
   

Copyright  and  Reuse:  Copyright  and  Moral  Rights  remain  with  the  author(s)  and/or

copyright  holders.  Copies  of  full  items  can  be  used  for  personal  research  or  study,

educational, or not-for-profit purposes without prior permission or charge, unless otherwise

indicated,  provided  that  the  authors,  title  and  full  bibliographic  details  are  credited,  a

hyperlink and/or URL is given for the original metadata page and the content is not changed

in any way. For full details of reuse please refer to City Research Online policy.

City Research Online:            http://openaccess.city.ac.uk/            publications@citystgeorges.ac.uk

Citation:  Iosifidis, P. (2007). Preface. In: Public television in the digital era: 
Technological challenges and new strategies for Europe. (pp. xiv-xxiv). 
Basingstoke: Palgrave Macmillan. ISBN 9780230361461 

This is the unspecified version of the paper.

This version of the publication may differ from the final published version. To cite 
this item please consult the publisher's version.

Permanent repository link: https://openaccess.city.ac.uk/id/eprint/2051/

 

City Research Online
City St George’s, University of London

https://openaccess.city.ac.uk/policies.html
mailto:publications@citystgeorges.ac.uk
http://openaccess.city.ac.uk/


P. Iosifidis, Public Television in the Digital Era: Technological Challenges and New 

Strategies for Europe (first published in 2007)  

 

AUTHOR PREFACE TO THE SOFT BACK EDITION 

 

Five years have passed since the publication of the first hardback edition of this book. 

The volume went through the profound technological, economic, socio-cultural and 

regulatory changes that the European television industry was undergoing from the early 

1980s to mid-2000s. These changes have continued and accelerated in more recent years 

and opened up new opportunities for businesses to expand and converge, while at the 

same time offering viewers a vast array of audiovisual services at a national and 

international level. For example, at the end of 2010, there were 7622 television channels 

in the EU, of which about 60 per cent were regional/local channels and 40 per cent were 

national/international, while approximately 414 were available in High Definition. More 

than 300 television channels were launched in the course of 2010 in the EU (see 

http://www.advanced-television.com/index.php/2011/03/28/european-digital-tv-market-

still-dynamic/, accessed 25 October 2011). Digital TV penetration in Western Europe 

was 79 percent (or 133 million homes) in 2010 and was forecasted to reach 99 per cent 

(or 172 million homes) by 2016 (see http://www.digitaltvnews.net/content/?p=19181, 

accessed 29 October 2011). Meanwhile, the role of Video on Demand (VoD) in the 

market for distribution of content in the mid-2000s was relatively small, but recently the 

market – both public service and commercial – has focused on the far-reaching potential 

of VoD as high speed broadband services have taken off.  

http://www.advanced-television.com/index.php/2011/03/28/european-digital-tv-market-still-dynamic/
http://www.advanced-television.com/index.php/2011/03/28/european-digital-tv-market-still-dynamic/
http://www.digitaltvnews.net/content/?p=19181


 

These developments have led to a wider choice for consumers, as many additional 

channels and new services became available. Yet, the changes present a formidable 

challenge for public television (PTV) broadcasters, who for a number of decades enjoyed 

a monopoly status and were tasked to preserve the national culture, language and identity. 

European PTV broadcasters, traditionally obliged to promote national socio-cultural 

goals, have found it difficult to meet the challenges of the growing uncertainties in light 

of a cosmopolitan Europe. Some public institutions, especially from eastern and southern 

Europe, have been struggling to come to terms with Europeanization and globalization of 

media ownership, production, programming and distribution, the ‘marketization’ of 

media output, technological convergence and audience fragmentation, as well as the shift 

from analogue to digital transmission, while most of their counterparts from northern 

Europe have proved to be resilient to market pressures and managed to adapt to the 

changes.  

