
   

Copyright  and  Reuse:  Copyright  and  Moral  Rights  remain  with  the  author(s)  and/or

copyright  holders.  Copies  of  full  items  can  be  used  for  personal  research  or  study,

educational, or not-for-profit purposes without prior permission or charge, unless otherwise

indicated,  provided  that  the  authors,  title  and  full  bibliographic  details  are  credited,  a

hyperlink and/or URL is given for the original metadata page and the content is not changed

in any way. For full details of reuse please refer to City Research Online policy.

City Research Online:            http://openaccess.city.ac.uk/            publications@citystgeorges.ac.uk

Citation:  Iosifidis, P. & Papathanassopoulos, S. (2019). Greek ERT: State or 
Public Service Broadcaster? In: Polonska Kimunguyi, E. & Beckett, C. (Eds.), 
Media, Power and Control in Troubled Democracies. (pp. 129-153). London, UK: 
Palgrave Macmillan. ISBN 978-3-030-02710-0 doi: 10.1007/978-3-030-02710-0_7 

This is the accepted version of the paper.

This version of the publication may differ from the final published version. To cite 
this item please consult the publisher's version.

Permanent repository link: https://openaccess.city.ac.uk/id/eprint/21077/

Link to published version: https://doi.org/10.1007/978-3-030-02710-0_7

City Research Online
City St George’s, University of London

https://openaccess.city.ac.uk/policies.html
mailto:publications@citystgeorges.ac.uk
http://openaccess.city.ac.uk/


1 
 

BOOK CHAPTER:  

Greek ERT: State or Public Service Broadcaster?  

 

AUTHORS: 

Petros Iosifidis, Professor in Media Policy, City, University of London p.iosifidis@city.ac.uk, 

ORCID iD: 0000-0002-2096-219X 

 

Stylianos Papathanassopoulos, Professor in Media Organisation and Policy, National and 

Kapodistrian University of Athens, spapath@media.uoa.gr  

 

To be published in:  

Eva Polonska Kimunguyi and Charles Beckett (eds.) Media, Power and Control in Troubled 

Democracies (Palgrave Macmillan, 2019) 

 

Introduction 

While most Southern European public broadcasting systems are to some degree subject to 

political influence and dependence, in the case of Greece, the Hellenic Radio and Television 

(ERT), stands out: it has the dubious distinction of being labelled a ‘state’ rather than ‘public’ 

broadcaster. This public perception is related to ERT’s one-time role as a mouthpiece of 

government propaganda and its on-going close relationship with the government of the day. 

As both radio and TV broadcasting were launched under dictatorships, they have long been 

regarded as ‘arms of the state’. Post-dictatorship politics and the restoration of Parliament 

in 1974 saw the Conservatives and Socialists dominating the political scene, accusing each 

other of too much governmental control over state electronic media. Even the ‘new ERT’, 

re-launched in 2015 by the left-wing SYRIZA government after a two-year closure, has been 

criticised for government interference. This situation has largely arisen from the ‘traditional’ 

political tensions in Greek society and the overextended character of the Greek state, since 

the latter plays an active role in the formation of the Greek economy and policy. In the case 

of broadcasting the state not only intervenes but is an active agent. 

This chapter analyses whether the ERT can be considered a public or a state 

broadcaster. The first section briefly addresses the relationship between the media and 

politics in Greece and the role of the strong clientist state in the development of media, as 

mailto:p.iosifidis@city.ac.uk
mailto:spapath@media.uoa.gr


2 
 

against a weak civil society. Part two looks at the history of the Greek media, the functioning 

of ERT in its early stages of development, and the impact of deregulation and market 

liberalization on the public broadcaster since the early 1990s. The role of communications 

regulatory agency (ESR) in the process of allocating licences and combating market failures 

such as oligopolistic trends is also examined. The third section explores how independent 

financially, editorially and politically the ERT is under the current SYRIZA left-wing 

administration. 

 

Politics and media in Greece 

All media systems in general, and public broadcasting systems in particular, are to some 

degree subject to political power, and disputes over the independence of public 

broadcasting are common to the history of European media.  

In the case of Greece, broadcasting has developed a symbiotic relationship with the 

political upheavals of the country – both radio and television broadcasting were introduced 

under dictatorships in modern Greece's troubled history. Radio broadcasting was 

established in the late 1930s under the Metaxas dictatorship and television in the mid-1960s 

under the Colonels (1967-74) (Papathanassopoulos, 1997). Consequently, both radio and 

television have been regarded as ‘arms of the state.’ Moreover, the whole debate about the 

electronic state media in Greece before deregulation of the sector was focused on 

governmental control and interference in television programmes. This condition has 

become part of post-dictatorship ritualized politics and since Parliament was re-established 

in 1974, the Conservatives and Socialists have dominated the political scene accusing each 

other of too much governmental control over state broadcasting media. 

(Papathanassopoulos, 1999). 

This situation has largely arisen from the political tensions in Greek society since the 

Second World War. These tensions, combined with the absence of a strong civil society, 

have made the state an autonomous and dominant factor in Greek society. The state is not 

only relatively autonomous but also has an ‘over-extended’ character. Mouzelis (1980, pp. 

261-4) points out that this situation has been associated with a weak, atrophied civil society 

where the state has to take on an additional politico-ideological function. This makes the 

system less self-regulatory than nations with developed capitalism such as exists in Britain 

or in the US. Thus, the state has to intervene and adopt a dirigist attitude because it has to 



3 
 

'fill the gaps' in various sectors of the economy and of society. Mouzelis (1980, p. 263) notes 

that because of the persistence of patronage politics, even bourgeois parties and interest 

groups are articulated within the state machinery in a clientist/personalistic manner.  

This   interrelationship has affected the development of the news media in many 

ways (Hallin & Papathanassopoulos 2000; Hallin & Mancini 2004; Papathanassopoulos 

2005).  First, it has encouraged the use of the news media for other purposes than the 

balanced provision of news stories. The politicization of business is a result not only of the 

important role the state plays in the economy, but of the nature of the political process. 

“What was important for an interest group”, write Lanza and Lavdas (2000, p. 207) about 

Italy and Greece, “was its ability to establish a special and privileged bond with a party, a 

sector in the public administration, a branch of the executive, a politician or a civil servant.  

In this way, institutions became permeable; otherwise they remained totally impermeable.” 

In northern Europe clientelist relationships have been displaced to a large extent by 

rational-legal forms of authority and, especially in the smaller continental European 

countries, by democratic corporatist politics, both of which decrease the need for economic 

elites to exert particularistic pressures and form partisan alliances (Hallin & 

Papathanassopoulos 2002, Hallin & Mancini 2004). In countries with a history of clientelism, 

rational-legal authority is less strongly developed. The judiciary and administrative 

apparatus are more party-politicised and there is often a tradition of avoiding the 

implementation of the laws. The persistence of a culture in which evasion of the law is 

relatively common means that opportunities for particularistic pressures are common: 

governments can exercise pressure by enforcing the law selectively, and news media can do 

so by selectively threatening to expose wrongdoing (Papathanassopoulos, 2013).  Legal 

proceedings against media owners are thus fairly common in many southern European 

countries (Papathanassopoulos 2004). 

