
   

Copyright  and  Reuse:  Copyright  and  Moral  Rights  remain  with  the  author(s)  and/or

copyright  holders.  Copies  of  full  items  can  be  used  for  personal  research  or  study,

educational, or not-for-profit purposes without prior permission or charge, unless otherwise

indicated,  provided  that  the  authors,  title  and  full  bibliographic  details  are  credited,  a

hyperlink and/or URL is given for the original metadata page and the content is not changed

in any way. For full details of reuse please refer to City Research Online policy.

City Research Online:            http://openaccess.city.ac.uk/            publications@citystgeorges.ac.uk

Citation:  Wright, K., Scott, M. & Bunce, M. (2020). Soft power, hard news: How 
journalists at state-funded transnational media legitimize their work. International 
Journal of Press/Politics, 25(4), pp. 607-631. doi: 10.1177/1940161220922832 

This is the accepted version of the paper.

This version of the publication may differ from the final published version. To cite 
this item please consult the publisher's version.

Permanent repository link: https://openaccess.city.ac.uk/id/eprint/24038/

Link to published version: https://doi.org/10.1177/1940161220922832

City Research Online
City St George’s, University of London

https://openaccess.city.ac.uk/policies.html
mailto:publications@citystgeorges.ac.uk
http://openaccess.city.ac.uk/


1 
 

Final accepted draft for International Journal of Press/Politics, April 2020 

 

Soft power, hard news:  

How journalists at state-funded transnational media legitimize their work 

 

Kate Wright* , Martin Scott and Mel Bunce 

 

 

 

Abstract 

How do journalists working for state-funded international news organizations conceptualize 

and legitimize their relationship to the governments which support them? In what 

circumstances might such journalists seek to resist the diplomatic strategies of their funding 

states? To address these questions, we conducted a comparative study of journalists working 

for international news organizations funded by the Chinese, US, UK and Qatari governments. 

Using 52 interviews with journalists covering humanitarian issues, we explain how they 

minimized tensions between their diplomatic role and dominant norms of journalistic 

autonomy by drawing on three – broadly shared - legitimizing narratives,. In the first 

‘exclusionary’ narrative, journalists differentiated their ‘truthful’ news reporting from the 

‘false’ state ‘propaganda’ of a common Other, the Russian-funded network, RT. In the second 

‘fuzzifying’ narrative, journalists deployed the loose notion of ‘soft power’ as an ambivalent 

‘boundary concept’ (Allen 2009; Star 2010), to defuse conflicts between journalistic and 

diplomatic agendas.  In the final ‘inversion’ narrative, journalists argued that, paradoxically, 

their dependence on funding states gave them greater ‘operational autonomy’ (Murdock 1983). 

While all three strategic narratives involved different forms of ‘boundary work’ (Gieryn 1983), 

unlike other kinds of ‘boundary work’, these narratives accommodated state interests and 

objectives. Even when journalists did resist their funding states, this tended to be hidden or 

partial. Journalists’ resistance also tended to be prompted less by concerns about ‘media 

imperialism’ than by severe threats to their personal cultural capital. Thus we suggest that if 

transnational news is a field, it is very weakly autonomous. 

 

 

 

*Corresponding author: Dr Kate Wright Kate.Wright@ed.ac.uk  
 

 

 



2 
 

Acknowledgements: We would like to express our gratitude to all the journalists who 

participated in this study, and to Laura Cram, Des Freedman, Juliet Kaarbo, Matthew Powers 

and Maria Repnikova for their constructive feedback on early drafts of this article. We would 

also like to draw readers’ attention to our Statement of Equality: http://humanitarian-

journalism.net/researchers/ 

 

 

Introduction 

How do journalists working for state-funded transnational news organizations justify their 

relationships to the governments that finance them? When might they try to resist the 

diplomatic strategies of these governments, thus modifying the operation of state influence 

abroad? Are there any common patterns in journalists’ approach to state-media relations which 

cut across Western and non-Western news organizations? 

 

In this article, we explore these under-researched and important questions. In so doing, we 

illuminate how journalists imagine their relationships to funding states, as well as the limits of 

their willingness to cooperate with them.  Discussing these issues necessitates attending to 

multifaceted diplomatic struggles (Seib 2010), involving notions of state ‘propaganda’ (Bakir 

et al 2018: Freedman forthcoming) and ‘soft power’ (Nye 1991, 2004, 2008). However, it is 

very difficult to neatly divide coercive ‘propaganda’ from the non-coercive, persuasive 

communication commonly associated with ‘soft power’. Instead, a ‘grey’ spectrum seems to 

exist between the two, involving different kinds and degrees of selectivity, deception, 

incentivization and coercion (Bakir et al. 2018). 

 

Even Nye’s classic work (1991, 2004, 2008) makes a notoriously unclear distinction between 

‘soft power’ and ‘propaganda’. He stressed that governments should prevent state-funded 

media, like Voice of America, from being dismissed as ‘propaganda’ by taking steps to support 

http://humanitarian-journalism.net/researchers/
http://humanitarian-journalism.net/researchers/


3 
 

journalists’ credibility: these include refraining from intervening in editorial matters, and 

allowing journalists to criticize the state (Nye 2008). But Nye also suggested that states may 

accrue ‘soft power’ by using international media to develop a sense of “shared values” across 

borders (2004:7). As Rawnsley has observed (2015), this description could easily apply to 

Chinese and Russian approaches to international broadcasting, which are often regarded in the 

West as state propaganda. 

 

It may therefore be more useful to consider how ‘soft power’ and ‘propaganda’ are deployed 

strategically by different actors, including the journalists who work for state-funded 

transnational news organizations. These journalists  must engage in numerous position-taking 

strategies to negotiate their relationships to funding and host states, to dominant journalistic 

norms, to one another, news audiences and media markets,  in order to compete effectively for 

material and cultural capital  (Bourdieu 1998; Bourdieu and Wacquant 1992). These complex 

and different forms of positionality cannot be reduced to organizational differences. Indeed, 

the growth of freelancing in transnational news (Hellmueller and Konow-Lund 2019) means 

that some journalists frequently work for multiple outlets: thus adding another layer of 

complexity to previous research which highlighted flows of editorial staff (Kraidy 2007; Seib 

2012) between different kinds of news organizations.  

 

A nuanced relational approach is also required to assess the cumulative impact on transnational 

news of several significant shifts in state-media relations which took place during 2015-2018. 