 

Since the publication of the hardback edition there have been a number of important 

policy developments both at European and national levels, not least the publication of the 

Audiovisual Media Services (AVMS) Directive (EC, 2007) to replace the Television 

without Frontiers (TWF) Directive. The AVMS Directive was designed with the 

objective of favouring the completion and the effective functioning of the internal market 

for broadcasting services. Furthermore, the EU has become involved with several state 

aid procedures concerning the funding and licensing of Public Service Broadcasters 

(PSBs) and has hardened its stance against PSBs and their anti-competitive effect in 



terms of market distortion. While the EU recognizes the right of Member States to 

determine the organization and funding of their PSBs in accordance with the protocol of 

the 1997 Amsterdam Treaty (which strikes a balance between the realization of the public 

service remit entrusted upon PSBs and the achievement of the common supranational 

interest in the undistorted functioning of the internal market), the criteria of market 

distortion and unfair competitive practice have come to define the EU’s monitoring 

approach. The 2009 Broadcasting Communication on the application of State Aid rules to 

PSB (EC, 2009) considers PSBs’ expansion into non-traditional broadcasting fields 

(Internet, online and mobile media) with caution. However, the rigid employment of 

State Aid fails to take into account the socio-cultural functions of PSBs. In other words, 

EC competition policy in relation to State Aid fails to conceive information and 

communication rights as a public good (Wheeler, 2010). This is an issue of concern since 

communication must be considered as having a significant social worth, as well as being 

understood as an economic commodity.      

 

Despite the EC’s increasing monitoring role in socio-cultural and democratic functions of 

broadcasting, Member States have largely managed to keep their competence in 

politically sensitive areas such as PSB. The 2009 Broadcasting Communication shows 

that the Commission has tightened State Aid control in the field of PSB; yet, as a general 

principle the EC recognizes the crucial role of PSBs because of their contribution to the 

quality of public discourse, the promotion of societal integration and national culture, and 

their emphasis on news and education. This is particularly important when it comes to the 



provision of news. All PSB providers are obliged to carry news as part of their services. 

However, the decline of the efficacy of the existing arrangements to ensure PSB 

provision makes the enforcement of these PSB obligations more uncertain after digital 

switchover (Ofcom, 2006). In addition, there may also be changes to the commercial 

environment for non-PSB providers, which have implications for the provision of news 

output. Against this background, regulatory agencies at a national level, like Ofcom in the 

UK, carry out projects to assess the prospects for television news in the wider context of 

access to and consumption of news in the post-switchover era. Ensuring plurality of news 

provision and/or maintaining the quality of that provision is of paramount importance for 

an informed citizenry. 

 

Contrary to gloomy predictions about their future PSBs are still here to inform, educate 

and entertain us. Public television is a trusted sector that can provide a forum for 

democratic debate and cultural exchange against a background of a deregulated global 

media system, inevitably influenced by market forces and dominated by large 

multinational enterprises. However, PSB is challenged by neoliberal and postmodern 

sentiments, convergence, internationalisation and globalisation, privatisation and 

commercialisation (Syvertsen, 2003). Debates on the future of PSB continue. A number 

of key questions regarding PSB funding and delivery remain unanswered. In the UK, the 

combined audience share of the core PTV services BBC One and BBC Two is above 26 

per cent in 2010, but the licence fee is being frozen in nominal terms until at least 2017. 

As a consequence, the BBC’s expansion into new media is pausing and budget cuts 



should be made by at least 16 per cent in real terms to compensate for the reduced 

income. Most of the savings will be achieved by moving out of its west London Head 

Quarters, by employing fewer managers, and by making about 2000 people redundant. 

The cost-cutting strategy is also expected to affect programme budgets. For example, the 

BBC plans to spend about 15 per cent less on acquiring sports rights, a programming 

genre that traditionally attracts large audiences. However, the corporation insists that it 

should be allowed to spend more on investigative journalism, high-quality indigenous 

drama and natural history programmes. But cuts signal an end to the objective of 

satisfying all segments of the population and of meeting broad socio-cultural tasks such 

as ‘sustaining citizenship and civil society’. 