This situation has also affected the content of the media as a means of negotiation 

among conflicting elites, rather than a means of informing the public. Looking at the mass 

communication sector in general (Greece is not unique in this regard) the strong state in its 

role as a rule-maker defines the extent of the relative autonomy it is willing to grant to the 

media. Even in the case of the press, which enjoys a liberal regime, the state defines press 

autonomy. This can easily be seen in the press laws or in cases of declared national 

emergency, where the state reserves the right to infringe or restrict press autonomy. In a 



4 
 

more indirect but equally effective way, the state acts to enforce these formal rules, as well 

as to implement the unwritten rules of power politics, by using a wide range of means of 

intervention that are at its disposal. A very effective means that the state uses to enforce 

written press limits is to provide sizeable financial aid to the press, on which individual 

enterprises become dependent since they could not otherwise cover their production costs. 

Since entrepreneurs in public construction projects were also active in the media field, they 

cross-subsidized their media outlets from revenues made out of public projects (see also 

Leandros, 2010).  Recourse to the courts and the imposition of censorship, including 

suspension of publication, although remain possible tools of control, are less commonly 

employed. (Papathanassopoulos, 2013) Means of control have continued to evolve, 

however: one recent – and effective – means of exercising control was the approval of 

financial aid though bank loans under the auspices of the government. In most of the cases 

the media owners could not pay off their loans.  

In the case of broadcasting the state not only intervenes but is an active agent. 

Greek broadcasting was established, as in most European countries, as a state monopoly 

which remained after the restoration of Parliament. According to the Constitution of 1975, 

‘radio and television will be under the direct control of the state’ (Alivizatos, 1986; 

Dagtoglou, 1989). Although ‘direct control’ did not necessarily mean ‘state monopoly’, state 

monopoly was justified on the grounds of limited frequencies being available, as well as the 

need to provide full geographical coverage for such a mountainous country with its many 

islands. Thus, the state became the sole agent of the broadcast media. The government 

manipulation of state TV news output is a suitable example of the dirigist role of the state, 

since it has traditionally reflected and reinforced government views and policies 

(Papathanassopoulos, 2013). 

As a result, ministerial censorship was common practice and state control was 

greater than was usual elsewhere. The general pattern of the Greek state broadcasting 

media was (and still is) that a transfer of political power will be followed by an equivalent 

changeover in the state media institutions' executives. The outcome, especially in the past, 

was news and editorial judgments of particular importance that were in close agreement, if 

not identical, to the government announcements on a whole range of policies and decisions. 

Thus, it is hardly surprising that those holding positions of responsibility in state 

broadcasting have come and gone in step with the political parties that constitute the 



5 
 

government of the day. This is as true for governments led by New Democracy 

(Conservative) as it is for those formed by PASOK (Socialist). The common cycle is that each 

side deplores the policy when in opposition, only to discover is merits anew once they have 

been appointed to government.  

 In the era of the dominance of private television such a practice may appear absurd. 

However, the political affiliation of the executives of the public broadcaster is self-evident, 

as all parties in the opposition still accuse the government of the day-to-day control of the 

news output. In this sense, it could be said that PSB never really existed in Greece. The 

troubled political history of the country formed a state, rather than a public, broadcaster.  

To understand this, one has to note that the television license fee is not collected directly 

from households possessing a television set, but is levied as a component of electricity bills. 

In fact, there has never been a license fee in the form familiar to many Western countries. 

By and large, in Greece the public broadcaster was unable to function according to the 

public service regulations compared with those in Britain or Scandinavia or other northern 

European countries. As Hallin and Mancini (2004, pp. 106-7) note, ‘it is probably significant 

that democracy was restored [...] at a time when the welfare state was on the defensive in 

Europe, and global forces of neoliberalism were strong’. In other words, the deregulatory 

deluge of the 1980s found the state broadcaster unprepared and weak, as well the rest of 

the media system in general and the daily newspapers in particular. 

 

The media in Greece 

Since the fall of the military junta in 1974, the Greek press has undergone a process of 

modernization. The introduction of new printing technologies in the 1980s (Leandros 1992), 

the entry of private investors into the media sector, and strong competition from television 

have changed the media sector (Psychoyios 1992, Zaoussis & Stratos 1992, Paraschos 1995). 

Print media have had to reposition themselves: editorial content has had become more 

objective, and close ties with political parties were loosened. The reasons for these changes 

stem largely the press’s need to attract a broader spectrum of readers in order to increase 

circulation in times when the rate of economic and social development in Greece were 

again declining. It has reflected, in part, a drift away from the political party community 

itself towards the major political orientations of the modern Greek electorate. In effect, this 

means that the Greek media, collectively, is still a very influential institution, usually 



6 
 

aggressive and sensationalist in tone, especially in periods characterized by a climate of 

political tension and, of course, at election time (Komninou 1996). 

The deregulation of radio took place in 1987, followed by the deregulation of 

television in late 1989. As in most European countries, the imminent deregulation of Greek 

broadcasting was associated with partisan ends, and eventually led to a haphazard political 

reaction, rather than a coherent plan. The result was an overcrowded broadcasting market 

in Greece (Papathanassopoulos 1997; 2001). In November 1989, the first private channel 

called Mega Channel entered the Greek television landscape, and a month later a second 

channel, by the name of Antenna TV, followed. Since then, a plethora of national, regional 

and local television channels have sprung up all over the country without, however, an 

official license to broadcast. In effect, in Greece eight national private channels, 3 state 

channels and fully 153 local and regional channels are operational. From the very first year 

of their existence, the general content orientation of private channels has dominated the 

television sector in terms of audience ratings and advertising expenditure. At the same time, 

the emergence of private stations has had disastrous effects on the public broadcaster. 

The Greek media are primarily characterized by an excess of supply over demand. 

This logic of this oversupply characterization seems undeniable, since a plethora of 

newspapers, TV channels, magazines and radio stations find themselves competing for a 

small-country audience and consequently limited advertising market share 

(Papathanassopoulos 1999).  

But when politics become the determinant factor in shaping the re-organisation of 

the broadcasting scene, it is bound to produce less-than-ideal results and many side effects. 

Some of them have been: 

• The rapid and disproportionate increase in the number of channels in a country of 

only 3.3 million households; 

• The increase of media cross-ownership since the speed with which the publishers 

and other business interests moved into the broadcasting landscape was impressive; 

(In fact, leading politicians and analysts have been concerned over how easily and 

quickly the media sector could be concentrated in the hands of a few influential 

media magnates (Papathanassopoulos, 2004, p. 67).)   

• Successive governments have shown an inability to intervene and regulate. It is no 

coincidence that every time the government announces its willingness to grant 



7 
 

official TV licenses, general elections come to interrupt the process. In effect, the 

procedure for granting operating licenses to broadcast stations has been an 

unresolved issue from the very first days of the introduction of commercial 

television. In this unregulated field, all private local and national TV channels are, 

technically speaking, ‘illegal’, without operating licenses, using television frequencies 

that are state property. In effect, the Greek government has attempted to allocate 

TV licenses without success in the past. In 1998, the then Socialist government 

decided that all TV stations that had applied for a TV license should be considered as 

temporary grantees of TV licenses. The new Syriza-Anel coalition government 

announced that it would award 4 national TV licenses. The plan came to nothing, as 

the country’s highest administrative court, the Council of State, ruled that the whole 

procedure was unconstitutional. On May 2, 2018, the broadcasting regulator, the 

National Council for Radio and Television (ESR), approved the applications of five 

media companies to receive a temporary nationwide broadcasting license. The ESR 

unanimously concluded that SKAI, Star, Alpha, Antenna TV and Epsilon TV met the 

requirements laid out in the regulator’s call for tenders and abided by the relevant 

regulations. 