During this period, the Chinese and American governments restructured their relationships to 

the transnational news organizations they fund, and the UK government discursively reframed 

its relationship to BBC World Service Radio. Although the Qatari government does not appear 

to have pursued either of these courses of action, its relationship to Al Jazeera has been 



4 
 

seriously threatened by a major diplomatic crisis with its Gulf neighbors, which demanded that 

Qatar close the TV network down. 

 

This article examines how state-funded journalists responded to these pressures using 52 semi-

structured interviews with staff and freelancers working for Al Jazeera English, BBC World 

Service, China Global Television Network (CGTN, previously known as CCTV), Voice of 

America and Xinhua. Using Bourdieusian field theory, we demonstrate that the ways in which 

journalists experienced and coped with such tensions were shaped by their particular position 

in the field. However, we also show that journalists tended to use similar kinds of legitimizing 

narratives, involving the strategic deployment of ‘soft power’ and ‘propaganda’. We then go 

on to interrogate the circumstances in which journalists ceased to find their previous 

legitimizing narratives convincing and explain why their resistance to funding states tended to 

be limited. Finally, we’ll conclude by discussing the theoretical implications of this study, 

including the extent to which transnational news is ‘fielded’. 

 

 

 Western transnational news 

 

Initially, it was hoped that ‘global’ satellite TV news, like CNN, would shape more progressive 

forms of cosmopolitan politics (Berglez 2008; Chouliaraki 2008; Volkmer 1999); breaking 

away from domination by domestic political elites (Bennett 1990; Entman 2003) and domestic 

news values (Galtung and Ruge 1965). Yet analyses of CNN’s output show that it tends to be 

uncritically supportive of US foreign policy (Thussu 2000). Other forms of commercially-

funded transnational journalism practiced in Belgium, France, and the UK have also been found 

to be powerfully shaped by the staff, cultural perspectives and political interests of news 



5 
 

organizations’ states of origin (Christin 2016; Denĉik 2012, 2013; van Leuven and Berglez 

2016).  

 

Yet journalists working for Western transnational news organizations have been portrayed as 

failing to critically reflect on their diplomatic function, even when they work for state-funded 

news organizations. For example, ethnographic research carried out at the BBC World Service 

(BBCWS) (Baumann et al. 2011), found that, despite the network’s origins in the BBC Empire 

Service, BBC producers did not seem to realize that their cultural and linguistic translation 

practices reproduced asymmetrically structured “diasporic contact zones” (Baumann, Gillespie 

and Sreberny 2011). The construction of such contact zones, the coauthors argued, indirectly 

served British interests, without disturbing the radio network’s “long established reputation for 

cosmopolitan openness, fairness and impartiality” (Gillespie and Baumann 2006: 1; see also 

Ogunyemi 2011).  

 

Yet the UK government’s framing of a new, generous funding package for BBCWS in terms 

of British strategic and defense interests (National Security Strategy and Defence and Security 

Review 2015) has prompted some journalists to engage in public, critical reflections about their 

diplomatic role. A former BBCWS managing editor, Burnett (2015) has criticized the UK 

government for breaking the unwritten code about the “soft power that dare not speak its 

name”, thereby endangering the BBC’s reputation for impartiality. By contrast, a presenter, 

Bennett-Jones (2018), has attacked the BBC’s senior managers for what he sees as their 

uncertainty about whether the BBCWS “exists to advance British soft power or to do 

journalism”. He challenges “stifling” managerial controls introduced after the Hutton Inquiry 

in 2003, including alleging that BBC managers refused to allow him to broadcast important 

details from a ministerial interview, following a conversation with Foreign Office officials. 



6 
 

 

 

Similarly, a series of legislative changes appears to have forced into the open journalists’ 

internal disagreements about the extent to which the Voice of America (VoA) radio network 

operates independently of the US administration (Bennet cited in Al Jazeera 2018; Robinson 

2017). As VoA has historically had a rather “incestuous” relationship with the US 

administration (Zelizer 2018: 12), but it has not broadcast domestically. A recent decision to 

revise the ‘anti-propaganda’ law from the Cold War period (Smith-Mundt Modernization Act 

of 2012) is controversial, as it would allow the network to do so (Hall 2017). Further legislation 

passed in 2016 removed the regulatory power of the bipartisan Broadcasting Board of 

Governors (BBG), which had provided a structural firewall between the US administration and 

state-funded international news organizations (Hall 2017). The ‘liberal press’ became seriously 

concerned about both changes following President Trump’s nomination of the new Head of the 

BBG: Michael Pack, a close associate of Steve Bannon, the former chief executive of the far-

right media outlet, Breitbart News (Gramer 2018; Mahdawi 2018). 

 

Like BBCWS, VoA has a legally binding Charter, which is supposed to protect it from political 

influence, along with the Hatch Act (1939), which restricts the political activity of federal 

employees.  However, unlike BBCWS, debates about VoA’s independence (or lack of it) have 

not been framed in terms of ‘soft power’. Instead, critics of President Trump have speculated 

about his potential wish to engage in state ‘propaganda’ (Al Jazeera 2018; Robinson 2017; 

Smith 2019), thus alluding once more to the policy discussions which took place in the Cold 

War era (Rawnsley 1996).   

 



7 
 

 

 

Transnational news funded by Qatar and China 

 

Discussions of journalists’ awareness of their involvement in diplomatic struggles, and their 

efforts to square this with dominant norms about journalistic autonomy (Hanitzsch et al. 2011), 

occur more often in research about the transnational news funded by China and Qatar. These 

forms of transnational news are not only portrayed as being involved in a multifaceted struggle 

for diplomatic influence around the globe (Seib 2010),  but also as being shaped by  the 

interactions of multiple local, national, regional and global factors, often producing complex 

forms of transcultural hybridity (Kraidy 2007). Thus, the transnational news funded by Qatar 

and China tends not to be portrayed as being wholly controlled by these authoritarian 

governments. 

 

Research into the private/state sponsored network, Al Jazeera, provides an excellent example 

of this. Maziad (2018) argues that in Egypt the interactions of Al Jazeera journalists with 

members of the Muslim Brotherhood, as well as interactions between journalists working on 

the network’s Arabic and English output, led to an Islamist takeover of selected channels. 