 

In Greece, public broadcaster ERT’s budget cuts are likely to be more drastic since they 

form part of the government’s public spending cuts to address the ongoing colossal 

public deficit. Greece’s first ever television station, now known as ET1, is likely to be 

one of the victims of the streamlining of public broadcasting services since it only attracts 

about 4 per cent audience share (news-oriented NET has 9 per cent share and the regional 

public service ET3 gets negligible ratings). The likely closure of ET1, alongside the 

possible closure of ERT’s digital channels Cine Plus and Sport Plus, which had recently 

merged into one, signals a clear retreat from an expansionist digital strategy. However, 

ERT has recently renewed its right to broadcast the best UEFA Champions League match 

each Wednesday, as well as highlights coverage of each match-week on its flagship 

channel NET. The award of rights includes coverage of the UEFA Champions League 



final and the UEFA Super Cup. Pay television operator Nova has acquired the remaining 

UEFA Champions League live games. All these rights have been granted on a platform-

neutral basis, with the rights being broadcast via television, mobile and online – on ert.gr 

and novasports.gr respectively. However, in the midst of an economic crisis and given 

ERT’s financial difficulties, may voices in Greece question ERT’s motivation and insist 

that the public broadcaster should concentrate more on education and information in 

order to fulfill its public service remit and justify the licence fee (paid monthly by all 

households via the electricity bill). 

 

In Spain, the national public television broadcaster TVE with an overall audience share of 

18 per cent in 2010 has for a number of years been facing a dramatic economic and 

identity crisis, derived from a lack of a clear definition of its role in the Spanish society. 

However, a new 2006 law opened the way for a radical transformation process. Whereas 

TVE's services were previously financed by a combination of advertising revenue and 

government subsidies, since January 2010 they have been supported by subsidies only. 

The main reason for abolishing advertising as a source of funding was to reduce the 

interference of advertisers into the public broadcasters’ programming. During the past 

couple of decades or so the programming strategy adopted by TVE was leaning towards 

commercialization and the output did not differ from that of private competitors. The new 

plan attempts to address this. Public TV today comprises of two generalist channels 

(TVE1 and La 2), addressed to large audiences, with some niche channels providing 

services for special interest groups. Yet, even after the implementation of the 2009 



reform, the flagship channel TVE1’s output, especially on prime-time, still does not 

differentiates it clearly from the commercial channels. Another problem is that public 

funds, especially in the midst of an economic crisis, may not compensate for the reduced 

dependency on advertising income. The total budget is likely to be gradually reduced, to 

the detriment of the quality of the output. Worse, dependency on public subsidies may 

result in increased governmental interference in TVE’s programming. The picture is 

further complicated in the Spanish context because the claims of public broadcasters to 

public service status have to be qualified by their long historical association with the 

political executive that has often negatively impacted on their capacity to provide 

independent and balanced news. This interdependence between political elites and public 

broadcasters with regard to political content is also evident in other Mediterranean 

countries such as France and Greece. 

 

Similarly to Spain, the Sarkozy administration in France in 2007 ruled the withdrawal of 

commercial advertising from France Télévisions. This was defended by President 

Sarkozy on the grounds that because of their dependence on advertising revenue for an 

important part of their income stream (in 2008 advertising accounted for about 27 per 

cent) the programme output of the public channels was insufficiently differentiated from 

that of their commercial rivals. The liberation from its dependence on advertising is 

expected to turn France Télévisions to a French style BBC, but despite their relatively 

high combined daily audience share of about 26 per cent in 2010, the public broadcasting 

organisations in France do not enjoy a status or legitimacy in their national media 

landscape equivalent to that of the BBC in the UK (Kuhn, 2010). In part this is because 



the experience of the government model in the formative years of its development 

prevented public broadcasting from developing a tradition of political independence 

which would allow it to foster a positive relationship with civil society and embed itself 

in popular consciousness as a national icon. In any case, the removal of commercial 

advertising as a funding stream for the French public broadcaster became part of a 

broader reform – that was finally passed by the legislature at the beginning of 2009 – that 

had two additional initiatives: the establishment of a single corporation to manage digital 

channels and online services; and the appointment of the Director General of France 

Télévisions directly by the President. This latter initiative that provides the President with 

direct responsibility for the appointment of the head of France Télévisions (and of Radio 

France) reduces the role of the regulatory authority to exercising a purely consultative 

function, thereby jeopardizing political independence. 