• Unregulated and indebted television channels degrade notions of quality and 

freedom of speech. It has been argued that only a strong PSB could ‘show' the way 

to quality in such a commercialised and anarchic environment (Panagiotopoulou, 

2006). But the political parties, while climbing on and off the commercial 

bandwagon, gave no real thought as to how to renovate the public sector and 

redefine the concept and mission of PSB. 

Although the developments in the Greek media sector may not entirely meet the needs 

of its associated advertising industry, it has been surprisingly adaptable to swings in the 

economic business cycle (Papathanassopoulos 1997). The fiscal crisis that began in 2009, 

however, coupled with the economic crisis, brought major losses of advertising revenues 

for the media industry. Additionally, the current austerity package put in place by the so-

called Troika, the European Commission (EC), the International Monetary Fund (IMF), 

and the European Central Bank (ECB), which aims at restoring the Greek economy, is set 

to deepen Greek woes.  

 



8 
 

ERT: The mouthpiece of the government and the victim of a haphazard deregulation 

The deregulation of Greek broadcasting, as in other European countries, was more than the 

removal of certain rules and regulations. Greece, as an EU Member State, was also 

influenced by the Community's policies and the European political environment 

(Papathanassopoulos, 1999, pp. 391-4; Iosifidis, 2007b, p. 77). The 1980s was the era of 

broadcasting deregulation in almost all European countries. This environment provided 

good motives to domestic Greek forces with neoliberal ideologies to press for the removal 

of obstacles to the introduction of market forces in the sector (Papathanassopoulos, 2005). 

ERT’s history is identified with the history of Greek broadcasting, but the emergence 

of private stations has been disastrous for the public broadcaster. ERT has sharply declined 

in ratings and advertising revenues, which resulted in large advertising losses. ERT's TV 

channels' viewership has decreased tremendously shanked (ET1 - 9.08%, ET2 - 5.6% in 1992, 

ET1 4.5% and ET2 3.7% in 1997) which has resulted in large advertising losses. In effect, 

ERT's three channels have witnessed a steady erosion of market share since private 

television launched in late 1989 (see Diagram 1).  Nowadays, 80% of ERT’s funds derive from 

the license fee, while 20% from advertising revenue, while ERT1 and ERT 2 attract 6% and 

2% of the viewership respectively, according to Nielsen. ERT’s decline in viewership was 

principally due to the fact that ERT’s news programmes were regarded as pure government 

propaganda with low trust among the audiences (Sorogas, 2000).  Moreover, the 

government did not prepare the public broadcaster for the new environment in which it 

would have to take on its private competitors. On the contrary, successive governments, 

both Conservative and Socialist, consistently failed to invest in the public broadcaster, at the 

same time it was facing chronic financial problems (Valoukos, 2008; Papathanassopoulos, 

1997). It is not a coincidence that ERT’s audiences was composed principally of the older 

generation (55 years and older) and mainly the male viewers of this age segment.   

ERT’s management and the government realised that the public broadcaster could 

no any longer justify its presence in the system. ERT was too bureaucratic, weighed down by 

an accumulated debt of €112 million (Typaldou, 1997); worse still, its programming was 

uncompetitive and its news output lacked credibility. Moreover, since 1989, politicians had 

been unable to approve any of the numerous plans for the public broadcaster’s rescue. In 

the recent history of the Greek public broadcaster there have been three attempts from 



9 
 

opposite directions to turn the public broadcaster around (Papathanassopoulos, 2010). 

Unfortunately, all three failed.  

 

The 1997 attempt to restructure ERT under the modernists  

ERT’s management under the Simitis Administration [1996-2004DATES] aimed to turn a new 

page in its troubled history. Since the turn of the century, the PSB’s managing directors 

aimed, with the government’s blessing, to restructure the corporation. The re-organisation 

of ERT has been a two-pronged approach: first, regarding the organisational structure of the 

broadcaster and second, renovating ERT channels’ profiles and their public image. 

In 1997 ERT’s management, at the government’s request, changed the face of the 

state broadcaster in order to re-launch with the Greek public. In effect, its flagship channel, 

ET 1, became a general, quality-entertainment channel and adopted a family entertainment 

profile. Its programming consisted of motion pictures, telefilms, Greek series (in the last 

three TV seasons, it has produced 27 new TV Greek series with well-known Greek actors and 

directors) and children’s programming, as well as international sporting events such as the 

Olympic Games, World and European soccer championships and European Final-Four 

basketball championships. 

The second channel, formerly known as ET2, no longer exists under its old name but 

has been re-launched and dubbed NET (Nea Elliniki Teleorasi – New Hellenic Television). It 

mostly airs 24-hour news and current affairs programming, with news bulletins, information 

programs, talk shows, documentaries and live soccer games.  

ET3, as noted, is rather independent from the main corporation and it also forms its 

programming independently from the other two ERT channels. It is a generalist channel with 

an emphasis on news and quality programmes and with a particular focus on Northern 

Greece. By and large, the changes have been welcomed by the audience (Sorogas, 2000) 

and this can be seen in the TV ratings shown in Table 1. Since 1997, ERT’s strategy has 

aimed both to increase its profile in the Greek market and develop its digital terrestrial 

services in order to get a competitive advantage in the digital era.  

At the same time, ERT’s management has aimed to reduce labour costs by applying a 

system of voluntary retirement of some of its personnel. It should be noted that in 2002 

ERT’s management aimed to retire 1062 of its personnel through a redundancy plan. This 

plan was considered because 76% of ERT’s revenues went to payroll and only 24% to 



10 
 

production and to the upgrading of the technical infrastructure (see also Tsourvakas, 2004). 

By following this path, ERT’s management considered that on the one hand, it would reduce 

one of the major financial burdens on the company, and on the other, by saving money it 

would have resources to invest in programming and respond to technological 

developments. It also decided to reduce the number of external collaborators and increase 

the productivity of its existing personnel. These projected savings, in the event, did not 

materialise, however, as it had to increase the number of staff to undertake its new 

ventures (see Papathanassopoulos, 2010).   

Far from disappearing, ERT’s financial problems did not disappear, but grew.  These 

can also be attributed to the lack of adequate funding, since the monthly licence fee today is 

about €3 per household (reduced from €4.7 in 2013, due to the ongoing economic crisis). 

Lack of resources obviously does not allow for strong indigenous production and quality 

programming, necessary for improving ERT’s reputation. On the other hand, in the era of 

fiscal crisis this may be a myth. ERT’s license fee, compared to the  EU average, is very 

significantly lower.  But ERT’s income, compared to their private/commercial counterparts, 

is very high. In 2018, ERT is projected to have a revenue at €200 million. €194 million comes 

from the licence fee, whereas €14 million will come from sales (advertising and sponsorship, 

principally). Against the backdrop of these financial worries, the Syriza-Anel government, 

following in the footsteps of its predecessors, continues to claw back €40 million of ERT’s 

revenues to subsidise alternative electric power sources and research and development, in 

direct contravention of its obligations under the Amsterdam Protocol. Although their 

revenue has been seriously compromised by the government’s actions, ERT still has an 

income of about €160 million (staff wages total is no more than €60 million), when the 

advertising market for their private counterparts is no more than €250 million. In other 

words, ERT, financially, is in better shape than its private competitors. Thus, ERT’s 

management should invest, as a priority, in Greek production and investigative journalism, 

fulfilling its remit. In the last three years after its re-opening, ERT has commissioned a 

number of Greek productions but has invested very little in journalism, apart from re-hiring 

a number of journalists – some for political criteria, it would appear. 