Although Qatar had previously supported the Muslim Brotherhood, she says that this situation 

does not appear to have been engineered by Qatari officials and was not in the country’s 

strategic interests (Maziad 2018). Indeed, Qatar’s enemies were able to claim that Al Jazeera 

was nothing more than a vehicle for Qatari ‘propaganda’ (Qatar Crisis News 2017), thereby 

providing the final trigger for the Gulf diplomatic crisis, which commenced in 2017 



8 
 

 

Previously, Al Jazeera had enhanced Qatar’s international status by forging pan-Arab and other 

solidarities (Cherkaoui 2014; Seib 2012). This was enabled by the network’s journalistic 

credibility, which was achieved through its adoption of dominant journalistic norms, including 

objectivity and balance. This approach was shaped by the network’s recruitment of Western-

trained journalists from the failed BBC-Saudi enterprise, BBC Arabic (Seib 2012). However, 

Qatar’s deteriorating relations with Saudi Arabia, following the ‘Arab Spring’ in 2011, appears 

to have shaped strong correspondences between Qatar’s foreign policies and the output of Al 

Jazeera Arabic during crises (Cherkaoui 2014; Al Nahed 2015; Samuel-Azran 2013). Although 

increased managerial pressure to endorse Qatari policy was rejected by some journalists at Al 

Jazeera Arabic, several of whom resigned in protest (Samuel-Azran 2013). 

 

The output of Al Jazeera English corresponds less clearly to Qatari foreign policy (Al Nahed 

2015; Samuel-Azran 2013), retaining its credibility with Western audiences by positioning 

itself as a liberal, pro-democratic ‘voice of the voiceless’. However, earlier claims that an 

empowering ‘Al Jazeera effect’ would reduce government and mainstream media monopoly 

on information (Seib 2011) seem to have been somewhat overstated. This is because the 

station’s elite sourcing practices (Figenschou 2010) and adoption of Western frames (Bebawi 

2016), mean that its output tends to be characterized by a mixture of sameness and difference, 

rather than radical alterity. 

 

Chinese transnational media are less obviously cultural hybrids (Kraidy 2007). They generally 

serve Chinese diplomatic interests by framing China as promoting global order and harmony, 

or as an equal partner in mutually beneficial exchanges with other non-Western governments 

(Madrid-Morales 2017; Marsh 2017). The former premier, Hu Jintao, saw these representations 



9 
 

as helping to counter negative, Western news narratives about China, thereby building 

particular kinds of ‘soft power’ (Boyd-Barrett 2015; Zhang et al. 2016). However, the extent 

to which these kinds of transnational news correspond to China’s foreign policy seems to vary 

according to media organizations, topics and locales concerned.  

 

An especially rich body of research explores the practices and perspectives of journalists 

working for Chinese transnational news in the strategically important region of Africa (e.g. 

Wasserman 2015; Zhang et al. 2016). African journalists are often acutely aware of Chinese 

managers’ domination within story selection, framing and approvals processes (Umejei 2016). 

However, even Xinhua, which is one of the most tightly controlled outlets, changed its 

journalism to conform with dominant Western news values: introducing greater ‘timeliness’ to 

improve the uptake of its content by other transnational media, as well as domestic African 

outlets (Xin 2008, 2012).  

 

African journalists working for the TV network, CCTV (now CGTN) seem able to exercise 

greater editorial freedom than those at Xinhua, although they still self-censor, particularly in 

relation to ‘controversial’ political topics (Madrid-Morales 2017; Marsh 2016; Umejei 2017). 

The network’s focus on solutions-oriented ‘constructive’ approaches (Marsh 2016), and efforts 

to represent both China and Africa in a positive, uncritical light (Gagliardone 2013) mean that 

its journalists struggle to gain credibility within more media-literate African countries, like 

Kenya and South Africa (Maweu 2016; Wasserman and Madrid-Morales 2018). Journalists’ 

concern about this issue (Gagliardone 2013) is likely to have been exacerbated by the approach 

taken by the current President, Xi Jinping, who has stressed the need for journalists to exhibit 

absolute loyalty to the party (Repnikova 2017), and restructured all international broadcasters 



10 
 

under a single umbrella, tasked with “spreading the party’s guiding principles and policies” 

(CGTN 21 March 2018). 

 

 

This study 

 

We analyze how journalists working for state-funded transnational news outlets coped with the 

changes which took place between 2015-2018. Specifically, we ask: 

RQ 1: How did these journalists conceptualize and legitimize their relationships to the 

governments that finance them? 

RQ2: In what circumstances did journalists try to resist the diplomatic strategies of their 

funding governments? 

 

Our analytical framework was influenced by managerial research which demonstrates that 

workers construct legitimizing self-narratives to deal with the instability involved in 

organizational transitions (Ibarra and Barbulesc 2010), and/or to negotiate the tensions 

involved in hybrid roles (Sveningsson and Alvesson 2003). We have also been influenced by 

sociological research into the ‘boundary work’ conducted by professionals to manage the 

division between their own occupational field and that of others (Gieryn 1983). This includes 

the ways in which professionals use fuzzy, multivalent ‘boundary concepts’ to sustain 

cooperation with those in other fields (Allen 2009; Star 2010), and how they demarcate distinct 

boundaries between different fields of activity (Gieryn 1983). In particular, we draw from a 



11 
 

rich vein of research into how journalists articulate “who counts as a journalist, what counts as 

journalism and what is appropriate journalistic behavior, and what is deviant” (Carlson 

2015:2).  This includes our own previous work in which we used Bourdieusian field theory 

(Bourdieu 1998; Bourdieu and Wacquant 1992) to illuminate how other kinds of funders— 

private foundations—changed journalists’ perceptions of appropriate forms of journalistic 

work and output. (Scott, Bunce and Wright 2018a).  

 

In this article, we analyze how state-funded transnational news journalists used legitimizing 

narratives to accommodate changes in state-media relations, and cope with related tensions 

pertaining to their professional autonomy.  In so doing, we address broader questions about the 

extent to which transnational news constitutes a distinctive field, involving shared ‘rules of the 

game’ (doxa) and struggles over common stakes (capital) (Christin 2016). To discuss these 

issues, we draw from a broader, mixed methods study about reporting on humanitarian issues 

(Scott, Bunce and Wright 2018b), which found that the majority of regular, original coverage 

in the English language was provided by state-funded transnational news organizations. These 

organizations were the wire agency, Xinhua, and the broadcasters, Al Jazeera English (AJE), 

BBC World Service Radio (BBCWS), CGTN (formerly CCTV News), and Voice of America 

(VoA).  