 

The PTV broadcaster of the Republic of Ireland, RTÉ, is tasked with bringing access to 

the audience of high quality programming and serving a shared public purpose. RTÉ One 

is the flagship television channel of Raidió Teilifís Éireann and with a variety of mainly 

home-grown programmes is still the most popular and most watched television channel in 

Ireland. RTÉ Two's main focus is on programmes for children and young people 

alongside sports and acquired imported programmes. Competition from free-to-air 

commercial channels is limited, with TV3 (launched as late as 1998) being the most 

popular private TV network by airing home-grown productions (30 per cent in 2008 and 

a target of 50 per cent Irish programming by 2012) and devoting 15 per cent of its total 

production budget for independent productions. But while the public broadcaster has not 



faced much competition from domestic private TV channels and in 2010 still enjoys a 

very high combined audience share of 34.5 per cent, it has always had to compete for 

audiences with UK TV channels, with this competition increasing in recent times as 

digital satellite broadcasts from Britain, notably BSkyB, deliver programming to even the 

remotest corners of Ireland. RTÉ’s dual funding model of public funding and commercial 

income and its relatively high reliance on the latter has proved to be an exposure – when 

recession hit in 2008 RTÉ experienced a sudden loss of about 70 million Euros in annual 

commercial revenues. As elsewhere in Europe, it responded by rapidly cutting costs that 

mainly took the form of redundancies (staff numbers were reduced by 200, or nearly 9 

per cent, over two years from 2008 to 2010 and there is a plan for a voluntary severance 

package) (Curran, 2011). Partly thanks to such sacrifices it appears that PTV 

broadcasting is still sustainable in Ireland, though the ongoing discussion over ‘top-

slicing’ the licence fee might in the future damage RTÉ. Top-slicing is the suggestion 

that a part of each licence fee should go to a body that would use the money to subsidise 

public service content from broadcasters other than the PSB. So far the Irish politicians 

have resisted demands from commercial operators for more access to the licence fee (in 

the same way as successive UK governments have done - see Iosifidis, 2010), but RTÉ’s 

share of the much smaller licence fund compared to that of the BBC is subject to change. 

If implemented the financial constraints on the PTV broadcaster will be detrimental.  

 

Similarly to the situation in the Republic of Ireland, public broadcaster SVT is one of the 

main players in a crowded Swedish broadcasting market consisting of private Swedish 

groups Bonnier (TV4 and Nordic Canal+ channels), Modern Times Group – MTG (TV3, 



TV6, TV8, TV1000 and Viasat channels), the German group ProSiebenSat1, and Media 

AG, with channels Kanal 5 and Kanal 9. Flagship public channel SVT1 is the most 

watched channel in Sweden, with an average daily audience share of above 20 per cent, 

ahead of TV4 (Bonnier), which attracts just below 20 per cent share. SVT2, Sweden's 

second public TV channel, gets about 7.5 per cent (a market share that has virtually been 

halved in the space of three years) and lost third place to TV3 (MTG) with 8.4 per cent 

(see http://mavise.obs.coe.int/country?id=26, accessed 30 October 2011). The PTV 

broadcaster is exclusively funded by the licence fee the level of which is decided by 

parliament; the government exercises no control over programming. In fact, the content is 

so well protected that not even members of the board of governors can interfere with it; 

the programme content is entirely up to the public service corporation and its directors. 