 

ERT as a vehicle for the development of digital terrestrial television 



11 
 

While there was no digital or analogue cable television service in Greece, digital terrestrial 

television became the next priority for the country, mainly due in part to the EU 

recommendation for member states to switch from analogue to digital broadcasting by 

2012 (Iosifidis 2006). The Conservative government of Costas Karamanlis aimed to 

undertake the switchover of the Greek television industry to digital terrestrial television 

(DTT) through the public broadcaster (Papathanassopoulos 2014) and give ERT the role that 

most Western European governments were giving to their public broadcasters: to be the 

vehicle for the development of DTT in the country. 

Thus, as in many other European countries (Iosifidis 2007b), ERT acted as a pioneer, 

introducing DTT exclusive television services to the Greek public. In effect, ERT undertook a 

pilot project launching three new entirely channels in the first half of 2006 which were 

available only on digital terrestrial television. ERT started broadcasting DTT channels before 

any legislative framework was in place in Greece. The channels were broadcasted free-to-air 

and were funded exclusively from ERT’s budget, as they carried no advertisements 

(according to ERT’s officials the PSB did not want to offend or alienate the commercial 

broadcasters by eroding their advertising revenues) (TV International, 2007). The 

conservative government assigned two multiplexes to ERT – with four channel spots each 

(DVB-T & MPEG-2). Despite the fact that the government had clearly stated that ERT’s DTT 

broadcasting was a pilot scheme, the legislative vacuum had to be filled. At that time, ERT’s 

digital terrestrial offerings were only available in Athens, Thessaloniki and a handful of other 

major cities (see Papathanassopoulos, 2014). 

On 19 July 2007, the government, through the Law 3592/2007, tried to establish a 

comprehensive legislative framework that would integrate it with the new regulatory 

framework for electronic communications networks and services being pursued by the EU. 

The legislation made a clear distinction between ‘platform-’ and ‘multiplex operator’ 

(sometimes it is called ‘network operator’) and the ‘content provider’. The platform- or 

multiplex operator was under a general license regime, provided that his 

undertaking/company was registered by the Hellenic Telecommunications & Post 

Commission (E.E.T.T.). The Ministry of Transport & Communications and the Ministry of 

Press and the Media were responsible for establishing the digital frequencies map and 

planning. The new Act makes it possible for licensed television stations to transmit their 

analogue TV programmes digitally, using frequencies that are to be allocated for the period 



12 
 

up until the digital switchover. The majority of those frequencies were used for analogue TV 

broadcasting by local TV stations but the frequencies will be cleared so as to be available 

only for digital terrestrial TV broadcasting. The procedure for licensing digital terrestrial 

television stations was to be regulated through a Presidential Decree. 

Nevertheless, the 2007-2013 period could be characterized as a period of stagnation. 

In the case of digital television, ERT did not bring to fruition the expansion of its DTT 

network, leaving the majority of Greek towns and regions (apart from Athens and 

Thessaloniki) with no DTT signal. This delay was attributed to efforts by the Conservative 

government to encourage commercial analogue TV broadcasters to collaborate with ERT in 

forming a joint multiplex operator company that would act as the network operator for the 

whole Greek digital terrestrial platform. This plan would keep the costs of rolling out a 

nationwide DTT network at a reasonably low level, while fostering the necessary economies 

of scale (Papathanassopoulos, 2014). Commercial broadcasters and ERT were brought 

together to the negotiating table but the talks did not produce the desired outcome. 

Commercial broadcasters decided to continue to rely on their strengths and in June 2009 

they formed a joint network operator company, called Digea. Digea was established by the 

seven major commercial TV stations in Greece (MEGA, Antenna TV, ALPHA, STAR, Alter, TV 

Macedonia and SKAI) and started broadcasting (simulcasting the analogue channels in two 

multiplexes) utilizing DVB-T MPEG-4 in September 2009 from an area in the Corinthian Gulf 

in the Peloponnese (see Galanis, 2009). 

ERT, on the other hand, “reactivated” its plans and started moving to the Greek 

periphery, executing regional switch offs in Thrace, Thessaly and the northern part of 

Peloponnese by the end of 2011 (ERT, 2011). Furthermore, the public broadcaster aimed to 

rearrange the channels spot in the two multiplexes by merging two digital channels and 

creating a new one, ERT HD. ERT, in this phase was managing two multiplexes: the first 

(DVB-T, MPEG-2) that comprised public channels: PRISMA+, CINE/SPORT+, the 

Parliamentary Channel and the Cypriot RIKSAT, while the second (DVB-T, MPEG-4) would 

comprise the ‘old’ analogue channels (ET1, NET, ERT3), plus the new ERT HD channel. ERT 

included five radio stations in the offering of its second multiplex (Vernadou, 2010).  

For some, ERT’s digital project was an indirect way for the government to get rid of 

the ‘old’ ERT with its problems and inefficiencies,and in particular to break the dominance 

of ERT’s unions (Papathanassopoulos, 2014). The ERT employees’ union, POSPERT, 



13 
 

conducted a series of work stoppages to protest at the adoption of Law 3592/2007 as a 

threat to the public character of ERT, bringing newscasts to a temporary standstill. ESIEA, 

the Union of Athens Dailies’ Journalists, and the Greek Federation of Labour supported 

POSPERT’s protest. The government responded that ERT Digital was created by the previous 

socialist government, which also envisaged the entire privatisation of ERT Digital 

(Papathanassopoulos, 2014).  

  But the financial crisis affected the public broadcaster and so ERT, in the end, 

abandoned its digital channels under the banner of ERT Digital. In March 2013, the socialist-

led government decided to close down ERT Digital, with its three digital channels. The 

government, in an unprecedented move, decided to broadcast BBC World, Deutsche Welle 

(in English), Euronews (in English) and TV5 Europe (in French), in what had been ERT 

Digital’s allocated frequencies. Obviously, the government decided to transmit these 

international channels in order to maintain the frequencies  (Papathanassopoulos, 2014). In 

the meantime, the Samaras Government was critical of ERT, since it considered that ERT’s 

union, PROSPERT, was overwhelmingly in favour of the opposition, in particular the leftist 

SYRIZA party, a fact that was reflected in the public broadcaster’s news output. In practice, 

the government left the development of DTT entirely to the private broadcasters, which it 

lauded as ‘champions’. Thus, Digea has emerged as the sole provider of DTT in Greece and 

consequently has a monopoly on DTT, as well as holding a dominant position in the DTT 

market in particular and digital television in general. The case of Euronews is, perhaps, 

indicative. As the European channel began to broadcast in the Greek language, the public 

broadcaster, following government orders, excluded Euronews from ERT’s digital terrestrial 

frequencies. Eventually, the Greek switchover was completed on February 6, 2015 by Digea. 