 

The data analyzed here is derived from 52 semi-structured interviews with 47 state-funded 

journalists employed by these organizations, who were active in humanitarian reporting. 

(Shorter follow-up interviews were sometimes necessary to check whether planned actions had 

taken place). Data from 8 interviews with other journalists who worked for commercial news 



12 
 

organizations, including Thomson Reuters and Associated Press news wires and CNN, were 

included to add context.  

 

These interviews were conducted by the co-authors during 2017-18. They lasted 1-2 hours each 

and took place in the major hubs of transnational news production, Bangkok, London, Nairobi, 

New York and Washington. Skype interviews were used when security or confidentiality issues 

prevented meeting in person. Participants were sampled on the grounds of content analysis or 

colleague referral. Although just over half were born and raised in Western countries, 

journalists often discussed more complex identities, including dual ethnic/cultural heritage 

and/or formative experiences of living in non-Western countries as a young adult.  

 

Sample Data: 

 

[INSERT TABLES 1-5] 

 

The topic of state-media relations was raised spontaneously by journalists when asked about 

the resources available to them, as well as the practices, relationships, constraints and 

opportunities shaping their practice. The terms ‘soft power’ and ‘propaganda’ were introduced 

by study participants, not researchers. Transcripts were coded using NVIVO and analyzed 

thematically. Data analysis was conducted by the lead author to ensure consistency, and regular 

team meetings were held to discuss emerging themes. Due to the sensitive nature of these 

interviews, we have removed participants’ names, as well as interview dates. 

 



13 
 

Legitimizing narratives: Propaganda and soft power 

 

The changes in state-media relations which took place during 2015-2018 exerted an external 

‘shock’, which made it more difficult for journalists to avoid reflecting on the role of 

transnational news in international diplomacy. Commercial news journalists, particularly those 

at CNN, were acutely aware of the greater material capital available to their state-funded peers. 

They frequently mentioned colleagues who had previously moved to AJE for its greater 

resources, and many were keen to move to BBCWS because of its new, generous state funding. 

 

However, those working for state-funded news outlets tended to find their relationship to 

funding governments more troublesome. Journalists employed by CGTN and Xinhua reported 

increased managerial censorship, which had previously been quite rare (Madrid-Morales 2017; 

Marsh 2017; Umejei 2016). Those at AJE spoke of the travel restrictions caused by the Gulf 

blockade of Qatar (Maziad 2018), which limited their ability to report on the war in Yemen, as 

well as triggering increased bureaucratic obstacles and legal threats by other countries opposed 

to Qatar. Journalists working for AJE, VoA and BBCWS all decried the ways in which funding 

governments controlled their budget, as well as exercising power over organizational strategy.   

 

These tensions were not uniformly distributed but were experienced differently by journalists 

according to different kind of positionality.  Journalists’ geographic positioning was an 

especially important factor, shaping specific legislative/regulatory environments, local labor 

pools and forms of industry competition, as well as distinct kinds of sociopolitical sensitivities 

(Youmans 2017:81). Regarding the latter, a seismic analogy may be used, as the external 

‘shocks’ exerted by changes in state-media relations tended to be felt most acutely by 

journalists covering events in geographic locales where the interventions of their funding 



14 
 

governments were already hotly contested. Such countries included Egypt, Kenya, Myanmar, 

Sudan and South Sudan, as well as Syria and Yemen. But journalists’ efforts to cope with these 

external ‘shocks’ were also shaped by other kinds of positioning, including their seniority, 

employment security and cultural background.  

 

Broadly speaking, journalists sought to reassure themselves (and others) by utilizing three 

legitimizing narratives, involving inter-related kinds of ‘boundary-work’ (Gieryn 1983). These 

legitimizing narratives cut across organizational boundaries, including those between news 

outlets funded by democratic and authoritarian states. The first narrative, which was commonly 

used by all kinds of journalists, involved them justifying their work by differentiating it from 

state ‘propaganda’. Journalists defined ‘propaganda’ narrowly, as involving the deliberate 

dissemination of falsehood. This narrow definition had an instrumental use: allowing 

participants to position themselves as journalists, rather than state propagandists, because of 

their commitment to truth-telling. As one top executive at AJE put it, reporters at the channel 

were committed to “searching for truth in the ocean of lies” created by powerful regimes and 

self-serving elites in the region. Likewise, regional editors at VoA stressed that their output 

was not propaganda because they didn’t publish “fake news” or “bullshit”, and BBCWS 

reporters and producers all stressed that they disseminated “accurate news” not “propaganda”.  

 

This legitimating narrative involved classic forms of exclusionary boundary-work, in which 

specific actors and practices were symbolically expelled as ‘non-journalistic’ (Carlson and 

Lewis 2015). Journalists’ definition of ‘propaganda’ solely in terms of falsehood enabled them 

to avoid reflecting upon the potential existence of “propaganda with facts” (Nicholas Pronay 

quoted in Rawnsley 1996:10), including state officials’ indirect influence over journalists’ 

selection and framing of events (Bakir et al. 2018; Bennett 1990; Entman 2003).  



15 
 

Journalists further justified their own work by excluding a commonly recognized ‘Other’. This 

was RT, the cable TV network, funded by the Russian government, which was widely regarded 

by participants as producing untrue “propaganda” and “not news” (Yablokov 2015).  Indeed, 

even CGTN staff regarded RT as so lacking in journalistic credibility that one producer called 

it a “joke of a network”. Yet the same participants had previously expressed serious concerns 

about increased managerial pressure to promote ‘positive’ stories about China and Chinese 

allies (discussed in Gagliardone 2013), as well as increased managerial censorship (discussed 

in Madrid-Morales 2017; Marsh 2017). For instance, one CGTN editor said that they had been 

repeatedly told to remove online stories which attracted negative audience comments about 

China. Another said they were worried that President Xi’s more centralized, directive policies 

might be gradually pushing CGTN journalists “towards the point of propaganda”. 

 

The second legitimizing narrative was less widespread, as it was only used by the most senior 

staff at Al-Jazeera and BBCWS. It involved journalists deploying the loose, ambiguous concept 

of ‘soft power’ (Nye 1991, 2004, 2008) to gloss over potential conflicts between the priorities 

and values of journalists and politicians. Some of these senior journalists were top executives 

who had been personally involved in funding negotiations with government officials. But 

others were close to such negotiators because of their formal rank, longstanding organizational 

service, and/or accumulation of cultural and social capital. These senior actors used ‘soft 

power’ as a kind of loose, multivalent ‘boundary concept’ (Allen 2009; Star 2010) to sustain 

ongoing co-operation with funding states, by making it appear that neither journalists nor 

diplomats needed to compromise their identities, values  or objectives to satisfy the other. 