All Nordic PTV broadcasters enjoy such high levels of programming and political 

independence (SVT’s remit is to carry out its tasks with full independency, integrity and 

responsibility) and this is in direct contrast to the situation in southern European 

countries. In turn, this has impacted positively on the public broadcaster’s programming 

output and resulted in SVT maintaining relatively high audience rates, despite the fierce 

competition. As it is the case with the British Broadcasting Corporation, SVT’s funding 

model by the licence fee did not push it to concede to commercial pressures and allowed 

the PTV broadcaster to provide a balanced programming diet. 

 

In short, PTV broadcasters will have to face up to the dilemma over how to maintain and 

promote the distinctive contribution of the public service provider in a system 

characterised by market competition and audience fragmentation. If public broadcasting 

http://mavise.obs.coe.int/country?id=26


increasingly emulates the management practices and resembles the output of commercial 

rivals, then the defence of a specific public service component in broadcasting and 

communications on the grounds of its particular contribution to the achievement of 

socially desirable objectives is severely weakened, along with the claim to a secure 

source of public funding (Iosifidis, Steemers and Wheeler, 2005). Conversely, if public 

broadcasters confine themselves to a small public service ghetto of ‘elitist’ broadcast 

output, they run the risk of losing more viewers and so the case for public funding via the 

licence fee is once again undermined (Kuhn, 2010). In reality, PTV broadcasters, 

especially from southern Europe, have not escaped the political economic pressure to 

compete with the entertainment sector for audiences and to skew news agendas towards 

entertainment values that increase the salience of celebrities, crime, sports, ‘on-the-spot’ 

news and lifestyle features (Franklin, 1997), pulling broadcast news further away from 

the serious scrutiny of politics and the dissemination of information supporting citizens’ 

need to make informed choices about major social issues. Competition for ratings with 

their commercial rivals and excessive emphasis on entertainment rather than information 

and education runs the risk of alienating southern European public channels from their 

followers. In contrast, public support for most northern European PTV broadcasters can 

be attributed to the delivery of quality, varied and balanced output that satisfy all 

preferences including those of minorities. 

 

In addition, there is the question of the transition from public service broadcasters to 

public service communications media and their availability in various platforms – online, 

digital and mobile. This requires a structural reorganisation to promote fully-integrated, 



digital multi-platform production processes, making possible the application of the COPE 

strategy, that is ‘create once, play everywhere’ (Huntsberger, 2008), and retraining of 

staff, enabling it to engage in multi-skilling. Cross-platform strategies pursued by PSB 

institutions help retain audience share in multi-channel households; reach new audiences, 

including young people, with branded content; provide an additional offer for niche 

audiences and for typical PSB programming (children, culture and documentary); and 

develop on-demand services (Jakubowicz, 2010). However, PSB online activities are 

disputed by private sector competitors who claim that expansion into non-broadcast 

digital services overstretches the public service remit.  

 

Pressed by the European Commission to define even more tightly what the public service 

remit should be in a fully digital world, will governments allow their public institutions to 

embark upon new online technologies and social media to meet the demands of new 

virtual communities living in our multicultural societies? Furthermore, will governments 

be willing to take a fresh look at impartiality and independence? The experience of the 

government models in southern Europe in the formative years of their development 

prevented public broadcasting from developing a tradition of political independence 

which would allow them to foster a positive relationship with civil society. Moreover, 

while broadcasters like the British Broadcasting Corporation and the Swedish SVT, 

which in several respects modelled after the one used in the UK, have for long regarded 

news and information provision as a central, defining component of their mission, this 

has been less true of French, Spanish and Greek public broadcasters. Thus, while the 

contemporary BBC regards itself not just as a broadcaster but as a major public service 



communication actor, embracing radio, television and on-line services (Kuhn, 2010), 

southern European PTV broadcasters are still in many respects traditional suppliers of 

television programming. The online provision of news and related information and 

educational services by the French, Spanish and Greek public broadcasters is 

underdeveloped compared to that of the BBC. Yet the cost-cutting plans signal an end to 

the BBC’s expansionist strategy. Indeed, the corporation seems to be retreating from the 

objective of reaching everyone. 