Those people who had bought set-top boxes or new TV sets with the previous MpEG-2 

format were now forced to purchase new set-top boxes or new TV sets. Some were even 

forced to buy new reception equipment since Digea broadcast in MPGE-4 format. The 

transition from analogue to digital TV transmission was, however, a boon for consumer 

electronics stores, suffering from a downturn in sales due to the economic crisis, as the 

changing of formats forced the viewing public to buy new TV sets and reception equipment  

(Papathanassopoulos, 2014).  

 



14 
 

The Closing down and the re-opening of the ERT and the lost chance for ERT to become a 

public service institution 

 

On Tuesday, 11 June 2013, the screen of the public broadcaster ERT went black, as it was 

closed down practically overnight. The radio stations of the Greek public broadcaster had 

already been silent for a few hours. The conservative-led coalition government of Prime 

Minister Antonis Samaras had a few hours earlier announced its decision to close down and 

to restructure the public broadcasting service in Greece (Avgi, 2013).   Government 

spokesman Simos Kedikoglou, said in a televised statement, broadcast on ERT on the night 

of ERT’s closure: "At a time when the Greek people are enduring sacrifices, there is no room 

for delay, hesitation or tolerance of sacred cows." ERT's channels and radio station would 

cease operations after midnight and be relaunched at a later date as a leaner organisation, 

Kedikoglou said. "ERT is a typical example of unique lack of transparency and incredible 

waste. And that ends today," Kedikoglou said. "It costs three- to seven times as much as 

other TV stations and [has] four- to six times the personnel – for a very small viewership, 

about half that of an average private station." (The Guardian, 2013) 

The closing down of the public broadcaster by the government provoked an angry 

reaction among opposition parties and trade unions. The opposition, led by SYRIZA, claimed 

that the government had fired ERT’s 2,500 employees in order to prove to Greece’s 

international lenders (the so called ‘Troika,’ including the International Monetary Fund, the 

European Commission, and the European Central Bank) that it was serious about cutting the 

country’s bloated public sector (4000 jobs to go by the end of 2013). Moreover, the 

European Parliament, the Council of Europe, the European Broadcasting Union (EBU), press 

associations, as well as more than 50 Directors General of European Public Broadcasters 

including the BBC, ARD, ZDF, Rai, RTVE, RTBF and France Télévisions reacted to this decision, 

condemning the Greek government’s “undemocratic and unprofessional” course of action, 

which “undermines the existence of public service media in Greece” (EBU, 2013a). 

Additionally, the EBU relayed ERT’s signal via satellites (via Hotbird 13A in Europe, APSTAR 7 

in Asia and Intelsat 19 in Oceania as well as via the Internet web page). In effect, ERT made 

use of new technologies by sending its signal via hundreds of Internet sites and social media; 

it adopted a new cooperative method of news production and content, it managed to host 

various views and voices and finally achieve ratings never previously achieved in its history: 



15 
 

2.8 million single users watched its programmes in the first days from the EBU site (EBU, 

2013b). On the other hand, the government asked all private media stations to stop re-

broadcasting ERT programmes, arguing that any broadcast bearing the logo ERT, would ‘face 

disciplinary action’. 

More than a month later, a transitional TV channel called ‘Public Television’, formed 

by the government in the aftermath of a decision by the Court of Appeals that a channel 

with a public service mission should stay on, and in response to the international and local 

outcry, started transmitting a poor diet of programming based on old documentaries, films 

and subsequently, news on the ERT’s digital frequencies. Although, for some the motives of 

Samaras government were clearly political, as his government considered ERT’s union to be 

overwhelmingly in favour of the opposition, in particular the SYRIZA party, a fact that was 

reflected in ERT’s news output. But the decision to close or to undertake the major 

restructuring of ERT goes back to the early years of the Restoration of the Parliament when 

Sir Hugh Greene was amazed by the tight governmental control of the state broadcaster or 

when the BBC’s experts came to a similar conclusion in early 1990s (Papathanassopoulos, 

1993). More recently, the then minister of state during the George Papandreou socialist 

administration responsible for the public broadcaster, Professor Elias Mosialos had also 

announced his plans on 18 August 2011. 

Mosialos proposed the formation of a public broadcaster that would not be 

politicized, giving greater emphasis to multimedia platforms and which would be cheaper to 

maintain. The latter was within the government’s plans to reduce spending. He suggested 

that an independent committee would look to the management structures of public 

broadcasters in the UK, Sweden, France and Germany for examples to follow. The measures 

he announced included the closure of ET1 and ERTs digital channels Cine Plus and Sport 

Plus, which had already merged into a single channel. ERTs other channel on the digital 

platform, Prisma, would remain but would be aimed at disabled people. ET3, the TV channel 

based in Thessaloniki, would be designated as a regional channel, covering cultural, 

entertainment and sports-related issues. Satellite channel ERT World would continue in its 

current format. Public radio, ERA, would also be affected by the changes. Five of its 20 

medium-wave transmitters would be shut down and 19 regional stations would be merged 

into nine. Thessaloniki, which had three state radio stations, would now only have one. 

Moreover, the City of Athens’ multilingual radio station, AIR 104.4FM, would be merged 



16 
 

with ERA’s Filia 106.7FM. Radiotileorasi, the weekly TV and radio listings magazine, would 

also be closed. An ERT building in Thessaloniki and one in Athens would be used to house 

government departments, thereby saving more public money. A process to evaluate the 

employees at ERT was also set to begin. 

The closure of ERT could be described as a government failure for various reasons. 

The government said that the ERT’s closure was as a move to appease the country’s lenders 

(Guardian, 2013), who claimed that Greece had an overextended public sector that had to 

be cut. But, the closure is of interest mainly the way in which the decision was taken and 

executed. Notably, in an era in which public broadcasters have been disputed in various 

ways, the government’s decision to close down overnight an institution that was closely 

associated with the history of Greek radio and television demonstrates how the political 

world in Greece understands public service broadcasting, i.e., the party in power considers 

itself as the owner of the public (state) media. This incomprehensible and dangerous 

attitude seems to have followers, not only among Greek politicians but in other European 

countries (see Poland, Hungary, Turkey, etc.).   

 In the even, ERT was replaced by a new public broadcaster, NERIT (New Hellenic 

Radio Internet Television). As the closing down of ERT continued to be a bone of contention 

and a source of much controversy, those responsible for NERIT found that their hands were 

tied. The government declared that (in theory at least) the broadcaster would be 

independent in line with Western counterparts. However, in reality the government 

regarded it as its own political mouthpiece (Galanis, 2014). Its chairman and managing 

director Professor Antonis Makrydimitris and his deputy, journalist Rudolph Moronis, 

resigned after just four months in post. As Moronis wrote in his Facebook account: “When 

they [the government] said they wanted a true public service broadcaster, the problem was 

they did not mean it.” POSPERT’s efforts to reverse the decision led them to attempt to rally 

people in northern Greece against the government “of Athens” by staging a month-long sit-

in at the studios used by ERT’s Thessaloniki channel, ET3. They used the ET3 equipment for 

their pirate programming, relayed by ESIEA’s website, in which they accused the 

government of attempting to stifle the voice of the north. While the conservative 

government stated that the second NERIT channel would be based in Thessaloniki, SYRIZA 

said that it would restore ERT as it used to be if and when it camesto power. 