 



16 
 

News executives tended to use this ‘soft power’ narrative to deflect criticism by others. When 

they defined ‘soft power’ at all, they defined it very simply, in terms of states’ accumulation 

of international prestige. For example, a senior managing editor at AJE explained that Western 

audiences at public talks sometimes challenged him by asking what the Qatari government “got 

out of” funding the network. He responded by saying, 

I point to this concept of ‘soft power’ and I say, “It’s the same reason why countries want to host the 

World Cup, or host the Olympics, or fund football teams. It’s about prestige in the world, reputation, 

giving a country some standing. 

Thus, the executive diverted attention away from difficult questions about the extent to which 

Al Jazeera’s output maps onto Qatar’s foreign policy (Samuel-Azran 2013), as well as avoiding  

any consideration of the political effects of enabling an authoritarian state like Qatar to be 

associated with a network branded as the progressive ‘voice of the voiceless’ (Figenshou 2010).  

 

Fuzzy notions of ‘soft power’ were also used by other kinds of high-ranking journalists to gloss 

over their own concerns about threats to their political impartiality. One senior figure began 

this discussion with a troubling reflection, saying that: 

I mean Caversham [the BBC Media Monitoring Service] was a spy agency, which we made the use of, 

and still do.  I am sure the intelligence services like to get all these [reports] on their desk every morning, 

as I do in my inbox.  That is the why you get the money, isn’t it?  

 

However, this participant rapidly reassured himself about the legitimacy of his journalism by 

deploying the notion of ‘soft power’ in ways which portrayed journalists’ and British 

diplomats’ interests as overlapping in odd—but roughly compatible— ways. As he put it, 



17 
 

I mean, what is the point of BBC language services? What is the justification now for taxpayers to pay 

for them? … It is soft power. That is the reason these services are being set up.  That is why we are trying 

to broadcast into Ethiopia, into Eritrea, into North Korea, or expanding in areas which were traditionally 

British colonies…. 

[For the BBC] it’s about growing audiences...Where do you go for that? You go for places where there 

is an appetite for what we are giving and what we are giving is fair, accurate, balanced news that you 

don’t get from more dictatorial regimes.  

So I guess [what the BBC World Service does] does go hand-in-hand with what the [British] government 

wants in terms of ‘soft power’, but it’s also what the BBC wants in terms of growing its audiences, and 

providing a service to people who can’t get that balanced [news] service in another way. 

The conceptual ‘fuzziness’ of ‘soft power’ allowed this journalist to portray the objectives of 

journalists and politicians as having equal weight within a mutually beneficial relationship. 

Thus, the journalist’s strategic deployment of ‘soft power’ enabled him to avoid dwelling on 

two profoundly problematic issues: the impossibility of separating ‘soft’ power from ‘hard’ 

coercive power, and the co-structuring of the BBCWS in relation to state security and 

intelligence systems  (Rawnsley 1996, 2016). 

 

 

Legitimizing narratives: Operational and allocative autonomy  

 

The first two legitimizing narratives tended to be underpinned by the way in which journalists 

reframed their ‘independence’ in terms of the operational autonomy they were exercised in 

their day-to-day work (Murdock 1983). In this way, they minimized (their own and others’) 

concerns about their lack of allocative autonomy over the distribution of resources, and related 



18 
 

organizational strategies (Murdock 1983). Some of these participants were senior staff, who 

were nationals of the state funding their news organization. For example, American managers 

at VoA were deeply worried about anticipated budget cuts, as well as the erosion of the 

organizational firewalls between the US administration and state-funded international 

broadcasters, in the context of the Trump administration. As one put it, 

We all saw what happened during the campaign and the various different attacks on the media that the 

president, as a candidate, was waging.  

There was a concern amongst journalists …that there would be some sort of real focus on how VoA can 

reach audiences around the world, and a look at, perhaps, how the White House can take advantage of 

that. 

 

These journalists also reflected on profound tensions within VoA’s Charter, which obliged 

them to offer accurate, objective and comprehensive news whilst also, as one editor put it, 

report “through the prism of United States’ government policy” (discussed in Rawnsley 1996). 

Yet journalists minimized their concern over such issues by emphasizing their ability to engage 

in editorial decision-making free of overt “interference” from government officials. As an 

American editor at VOA stressed, 

We don’t get pressure to take a certain line, to stick to the US government agenda. I have been running 

X desk at central news [for 15 years], and I can’t think of a time when somebody has said “You need to 

cover this, or you need not to cover this. This is very important for such-and-such a senator or [a specific 

US agency]”. It has been left to my judgement. 

 

 None of the journalists at VoA reflected upon the potential ideological implications of the 

station’s appointment of a right-wing anchor from Fox News, whose presence resulted in rare 

interviews with some of the US administration’s most notable ‘hawks’, including the National 



19 
 

Security Advisor, John Bolton and the Vice President, Mike Pence, and even the President 

himself.  When directly asked, a senior manager simply stated that it was “very nice to get 

some top-level people being interviewed on a consistent basis”. 

 

Journalists who were not nationals of their funding state also legitimized their work by stressing 

their operational autonomy. Many of these participants were employed by AJE and BBCWS. 

But intriguingly, even journalists at Xinhua —who experienced the most regular and explicit 

censorship—justified their work by stressing their ability to engage in some forms of day-to-

day editorial independence.  They used this approach to refute allegations made by diplomats 

from other countries that they were ‘propagandists’: arguing that they were personally 

committed to ‘independent’ forms of journalistic work, and it was not their fault if their 

managers forced them to modify stories in accordance with Chinese policy (discussed in 

Umejei 2016). For example, one reporter stressed the journalistic “investigations” they carried 

out on NGO field trips, without the knowledge of his Chinese managers. An editor spoke 

proudly of the way in which he smuggled stories on human rights reports past the censors by 

leading with government rebuttals. A third correspondent, who was a freelancer, explained that 

they wrote for Xinhua most of the time because it paid better. But they pitched their more 

“controversial” investigative stories to Al Jazeera.  

