
   

Copyright  and  Reuse:  Copyright  and  Moral  Rights  remain  with  the  author(s)  and/or

copyright  holders.  Copies  of  full  items  can  be  used  for  personal  research  or  study,

educational, or not-for-profit purposes without prior permission or charge, unless otherwise

indicated,  provided  that  the  authors,  title  and  full  bibliographic  details  are  credited,  a

hyperlink and/or URL is given for the original metadata page and the content is not changed

in any way. For full details of reuse please refer to City Research Online policy.

City Research Online:            http://openaccess.city.ac.uk/            publications@citystgeorges.ac.uk

Citation:  Harb, Z. (2019). Challenges facing Arab journalism, freedom, safety and
economic security. Journalism, 20(1), pp. 110-113. doi: 
10.1177/1464884918807356 

This is the accepted version of the paper.

This version of the publication may differ from the final published version. To cite 
this item please consult the publisher's version.

Permanent repository link: https://openaccess.city.ac.uk/id/eprint/21378/

Link to published version: https://doi.org/10.1177/1464884918807356

City Research Online
City St George’s, University of London

https://openaccess.city.ac.uk/policies.html
mailto:publications@citystgeorges.ac.uk
http://openaccess.city.ac.uk/


1 
 

Challenges Facing Arab Journalism, Freedom, Safety and Economic Security. 

Zahera Harb 
City, University of London  
 

The Arab world was taken by surprise when mass protests erupted in Tunisia in December 
2010, followed by mass protests in Egypt in January 2011. Much optimism was expressed 
towards a new era for journalism freedom in the Arab world, in Egypt specifically with the 
fall of Hosni Mubarak and the long reign of his authoritarian regime. The influx of private 
media mainly TV channels following his demise was remarkable.  Seven years on from the 
Egyptian revolt and the state of journalism in Egypt has transferred from a state of hope to 
one of despair. 
 
When assessing the state of Arab journalism, two countries come to the forefront: Lebanon 
– a plural and diverse model, but still bound by confessional system (entails distributing 
political and institutional power proportionately among different religious sects) and 
ideologies and Egypt, the largest country in the Arab world in terms of population and area. 
and 
  -a country of media freedom contradictions post-Arab uprisings with general tendencies 
among journalists to express loyalty to those in power.  
Two of the main challenges that face journalists in Egypt and Lebanon post Arab revolts are 
safety and job security. These challenges were mirrored in 30 in-depth interviews I 
conducted with journalists across platforms in both Egypt and Lebanon in 2016 and 2017.   
 
Egyptian journalists are struggling to avoid being arrested and become one of the nation’s 
‘disappeared’ people following the security clamp down sweeping the country under the 
banner of fighting terrorism. Lebanese journalists on the other hand are facing the worst 
phase of job cuts with newspapers closing down and mainstream media houses making 
journalists redundant due to financial difficulties. 
 
William Rugh (2004) situated Egypt within the transitional media and Lebanon within the 
diverse media systems. Rugh’s categorisation needs to be re-visited as a whole. His 
categorisation no longer applies to Egypt and Lebanon. Egypt sits within the framework of a   
polarised loyalist press (see Hallin and Mancini 2004). As one journalist put it to me ‘we 
don’t have independent media, but independent journalists’ (M, interview with author, 
2016). In the case of Lebanon, Rugh’s categorisation is not fully representative because, 
‘while the Lebanese media system is diverse and free from government and state control, it 
is not free from political and economic affiliation’ (Harb, 2013, p.39). One of the Lebanese 
journalists interviewed summarised the case of Lebanese press emphasising that in Lebanon 
‘we have freedom of speech, but we don’t have a free press’ (N, interview with author, 
2016).    
 
 
Egypt witnessed an influx of newly established TV channels post January 2011, among those 
were channels financed and supported by the Muslim Brotherhood. There was a time where 
there was a shift in moving away from the one homogenised message in support of the 
government and the country’s leaders in both print and broadcast media (Diab, the 



2 
 

Guardian, 2011). That did not last long. Following the June 30th revolt and the military forces 
attempts to control the political scene in Egypt, the media were used as a mobilising tool in 
the hands of the army led by Abed Al Fatah al Sissi. Journalism’s notions of fairness and 
balance in covering events vanished. The country’s media was divided into two extreme 
media clusters; one in support of the brotherhood (Ikhwan in Arabic) including Aljazeera 
Misr (stands for Egypt in Arabic) and the other in support of the military. Hate speech 
against ‘the other’ on both sides came to dominate until the military led authorities closed 
down channels affiliated to Muslim brotherhood and other Salafi affiliated religious 
channels.  
The message became unified across the board. Slogans like the people want to execute the 
Muslim Brotherhood followers became a celebratory message. There have been several 
attempts to balance the scene in Egypt including a satire program produced and presented 
by the Jon Stewart the Arab World, namely Bassem Yousef; a current affairs program 
produced and presented by Reem Majed; and one produced and presented by Yousri Fouda. 
Within two years, the increase of private satellite TV stations in Egypt stopped being a 
celebratory move towards media diversity; instead print and broadcast media ended up 
singing from the same hymn sheet, that of the military rule. The three programs mentioned 
above were taken off the air for presenting what was deemed to be critical voices against 
the political and military elite.   
Lack of autonomy tends to be a dominant feature among a majority of Egyptian journalists; 
journalists became tied to the political actor with whom they support. To borrow Hallin and 
Mancini’s term, the media in Egypt became “instrumentalized.” (2004, 37). Journalists in 
Egypt (mainly broadcasters) identify themselves with particular points of view, which means 
not serving the public (even though they claimed they are), contradicting their own 
standards of practice as specified in the Code of the Profession ratified in 1986, which none 
of the journalists interviewed use as a reference in their daily work.  
 