17 
 

On 11 July 2015, employees of Greece’s state television ERT hugged each other and 

cried as the channel aired its first broadcast in two years. Prime Minister Alexis Tsipras made 

its re-opening one of his priorities as part of efforts to roll back cuts demanded by the 

lenders, and called it “a great victory for democracy.” (iefimerida.gr 2015). The government 

re-hired all of the roughly 2,500 staff who had been made redundant, including 600 

journalists, at a cost of about €30 million a year.  

 After three almost years of ERT’s new operation, the public broadcaster’s audience 

ratings remain low (approximately 11% according to Media Nielsen ratings of the television 

market share for the three channels). In effect, neither government attitudes toward the 

state broadcaster nor ERT’s dubious  efficiency have changed. In effect, the ‘model’ of state 

broadcaster as mainly news-oriented (in effect government propaganda) surrounded by 

entertainment programming has remained intact, even in the age of social media. Several 

months after returning to the airwaves, ERT issued an open call for new programming — a 

faint ray of light for the struggling industry. Needless to say, all key radio and television 

appointees were once again politically sympathetic of or affiliated to the SYRIZA-led 

coalition government. The ‘new’ ERT employs 2,307 staff. Most of them (2,114) have been 

employed on the basis of their previous job in ‘old’ ERT.  According to ‘new’ ERT structure, 

the broadcaster consists of six Directorates (Divisions), and is run by the Chairman and the 

Managing Director, as well as the Board of Directors (seven members). The Divisions cover 

News and Current Affairs, Content, ERT 3, New media and technology, as well as the 

Administration and Financing.  Additionally, ERT’s organization chart includes 3 special 

Divisions (Corporate Communication, Archives and Music) as well as ERT’s Legal Office.  

Needless to say, the Chairman, the Managing Director and 3 members of the Board of 

Directors are nominated by the Minister of State responsible for public media and are 

appointed by Parliament, where the government has a majority (as foreseen by the Law 

4324/2015). The other two members are elected by ERT’s employees.  However they are 

nominated, all members of the Board of Governors are appointed, according to the Law 

4324/2015, article 9) by the Minister of the State responsible for the public media 

(nowadays this jurisdiction has been moved to the Minister of Digital Policy, 

Telecommunication and the Media). In other words, the criteria of appointing ERT’s 

management are primarily political, not to say, partisan, rather than according to their 

media expertise or their plans for the state broadcaster’s future. 



18 
 

 Since the re-launch of ERT there have been various comments and accusations that 

the SYRIZA-Anel government continues to exercise tight control over the public broadcaster 

in the manner of its predecessors. Helena Sheehan notes her in book on Syriza, The Syriza 

Wave, that:  

“in government, instead of affirming and building on what this popular struggle had 

achieved, (Syriza) disregarded the popular demand for a new model of public broadcasting, 

based on critical and creative programming and worker’s self-management. Instead, they 

reinstated the old order and hierarchical management. Instead, of public broadcasting, it 

became government broadcasting, as it had been previously, except that Syriza was now the 

government whose line was privileged” (2016: 118) 

This echoes SYRIZA’s parliamentary spokesman Nikos Xydakis, who in a panel on “Protecting 

the Fourth Estate: Democracy, Accountability and the Media,” described the situation at ERT 

as “tragic and Third World” (in Kathimerini, 6/3/2017).  His comments prompted an 

exchange of counter arguments between Opposition New Democracy and the SYRIZA press 

office, but also a demand for a retraction and an apology from ERT President Dimitris 

Tsaknis. In his response a day later, Monday he said that had been over-the-top in his 

statement but added that mistakes were made in relaunching ERT in May 2015 after it had 

been shut down for two years, saying it has been allowed to operate like a branch of the 

civil service (Kathimerini, 6/3/2017). In mid-April 2018, ERT’s journalists made an appeal, 

asking for ERT’s independence from the government and the political world (To Vima, 

13/4/2018).  

 

Concluding remarks 

Most Greek politicians claim that control over the media equals political power. 

Deregulation, commercialisation and privatisation of the media and the dominance of 

television in the Greek media universe for news and entertainment forced politicians and 

political parties to adopt the media logic. Greek politicians have come to realise that they 

are more vulnerable than they were in the past. Former Prime Minister Constantine 

Mitsotakis once accused the “web of interests of media publishers” of being the main 

reason for his loss of power. Ex-chairman of the Hellenic Parliament and PASOK MP 

Apostolos Kaklamanis has attacked the media many times, especially media owners, on the 

grounds that they were using their channels to promote their own business interests. 



19 
 

Similar statements have been made by other politicians. Even Prime Minister Tsipras in his 

speech regarding television licences, delivered in Parliament in February 2016, painted a 

clientelist relationship between businessmen “who are maintained and financed by banks in 

order to support politically bankrupt parties” and the two parties which have governed 

Greece for decades. (Quoted in To Vima 2015). 

It could be argued that it is no coincidence that television licences have not been 

granted for 28 years. Indeed, the awarding of the licences seems to have been used as a 

part of the domestic political game. The reason of this policy is simple. Successive 

governments since 1989, the year of television deregulation, appear to have been playing an 

“on and off” game with television owners, who also have other interests in the Greek 

economy. In effect, they seem to use, on the one hand, the TV licences as a means of 

applying pressure and maintaining a competitive advantage in the tactical war with media 

and business entrepreneurs. On the other hand, political parties, especially those in power, 

want to maintain their control over the public broadcaster, echoing General De Gaulle’s 

quip that while their enemies have private television, they control the public broadcaster.  

In practice, they follow, as their counterparts in other Southern European counties, the 

pattern that the ruling party has the privilege of directly controlling public broadcasting in 

general, and management of the news and news output, in particular. In Greece, news 

editorial judgments are expected to be in close agreement with, if not identical to, 

government announcements across a whole range of policies. In other words, politicians 

want to have the upper hand on the public broadcaster since they feell vulnerable in a 

confrontation with the vested interests which at the same time own the mainstream private 

media of the country.  

Although we are at the end of the so-called Metapolitefse, the 40-year period of the 

restoration of the Parliament after the Dictatorship and the establishment of Democracy 

according to the Western rules and values, and Greece has entered the age of social media, 

the ‘old’ political behaviour remains strong. In practice, Greek politicians seem to act and 

react as though they were still living in an analogue world, rather than in the digital era.  The 

sudden closure of ERT is an indication of this attitude since the main cause was not the 

financial burden as the government announced. It was the feeling of losing the traditional 

tight governmental control over the state broadcaster news output. 



20 
 

In brief, it can be asserted without risk of contradiction, that public service 

broadcasting never really existed in Greece. The troubled political history of the country 

formed a state rather than a public broadcaster. In effect, in Greece the state broadcaster 

was unable to function according to the public service obligations observed in Britain, 

Scandinavia or other Northern European countries (Iosifidis, 2012).  

 Every  Managing Director who has taken up office has laid out grandiose plans for 

the public broadcaster, only for them to be precipitously abandoned on the first day of their 

tenure.  This trajectory of office is the true constant of the role of Managing Director: 

ambitions are enunciated but few, if any, of the office holders survive long enough to see 

their plans brought to fruition. The new ERT, everybody admits and the TV ratings confirm, 

has failed to distinguish itself. Regarding news,  the old governmental ‘behaviour’ is on show 

once again, while its programming is neither innovative nor attractive, leading to sharp 

words from independent media analysts and journalists and to falling ratings, as the viewing 

public votes with its feet.   

 
References 
 

Alivizatos, N. (1986), State and Broadcasting, The Regulatory Dimension. (Athens: Sakkoulas) 

(in Greek). 