 

Clearly, these forms of operational autonomy were limited and individualized, but they had 

great symbolic importance for local Xinhua journalists: enabling them to claim that they were 

‘real’ journalists, rather than the mouthpieces of the Chinese state. Other position-taking 

strategies designed to maximize journalists’ autonomy were found at CGTN. For example, 

some local staff and freelancers maximized their editorial discretion by waiting to pitch stories 



20 
 

until late in their shift when differences in time zones meant that their line management 

switched from Beijing to the more lenient team in Washington. Other journalists engaged in 

longer-term strategies, such as opting to work on documentaries, where they could benefit from 

CGTN’s generous resources, but escape what they said was the stricter editorial oversight 

involved in news output.  

 

In addition, journalists’ focus on their operational autonomy was important because it tended 

to be shaped by a third legitimating narrative, which appeared to be the most common of all. 

At the heart of this narrative was a form of ‘boundary work’ which differed to those discussed 

in previous scholarship, as it didn’t involve constructing a symbolic boundary between 

occupational fields (Carlson and Lewis 2015) or fuzzifying boundaries using multivalent 

‘boundary concepts’ (Allen 2009; Star 2010). Instead, this legitimizing narrative inverted 

journalists’ concerns about their lack of autonomy: suggesting that dependence on their funding 

state was, paradoxically, a powerful source of journalists’ operational autonomy.  

 

Staff at AJE and CGTN discussed how warm diplomatic relations with their funding state 

enabled them to gain access to warzones and other hostile areas, which other journalists were 

unable to reach. Their counterparts at BBC WS and VoA said that state resources enabled them 

to pursue less popular or more time-consuming stories, including those involving extensive 

travel to non-elite countries and rural areas. This, they explained, gave them far greater 

“freedom” than colleagues at commercial news organizations, who were constrained by 

audience ratings, and the need to generate advertising revenue.  

 



21 
 

In a sense, this finding is unsurprising: state funding is often seen as providing journalists with 

some kinds of greater freedom. But such issues are usually discussed in relation to the 

principles of deliberative democracy, public service and the need to protect news organizations 

from political influence (e.g. Benson and Powers 2011). What was interesting here was not 

only that journalists consciously weighed one kind of autonomy against another, but also that 

even those who were funded by authoritarian states justified their work in these terms.  

 

 

Practical boundary-work: Resisting funding governments 

 

Although these three narratives were commonly used by journalists to justify their production  

of state-funded transnational news, there were times when some began to question their 

relationship to their funding state more rigorously. These journalists sometimes engaged in 

other forms of ‘boundary-work’ (Gieryn 1983) which challenged or moderated the diplomatic 

influence of their funding state. A key focus of this research was the Kenyan capital of Nairobi, 

which is the main production ‘hub’ of transnational news about Africa.  Nairobi’s positioning 

as a kind of ‘port of entry’ for such organizations (Youmans 2017) not only shaped the nature 

of journalistic labor, industry competition, and socio-political tensions, but is also re/shaping 

the built environment of the city. For example, during fieldwork the Chinese government was 

building an impressive 16 story international news center, at the same time as the BBCWS was 

using funding from the UK government to turn its Nairobi office into its largest international 

bureau (BBC 2018). 

 



22 
 

Journalists claimed that what caused them to re-evaluate their previous legitimizing rationales 

was not this material manifestation of foreign powers’ struggle for influence within Africa 

(discussed in Wasserman 2015; Zhang et al. 2016). Instead, they were more concerned about 

the unequal distribution of material capital within their news organizations. At CGTN and 

BBCWS, Kenyan staff were paid far less than international staff. Since most ‘international’ 

staff were either Chinese (at CGTN) or British (at BBCWS), many Kenyan journalists and their 

colleagues from other sub-Saharan countries, viewed this disparity in pay as evidence of an 

imperialistic mindset (discussed jn Boyd-Barrett 2015; Umejei 2016).  

 

African journalists’ concerns about Kenyans’ lower rates of pay were exacerbated by their 

frustrations about what they saw as their limited ability to compete for other ‘stakes in the 

game’: namely, their personal career prospects. CGTN staff said that it wasn’t possible for 

them to be promoted: once appointed to a job, that was where they stayed, unless they left the 

organization. Meanwhile, BBC journalists said they despaired of the way in which newly 

recruited Kenyan staff (funded by the recent windfall from the UK government), were 

appointed even further down the pay-scale than existing local staff.  In addition, African staff 

employed by the BBCWS and CGTN argued that bureau chiefs were almost always nationals 

of funding governments, so journalists ‘like them’ would never rise that far up the career ladder.  

  

Such grievances were exacerbated at the BBCWS by the extra financial allowances given to 

the Corporation’s international staff for housing, healthcare and schooling. But CGTN staff 

were more concerned about their unequal access to other kinds of material capital. Several 

African journalists alleged that they were not allowed to use the staff minibus to travel home 

until after Chinese managers had completed their own journeys: a situation which these 



23 
 

journalists experienced as being so discriminatory that one reporter even said it felt like 

“apartheid”.  

 

African journalists’ concerns about unequal access to material capital within their organizations 

appeared to give greater force to the niggling qualms which some said they had previously felt 

about their diplomatic role. Some African staff at CGTN explicitly re-examined their 

complicity in legitimizing the rapid expansion of Chinese presence within the continent. 

Kenyan staff and freelancers who worked for the BBC  also voiced discomfort about their role 

in promoting an attractive vision of British culture (Nye 1991, 2004, 2008), which created what 

one producer called a kind of “warm fuzziness” towards the UK, and a  questionable “trust” in 

“all things British” amongst older generations in East Africa. 

 

This combination of normative and self-interested concerns prompted three African journalists 

to leave their jobs at state-funded news organizations, a fourth withdrew from a regular and 

longstanding freelancing arrangement. Several other journalists in this study were considering 

following suit. Thus, it initially appeared that local journalists’ unequal access to material 

capital could be as significant a cause of resignation amongst state-funded journalists as 

increased managerial intervention in editorial decision-making (Samuel-Azran 2013). 

However, a year after the study was completed, only one participant had stopped working for 

state-funded transnational news organizations altogether, by making a complete career change. 

The others had since moved (or were seeking to move) to new positions at other state-funded 

transnational media organizations. These journalists argued that they had little alternative, as 

work for domestic media in Kenya involved working much longer hours for less money, and 

frequently involved greater government intimidation and censorship (Wadekar 2018). 