 

The aim of this book is twofold. First, it examines the way technological developments 

and the internationalisation of the television industry affects these guardians of the public 

interest. Second, it focuses on the policies pursued by PTV broadcasters in selected 

European countries in response to the challenges that confront them in the era of digital 

convergence. The changes in the European television landscape force public channels to 

rethink their position toward new digital technologies, organisational structures, and 

programming policy and scheduling. In order to illustrate the difficulties but also the 

opportunities that arise during this period of change, the book analyses specific activities 

and strategies undertaken by public channels in the main areas examined (reorganisation, 

programming and technology) in three large and three small European countries (Britain, 

France, Spain, Sweden, Ireland and Greece). 

 

This volume intends to fill a growing need for research that would address contemporary 

developments in television and the public service institutions that operate within the 

sector from a European perspective. The international nature of developments in the field 



of television has made it necessary to develop a comparative approach among national 

situations with local variations and use this experience to arrive at workable suggestions 

concerning the role of public channels. The discussion of public television across Europe 

moves from more general and theoretical PART I to more specific and empirical PART 

II, which includes six case studies. The text is addressed to scholars and students in 

Sociology and Media and Communications departments across Europe and intends to 

develop discussion and stimulate thinking in the field.          

 

References 

 

Curran, N. (2011) ‘RTÉ Can Reshape Itself with Vigorous Strategic Change’ at 

http://www.irishtimes.com/newspaper/opinion/2011/0610/1224298690310.html 

(accessed 25 October 2011).  

 

EC (European Commission) (2007) Directive 2007/65/EC, AVMS Directive (EU: 

Brussels). 

 

European Commission (EC) (2009) ‘Commission Communication concerning the State 

aid assessment criteria of the Commission communication on certain legal aspects 

relating to cinematographic and other audiovisual works (Cinema Communication) of 26 

September 2001’, OJ C 31, 7.2.2009 (EU: Brussels).    

 

Franklin, B. (1997) Newzak and News Media (London: Arnold). 

http://www.irishtimes.com/newspaper/opinion/2011/0610/1224298690310.html


 

Huntsberger, M. (2008) Create Once, Play Everywhere: Convergence strategies for 

public radio in the US, Paper for the RIPE@2008 Conference, Mainz.  

 

Iosifidis, P. (2010) ‘Pluralism and Funding in Public Service Broadcasting across 

Europe’ in P. Iosifidis (ed.) Reinventing Public Service Communication: European 

Broadcasters and Beyond (Basingstoke, UK: Palgrave Macmillan). 

 

Iosifidis, P., J. Steemers and M. Wheeler (2005) European Television Industries 

(London: British Film Institute). 

 

Jakubowicz, K. (2010) ‘PSB 3.0: Reinventing European PSB’ in P. Iosifidis (ed.) 

Reinventing Public Service Communication: European Broadcasters and Beyond 

(Basingstoke, UK: Palgrave Macmillan). 

 

Kuhn, R. (2010) ‘France: Presidential Assault on the Public Service’ in P. Iosifidis (ed.) 

Reinventing Public Service Communication: European Broadcasters and Beyond 

(Basingstoke, UK: Palgrave Macmillan). 

 

Ofcom (Office of Communications) (2006) ‘Digital PSB – Public Service Broadcasting 

post Digital Switchover’, 27 July, http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/reviews-

investigations/public-service-broadcasting/digitalpsb (accessed 29 October 2011). 

 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/reviews-investigations/public-service-broadcasting/digitalpsb
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/reviews-investigations/public-service-broadcasting/digitalpsb


Syvertsen, T. (2003) ‘Challenges to Public Television in the Era of Convergence and 

Commercialization,’ Television & New Media 4(2): 155-75. 

 

Wheeler, M. (2010) ‘The European Union’s Competition Directorate: State Aids and 

Public Service Broadcasting’, pp. 49-62 in P. Iosifidis (ed.) Reinventing Public Service 

Communication: European Broadcasters and Beyond (Basingstoke, UK: Palgrave 

Macmillan). 

 

 

 