Avgi (2013). “The collation government considers to close down ERT, according to Real News”. May 

27. Available at: http://www.avgi.gr/article/10838/359347/na-kleisei-ten-ert-skephtetai-e-

trikommatike-symphona-me-te-real-news. (Accessed 17 May 2018) (in Greek). 

Dagtoglou, P.D. (1989) Broadcasting and Constitution. (Athens: Sakkoulas) (in Greek). 

EBU (2013a). “50+ Directors General of Public Media demand ERT be restored to air”, 13 Jun 2013. 

Available at:  https://www.ebu.ch/contents/news/2013/06/50-directors-general-of-

PSM.html (Accessed 17 May 2018). 

EBU (2013b). “Greece: EBU looking forward, not back”, EBU NEWS, 20 August. Available at: 

https://www.ebu.ch/contents/news/2013/08/greece-ebu-looking-forward-not-b.html 

(Accessed 17 May 2018). 

http://www.avgi.gr/article/10838/359347/na-kleisei-ten-ert-skephtetai-e-trikommatike-symphona-me-te-real-news
http://www.avgi.gr/article/10838/359347/na-kleisei-ten-ert-skephtetai-e-trikommatike-symphona-me-te-real-news
https://www.ebu.ch/contents/news/2013/06/50-directors-general-of-PSM.html
https://www.ebu.ch/contents/news/2013/06/50-directors-general-of-PSM.html
https://www.ebu.ch/news


21 
 

ERT (2011). Technical Infrastructure. Available at: http://www.ert.gr/company/index.php/ 

home/2011-03-22-14-53-33/2011-03-22-14-53-33/2011-03-30-16-08-36.html [Accessed 

27/11/2011] (in Greek). 

Galanis, D. (2009). “Power in (digital) union”. To Vima,  28 June (in Greek). Available 

at:http://www.tovima.gr/culture/article/?aid=275707&wordsinarticle=%CE%95%CE

%A0%CE%99%CE%93%CE%95%CE%99%CE%91%3b%CE%A8%CE%97%CE%A6%CE%9

9%CE%91%CE%9A%CE%97%3b%CE%A4%CE%97%CE%9B%CE%95%CE%9F%CE%A1%

CE%91%CE%A3%CE%97 [access  16/5/2018]. 

Galanis, D. (2014). “NERIT: The gost of public broadcasting”, To Vima 12 September. Available at: 

http://www.tovima.gr/opinions/article/?aid=630571(Accessed 17 May 2018) (in Greek). 

Hallin, C.D. & P. Mancini (2004). Comparing Media Systems; Three Models of Media and 

Politics. Cambridge: Cambridge University Press. 

Hallin, C.D. & S. Papathanassopoulos (2000). Political Clientelism and the Media: Southern 

Europe and Latin America in Comparative Perspective. Media, Culture & Society, vol. 

24, no. 2, pp. 175–195. 

iefimerida.gr (2015). Tripras: this is a historic day for the people, we want it public not statist”, 

June 11. Available at: <http://www.iefimerida.gr/news/211512/tsipras-apo-tin-ert-

einai-mia-istoriki-mera-gia-lao-tin-theloyme-dimosia-kai-ohi-kratiki> [Accessed 16 

May 2018]. 

Iosifidis, P. (2006) (2006) ‘Digital Switchover in Europe’ International Communication Gazette, 

68(3): 249-67. 

Iosifidis, P. (2007a) ‘Public Television in Small European Countries: Challenges and 

Strategies’ International Journal of Media and Cultural Politics, 3(1): 65-87. 

Iosifidis, P. (2007b) Public Television in the Digital Era: Technological Challenges and New 

Strategies for Europe, London: Palgrave Macmillan. 

 

Iosifidis, P. (2012) Public Television in the Digital Era: Technological Challenges and New 

Strategies for Europe, London: Palgrave Macmillan. 

Iosifidis, P. and I. Katsirea I (2014) ‘Public Service Broadcasting in the Era of Austerity’, 
London, 11 July 2013, International Journal of Digital Television, 5(1), 103-106. 
doi: 10.1386/jdtv.5.1.103_7. 

http://www.ert.gr/company/index.php/%20home/2011-03-22-14-53-33/2011-03-22-14-53-33/2011-03-30-16-08-36.html
http://www.ert.gr/company/index.php/%20home/2011-03-22-14-53-33/2011-03-22-14-53-33/2011-03-30-16-08-36.html
http://www.tovima.gr/culture/article/?aid=275707&wordsinarticle=%CE%95%CE%A0%CE%99%CE%93%CE%95%CE%99%CE%91%3b%CE%A8%CE%97%CE%A6%CE%99%CE%91%CE%9A%CE%97%3b%CE%A4%CE%97%CE%9B%CE%95%CE%9F%CE%A1%CE%91%CE%A3%CE%97
http://www.tovima.gr/culture/article/?aid=275707&wordsinarticle=%CE%95%CE%A0%CE%99%CE%93%CE%95%CE%99%CE%91%3b%CE%A8%CE%97%CE%A6%CE%99%CE%91%CE%9A%CE%97%3b%CE%A4%CE%97%CE%9B%CE%95%CE%9F%CE%A1%CE%91%CE%A3%CE%97
http://www.tovima.gr/culture/article/?aid=275707&wordsinarticle=%CE%95%CE%A0%CE%99%CE%93%CE%95%CE%99%CE%91%3b%CE%A8%CE%97%CE%A6%CE%99%CE%91%CE%9A%CE%97%3b%CE%A4%CE%97%CE%9B%CE%95%CE%9F%CE%A1%CE%91%CE%A3%CE%97
http://www.tovima.gr/culture/article/?aid=275707&wordsinarticle=%CE%95%CE%A0%CE%99%CE%93%CE%95%CE%99%CE%91%3b%CE%A8%CE%97%CE%A6%CE%99%CE%91%CE%9A%CE%97%3b%CE%A4%CE%97%CE%9B%CE%95%CE%9F%CE%A1%CE%91%CE%A3%CE%97
http://www.tovima.gr/opinions/article/?aid=630571
http://dx.doi.org/10.1386/jdtv.5.1.103_7
http://dx.doi.org/10.1386/jdtv.5.1.103_7
http://dx.doi.org/10.1386/jdtv.5.1.103_7


22 
 

Iosifidis, P. and I. Katsirea (2015) Public Service Broadcasting in Greece: Back to the Future 

or Point of No Return? Global Media Journal, Mediterranean Edition, 10 (Spring 2015 

(01)). 

Kathimerini (06/03/2017) “SYRIZA MP admits comment that ERT TV is ‘tragic’ was 

exaggerated”. Available at: 

http://www.ekathimerini.com/216653/article/ekathimerini/news/syriza-mp-admits-

comment-that-ert-tv-is-tragic-was-exaggerated. 

Komninou, M. (1996). ‘The Role of the Media in the Third Hellenic Republic’. In  Society and 

Politics: Facets of the Third Hellenic Democracy 1974–1994, edited by Chris Lyrintzis, 

Elias Nikolakopoulos & Dimitri A. Sotiropoulos, pp. 219–246. Athens: Themelio (in 

Greek). 

Lanza, O., & Lavdas, K. (2000).  The Disentanglement of Interest Politics: Business 

Associability, the Parties and Policy in Italy and Greece. European Journal of Political 

Research, 37, 203-235. 