During Mubarak ‘reign’ there were no claims that independent media existed. Egyptian 
airwaves are now dominated with hours and hours of one man or one woman shows, 
talking heads claiming they possess the truth, the wisdom and that their audiences should 
be grateful. As prominent broadcast journalist Reem Majed put it, ‘the media is playing the 
lapdog role rather than the watchdog role, keeping an un-informed populace, that can be 
easily confused, deceived and directed’ (Majed, 2015).    
  
Fabrications and counter fabrication, hatred and counter hatred are what dominates the 
Egyptian media scene these days and it seems it is going to be the ruling scene for some 
time to come with Abed Al Fata7 el Sissi telling the Egyptian people in an exclusive interview 
with Egyptian OnTV and cbc channels on May 5 2014 before he took power, ‘the state 
should contribute in "correcting" people’s ethics through using mechanisms such as the 
media, the family and religious institutions’ (Darweesh, Ahramonline, 2014).  
 
 
Lebanon on the other hand is characterized by the interwoven relationship between the 
media and the political elite. This polarised media system went through different phases 
and engendered different media models since Lebanon gained its independence in 1943. 
The civil war (1975–1990) witnessed an influx of illegal TV and radio stations which were 
later regulated in the post-civil war Lebanon. The regulation mirrored the confessional 



3 
 

political system. Even though the law specified that no political party or politician should 
own a majority share in any of the newly licensed TV station, the practice came to echo the 
socio-political structure of the Lebanese society (Dajani, 2001).  
 
Lebanese journalists also lack autonomy from the political actors they are affiliated with. 
Here also as in Egypt, the media became “instrumentalized” (Hallin and Mancini’s, 2004). 
The media is being controlled by outside actors, parties, politicians, social groups or 
movements, or economic actors seeking political influence (ibid: 37). Most journalists in 
Lebanon in the years that followed the assassination of former Prime Minister of Lebanon 
Rafic Hariri in 2005 (See Harb, 2013), identified themselves with particular political points of 
view. 
 
Lebanon’s broadcasting scene has always been well-developed, lively and diverse, reflecting 
the country’s pluralism and political divisions. Lebanese media feature diverse opinion, 
aggressive question-and-answer television shows with government officials and politicians, 
and lively criticism of authorities and policies (see Boulos, 1994 and Dajani, 2001). However, 
political affiliation, thus self-censorship, remains a problem. Authorities, owners and editors 
are quick to clamp down on journalists who cross both un-stated and stated boundaries on 
sensitive topics. There always existed an interwoven relationship between the media and 
Lebanese politicians. Politicians have a strong appetite for owning and even running media 
organisations. Many prominent politicians own shares in private broadcasters and 
publications (Harb 2013).  
Most media organisation in Lebanon live on funding supplied by political actors in the form 
of individuals or foreign states comprising mainly Arab gulf countries. The constant shift in 
the political alliances in the region means less ‘political money’ (the phrase used in Lebanon) 
to indicate money given to dictate and disseminate certain political messages. Two national 
newspapers closed down in the last two years. Assafir Newspaper went out of print after 42 
years of publishing and as a consequence 120 journalists lost their jobs. Its website was also 
shut down. Al-Itihad newspaper went out of print just after 3 months of printing in 2017. TV 
stations and other national newspapers are late in paying salaries. No online presence was 
established.  
 
For journalists in Egypt and Lebanon, the need to unite and actively support each other is 

crucial in order to survive the threats to their safety and economic hardship. Freedom and 

safety are to be defended and they can only be achieved, when journalists stand together in 

solidarity. The scene is gloomy, but the journalists I interviewed spoke of resilience and 

hope in a better future.    

 

References 

Boulos, J.-Claude (1995), Television History and Stories, FMA, Lebanon. 
Dajani, Nabil (1992), Disoriented Media in a Fragmented Society: The Lebanese Experience, 
AUB Beirut. 
Dajani, Nabil (2001), “The Changing Scene of Lebanese Television,” TBS Electronic Journal, 
No. 7 (Fall/Winter). URL: www.tbsjournal.com/Archives/Fall01/dajani.html (accessed: 9 
January 2005). 



4 
 

Darweesh, Passant (2014), Abdel-Fattah El-Sisi gives first ever TV interview, Ahramonline, 6 
May 2014. Accessed on 30 October 2016 URL: 
http://english.ahram.org.eg/NewsPrint/100549.aspx 

Hallin, Daniel, and Mancini, Paolo (2004), Comparing Media Systems, Three Models of 
Media and Politics, Cambridge University Press, Cambridge, New York.  
Harb, Zahera (2013), Mediating internal conflict in Lebanon and its ethical boundaries, in 
Matar, Dina and Harb, Zahera (2013), Narrating conflict in the Middle East: Discourse, Image 
and Communication Practices in Lebanon and Palestine, I.B. Tauris, London.  
Majed, Reem, Paper presented at Freie Universität conference, Berlin, November 2015.  
Rugh, William (2004), Arab Mass Media, Praeger, London. 
 

 

http://english.ahram.org.eg/NewsPrint/100549.aspx

