Witness-Statement-of-Sienna-Miller.pdf 

[Accessed 24 October 24 ]. 

 
33 Mr Shea made this remark as part of his speech to the Media, War and Conflict 5th Anniversary Conference, Royal 

Holloway, University of London, 11 April 2013. The author tweeted it. Rodgers, J., 2013. Twitter. [Online]  

Available at: https://twitter.com/jmacrodgers/status/322304735103307776 

[Accessed 24 October 2013]. 

 
34 S. Hughes, 2012. Be paranoid - protecting sources in the digital age. [Online]  

Available at: http://www.bbc.co.uk/blogs/blogcollegeofjournalism/posts/be_paranoid_-_protecting_sourc 

[Accessed 25 October 2013]. 

 
35 Ibid 
36 G. Orwell, ‘Decline of the English Murder’ In: Essays. London: Penguin, 2000, p. 347 
37 Ibid 

 
38 Ibid, p. 348 
39 A. Irving, 2009. The lady in the lake. [Online]  

Available at: http://www.whitehavennews.co.uk/news/the_lady_in_the_lake_1_528275?referrerPath= 

[Accessed 25 October 2013]. 

 
40 Ibid 
41 G. Orwell, ‘Decline of the English Murder’ In: Essays. London: Penguin, 2000, p. 345 

 
42 Cited in A. Smale, 2013. At Davos, Crisis Is the New Normal. [Online]  

Available at: http://dealbook.nytimes.com/2013/01/22/at-davos-crisis-is-new-normal/?_r=0 

[Accessed 25 October 2013]. 

 
43 J. Halliday, 2013. Digital subscriptions to the Times and Sunday Times top 150,000. [Online]  

Available at: http://www.theguardian.com/media/2013/oct/17/digital-subscriptions-times-sunday-news-uk#start-of-

comments 

[Accessed 19 November 2014]. 

 



22 
 

                                                                                                                                                                                     
44 M. Conboy, Journalism in Britain: A historical introduction, London: Sage, 2011, p. 194   