Leandros, N. (1992). Printed Media in Greece: Financial and Technological Approaches. 

Athens: Delfini (in Greek). 

Leandros, N. (2010). ‘Media Concentration and Systemic Failures in Greece’. International 

Journal of Communication, vol. 4:  886–905. 

Mouzelis, N. (1980). Capitalism and Development of the Greek State. In R. Scase (Ed.), The 

State in Western Europe (pp. 260–275). London: Croom Helm. 

Mouzelis, N. (1995). Greece in the Twenty-first Century: Institutions and Political Culture, In 

D. Constas, & Th. G. Stavrou (Eds.), Greece prepares for the Twenty-first Century (pp. 

17–34). Baltimore and London: The John Hopkins University Press. 

Panagiotopoulou, R. (2006) ‘Culture on Television’, Zitimata Epikoinonias, 4, pp. 41-56 (in 

Greek). 

Papathanassopoulos, S. (1997). ‘The Politics and the Effects of the Deregulation of Greek 

Television’. European Journal of Communication, vol. 12 (3):  351–368.  

http://www.ekathimerini.com/216653/article/ekathimerini/news/syriza-mp-admits-comment-that-ert-tv-is-tragic-was-exaggerated
http://www.ekathimerini.com/216653/article/ekathimerini/news/syriza-mp-admits-comment-that-ert-tv-is-tragic-was-exaggerated


23 
 

Papathanassopoulos, S. (1999). ‘The Effects of Media Commercialization on Journalism and 

Politics in Greece’. The Communication Review, vol. 3 (4): 379–402. 

Papathanassopoulos, S. (2001). ‘The decline of newspapers: The case of the Greek press’. 

Journalism Studies, vol. 2 (1): 109–123. 

Papathanassopoulos, S. (2004). Media and Politics in the European South. Athens: 

Kastaniotis (in Greek). 

Papathanassopoulos, S. (2005) Television in the 21st century, Athens: Kastaniotis (in Greek). 

Papathanassopoulos, S. (2010) The ‘State’ of ‘Public’ Broadcasting in Greece, Chapter 17 in 

P. Iosifidis (ed.) Reinventing Public Service Communication: European Broadcasters 

and Beyond, London: Palgrave Macmillan. 

Papathanassopoulos, S. (2013). ‘Greece: Press Subsidies in Turmoil’. In State Aid for 

Newspapers, Media Business and Innovation; Theories, Cases, Actions, edited by Paul 

C. Murschetz, pp. 237–521. New York: Springer. 

Papathanassopoulos, S. (2014). ‘The transition to digital television in Greece: Now what?’ 

International Journal of Digital Television, vol. 5 (1): 19–30. 

Papathanassopoulos, S. (2017). ‘Greece: A Continuous Interplay between Media and 

Politicians’. In Media in Third-Wave Democracies. Southern and Central/Eastern 

Europe in a Comparative Perspective edited by Péter Bajomi-Lázár, pp. 75-79. 

Budapest, L'Harmattan. 

Papathanassopoulos, S. (2018). ‘Greece - Media Landscape’. European Journalism Centre 

(EJC)–MediaLandscapes.org. Available at: 

https://medialandscapes.org/country/greece  (Accessed 17 May 2018). 

Paraschos, M. (1995). ‘The Greek Media Face the Twenty-first Century: Will the Adam Smith 

Complex Replace the Oedipus Complex?’ In Greece prepares for the Twenty-first 

Century edited Dimitri Konstas & Theofanis G. Stavrou, pp. 253–266. Baltimore and 

London: The John Hopkins University Press. 

Psychoyios, D.K. (1992). The Uncertain Future of the Athenian Press. Athens: Diavlos (in 

Greek). 

Public Issue (2016). «Social Media», March 2016. Available at: 

http://www.publicissue.gr/12728/. Accessed on 21 December 2016. 

Reuters Institute (2017). Digital News Report 2017 (authored by Nic Newman with Richard 

Fletcher, Antonis Kalogeropoulos, David A. L. Levy and Rasmus Kleis Nielsen). Oxford. 

http://medialandscapes.org/
https://medialandscapes.org/country/greece
http://www.publicissue.gr/12728/


24 
 

Retrieved 

https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/Digital%20News%20Repo

rt%202017%20web_0.pdf.  

Sheehan H. (2016) The Syriza Wave: Surging and Crashing with the Greek Left. New York: 

Monthly Review Press. 

Sorogas, E. (2000) “The Image of public television in the Athenian public’, Epitheorisi 

Koinonikon Epistimon/The Greek Review of Social Research, 101 (101-102):  211-226. 

doi: http://dx.doi.org/10.12681/grsr.1001.   (in Greek)  

The Guardian (2013). “State broadcaster ERT to shut down as Greece seeks more savings”, 11 June 

2013. Available at: https://www.theguardian.com/world/2013/jun/11/state-broadcaster-ert-

shut-down-greece (accessed May 17, 2018). 

To Vima (13/4/2018) “Political interventions are reported by ERT journalists) (in Greek), 

http://www.tovima.gr/media/article/?aid=965118&h1=true#commentForm 

Tsourvakas, G. (2004). “Public Television Programming Strategy Before and After 
Competition: The Greek Cas”. Journal of Media Economics, 17 (3): 193-205.   

TV International (2007). “Country Profile: Greece”, November 23: 8-9. 

Typaldou, N. (1997. “From October... ERT’s time”. Radiotileoorasi, No. 1440: 20-26 (in 

Greek). 

Valoukos, S. (2008). The History of Hellenic Television. Athens: Aigokeros (in Greek). 

Vernadou, E. (2010). “The big bet of the small screen” Eleftherotypia, Seven magazine, No. 438, 11 

April:  12-13 (in Greek).  

Vima, To (2016): Major tension in Parliament over TV licensing amendment, 12 February 

2016. http://www.tovima.gr/en/article/?aid=776120 (accessed 3 May 2016). 

World Association of Newspapers (WAN) (2010). World Trends Press. Paris: WAN. 

Zaoussis, A. & Stratos, K. (1995). The Newspapers 1974–1992. Athens: Themelio (in Greek). 

 

 

 

 

 

https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/Digital%20News%20Report%202017%20web_0.pdf
https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/Digital%20News%20Report%202017%20web_0.pdf
http://dx.doi.org/10.12681/grsr.1001
http://www.guardian.co.uk/theguardian
https://www.theguardian.com/world/2013/jun/11/state-broadcaster-ert-shut-down-greece
https://www.theguardian.com/world/2013/jun/11/state-broadcaster-ert-shut-down-greece
http://www.tovima.gr/media/article/?aid=965118&h1=true#commentForm
http://www.tovima.gr/en/article/?aid=776120


25 
 

 

 

 

  



26 
 

 



27 
 

 
ERT 1: Until ERT’s closure in 2013 was known as ET1. Since 2015 as ERT1 

ERT 2: in 1997 was formed to NET. Formerly was known as ET-2. Since 2015 as ERT2 

1997: after the restructure of ERT 

2013: until ERT’s closure 

2014: As NERIT with N1 and Nsports from summer 2014       

2015: for the period 15/6-30/12/2017 –the period of ERT’s reopening  

2017: data up to 29/10/2017 

 

Source:  Authors’ analysis based on data from AGB Hellas Media Research 