24 
 

Moreover, we found little evidence of journalists uniting to resist the diplomatic strategies of 

funding states, either in terms of formal, unionized action, or in terms of informal group 

collaboration. The exception to this was one occasion, in 2017, when Chinese managers at 

CGTN Nairobi introduced a rule that every program had to begin with some ‘positive’ African 

news, in accordance with Chinese diplomatic directives. This policy was later retracted because 

of the collective resistance of African staff, including senior editors and correspondents, as well 

as their more junior colleagues. African journalists’ opposition to the policy was grounded in 

their commitment to doxic practices relating to newsworthiness. As one editor put it,  

We had weird stories taking the top slot just to stay positive.  But you realize it can’t work because you 

can’t talk about, for example, a flower farm or something, but there is an explosion that has killed dozens 

of people, and everybody is talking about that 

 

However, as in Gagliardone’s study (2013), this journalist was less concerned about the 

prospect of losing credibility with news audiences, than with losing cultural capital in the eyes 

of other journalists. Indeed, a key factor in African journalists’ decision to resist this diplomatic 

strategy was their conviction that being seen to prioritize Chinese interests over dominant 

journalistic values would make it impossible for them to secure positions at other transnational 

news organizations in future. Nevertheless, CGTN journalists were acutely aware that they 

benefited from far greater job security and better pay than their colleagues working for 

domestic media in Kenya. This seems likely to have shaped their decision to avoid a heated 

confrontation with their Chinese managers. Instead, they took a more conciliatory approach, 

offering a compromise which involved “look[ing] for the positive”, even in very negative 

stories.  As one of the editors explained, 

[We said to our Chinese managers] How about let’s be realistic?  At the same time, even as you are 

covering the conflicts, the violence, if you see any positive aspect, you can bring it into the story… 



25 
 

… [For example] just going even to a refugee camp and just seeing children smiling, trying to be 

children in the midst of that calamity and difficulty, children trying to learn even under a tree; that 

desire for education…You kind of show the positive aspects. So, it’s all in the mix. 

 

Therefore, collective resistance to funding states seems rare, even amongst journalists with 

relatively secure staff contracts. When such resistance occurred it was partial, involving 

African staff negotiating a mutually acceptable compromise with senior managers. We did not 

find any occasion when journalists united to defend a distinct border between the journalistic 

and political fields. Indeed, it is illuminating to compare the negotiating strategy employed by 

these African journalists with the instrumental use of ‘soft power’ by the most senior journalists 

at AJE and BBCWS. Although the power dynamics clearly differed, both sets of actors defused 

conflict by creating the appearance of a fuzzy, ambivalent overlap between the journalistic and 

political fields, which could benefit both sides. 

 

Conclusion 

 

In this article, we analyze the legitimizing narratives which state-funded transnational news 

journalists used to resolve tensions between their diplomatic role and dominant journalistic 

norms, especially notions of autonomy. Despite important differences in their positioning, we 

found that these journalists tended to utilize three key legitimizing narratives, which 

re/negotiated the symbolic boundary between the journalistic and the political field (Bourdieu 

1998; Carlson and Lewis 2015; Gieryn 1983). These narratives cut across divides between 

news organizations, including those funded by authoritarian and democratic governments. 

 



26 
 

The first exclusionary narrative, used by all kinds of journalists, involved justifying their work 

by differentiating their ‘truthful’ reporting from the false ‘propaganda’ disseminated by 

symbolic Others, especially the Russian cable network RT (Yablokov 2015). The second 

‘fuzzifying’ narrative was only used by the most senior journalists at AJE and BBCWS. These 

participants used ‘soft power’ (Nye 1991, 2004, 2008) as a loose, ambivalent ‘boundary 

concept’ (Allen 2009; Star 2010) to make it appear that the journalistic and political fields 

could overlap in mutually beneficial ways,  without either journalists or funding governments 

having to abandon their identities, values or objectives. Both of these narratives tended to rely 

on a third inverted narrative, which involved journalists arguing that, paradoxically, their 

dependence on funding states served as a powerful source of operational autonomy (Murdock 

1983): enabling them to pursue time-consuming and expensive stories about the suffering of 

marginalized groups in remote or hostile areas. 

 

These findings contribute to media sociology by showing that there are different forms of 

journalistic ‘boundary-work’ in operation within transnational news, which involve journalists 

accommodating changes in state-media relations, rather than resisting state interests and 

directives.  Journalists are often prepared to consciously ‘trade off’ different forms of autonomy 

against one another, compromising on one to gain greater advantages in another. We also help 

develop political communication theory by showing that although ‘soft power’ and 

‘propaganda’ are often criticized for being multivalent critical terms, this is precisely why they 

are of such strategic importance in the legitimizing narratives of state-funded journalists. By 

deploying deliberately narrow definitions of ‘propaganda’ as well as the conceptual ‘fuzziness’ 

of ‘soft power’, journalists were able to sidestep more complex and troubling questions about 

the relationship of their work to the operation of state security and intelligence: so continuing 

to justify their employment by state-funded news organizations to themselves and others. 



27 
 

Indeed, what is perhaps most important about the ‘boundary-work’ discussed in this study is 

how rarely it prompted journalists to resist the diplomatic strategies of their funding state. Local 

journalists critically re-examined their legitimizing narratives when angered by their unequal 

access to material capital within their news organizations, in terms of pay, promotion and job-

related perks. Then, these journalists began to wonder if they might be serving the imperialistic 

strategies of funding states, rather than working as ‘independent’ journalists (Boyd-Barrett 

2015). However, the lack of better career options within domestic media meant that even the 

most cynical tended to go on to apply to other state-funded transnational news organizations. 

Indeed, the only occasion when journalists collectively resisted the diplomatic strategies of 

their funding government was when they feared that failing to do so would damage their 

cultural capital so badly in the eyes of other journalists that they would be unable to secure 

positions at other transnational news outlets. 

 

These findings have implications for broader arguments about the extent to which transnational 

news is ‘fielded’. Our research supports the findings of others who have pointed to the ongoing 

dominance of domestic perspectives and personnel (Christin 2016; Denĉik 2012, 2013; 

Ogunyemi 2014; van Leuven and Berglez 2016). The doxic practices of transnational news 

journalists also involved the news value of negativity, which also shapes the production of 

foreign news in domestic media (Galtung and Ruge 1965). In addition, African journalists’ 

concern about the paucity of opportunities available to them in the domestic job market was 

clearly a crucial factor in their decision-making. Together, these findings seem to suggest that 

transnational new journalists occupy the same journalistic field as their domestic colleagues, 

rather than belonging to a distinct field of their own.  

 



28 
 

However, the structuring of the job market meant that the ‘stakes of the game’ which mattered 

most to these journalists was their cultural capital in the eyes of those employed by other 

transnational news organizations. Indeed, one of the most striking aspects of this study was the 

frequent circulation of staff and freelance journalists between state-funded transnational news 

outlets (Hellmueller and Konow-Lund 2019), including those supported by authoritarian and 

democratic governments. This mobility appears to have enabled the diffusion of certain ways 

of legitimizing media-state relations within state-funded transnational news.   

 

In addition, journalists’ boundary-work in the first two legitimizing narratives hinged upon 

concepts like ‘propaganda’ and ‘soft power’ which are specific to the boundary with 

international diplomacy, rather to politics in general, or PR. Likewise, the third legit imizing 

narrative, which stressed the importance of journalists’ operational autonomy, depended upon 

journalists’ sense of normative obligation to cover the suffering of distant others, in ways which 

don’t seem to be fully explained by domestic news values (Chouliaraki 2008).  For these 

reasons, we think that it is worth exploring whether transnational news may be (very) weakly 

fielded using a more generalized sample of journalists.  

 

Nevertheless, it was important to research how the transnational news journalists who cover 

humanitarian issues understand their relationships to funding governments, as this analysis 

helps to explain why these kinds of transnational news may be particularly vulnerable to 

domination by states’ diplomatic interests. This finding is significant because of the 

multivalence of ‘humanitarianism’ itself, discourse about which is used as a “political 

resource” by state and non-state actors to legitimize many different kinds of intervention 

(Fassin 2010:239). 

  



29 
 

  REFERENCES: 

Al Nahed, Sumaya. 2015. “Covering Libya: A Framing Analysis of Al Jazeera and BBC Coverage 

of the 2011 Libyan Uprising and NATO Intervention.” Middle East Critique 24(3): 251–267. 

Al Jazeera. 2018. “Journalism or Propaganda? US State-Sponsored Media.” 

https://www.aljazeera.com/programmes/listeningpost/2018/06/journalism-propaganda-state-

sponsored-media-180602110533574.html (January 10, 2020). 

Allen, Davina. 2009. “From Boundary Concept to Boundary Object: The Practice and Politics of 

Care Pathway Development.” Social Science & Medicine 69(3): 354–361. 

Bakir, Vian, Eric Herring, David Miller, and Piers Robinson. 2018. “Organized Persuasive 

Communication: A New Conceptual Framework for Research on Public Relations, 

Propaganda and Promotional Culture.” Critical Sociology 45(3):311-328 

Baumann, Gerd, Marie Gillespie, and Annabelle Sreberny. 2011. Transcultural Journalism and 

the Politics of Translation: Interrogating the BBC World Service. London: Sage. 

BBC. 2018. “BBC Nairobi: The Largest Bureau Outside UK - BBC News.” 

https://www.bbc.co.uk/news/world-africa-46096218 (April 30, 2019). 

Bebawi, Saba. 2016. Media Power and Global Television News: The Role of Al Jazeera English. 

London: I.B.Tauris. 

Bennett, Lance. 1990. “Toward a Theory of Press‐State Relations in the United States.” Journal of 

Communication 40(2): 103–27. 

Bennett-Jones, Owen. 2018. “Can’t Afford to Tell the Truth.” London Review of Books: 29–32. 

Benson, Rodney and Matthew Powers. 2011. Public Media and Political Independence. New 

York: Free Press Institute. 

Berglez, Peter. 2008. “What Is Global Journalism? Theoretical and Empirical Conceptualisations” 

Journalism Studies 9(6): 845–58. 

Bourdieu, Pierre. 1998. On Television and Journalism. London: Pluto Press. 

Bourdieu, Pierre, and Loïc J. D. Wacquant. 1992. An Invitation to Reflexive Sociology. Oxford: 

Polity Press. 

Boyd-Barrett, Oliver. 2015. Media Imperialism. Los Angeles: Sage. 

Burnett, Alistair. 2016. “The BBC: The (Soft) Power That Daren’t Speak Its Name.” Huffington 

Post. https://www.huffingtonpost.co.uk/alistair-burnett/the-bbc-the-soft-power-

th_b_8657168.html?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS

8&guce_referrer_sig=AQAAAAXEjQsYU4MGwsxVLXKb9Fo0QVZyGOPyan40EUcfcR0

XwWlsY6_ytufScvF_Bf9eJbiAitLj6QjryK_Pl1Jao9LTwK5r8qhJMQvQqVyXisaTrXQhnuz6

yssB0xxgNdWlmqzVW0vGXvNmoWIoC_FQyrfhoFGbLAmEpDkoeOHf85IB (April 9, 

2019). 

Carlson, Matt. 2015. “Introduction.” In Boundaries of Journalism: Professionalism, Practices and 

Participation, eds. Matt Carlson and Seth C. Lewis. Abingdon, OXON.: Routledge. 

https://www.aljazeera.com/programmes/listeningpost/2018/06/journalism-propaganda-state-sponsored-media-180602110533574.html
https://www.aljazeera.com/programmes/listeningpost/2018/06/journalism-propaganda-state-sponsored-media-180602110533574.html
https://www.bbc.co.uk/news/world-africa-46096218
https://www.huffingtonpost.co.uk/alistair-burnett/the-bbc-the-soft-power-th_b_8657168.html?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAAAXEjQsYU4MGwsxVLXKb9Fo0QVZyGOPyan40EUcfcR0XwWlsY6_ytufScvF_Bf9eJbiAitLj6QjryK_Pl1Jao9LTwK5r8qhJMQvQqVyXisaTrXQhnuz6yssB0xxgNdWlmqzVW0vGXvNmoWIoC_FQyrfhoFGbLAmEpDkoeOHf85IB
https://www.huffingtonpost.co.uk/alistair-burnett/the-bbc-the-soft-power-th_b_8657168.html?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAAAXEjQsYU4MGwsxVLXKb9Fo0QVZyGOPyan40EUcfcR0XwWlsY6_ytufScvF_Bf9eJbiAitLj6QjryK_Pl1Jao9LTwK5r8qhJMQvQqVyXisaTrXQhnuz6yssB0xxgNdWlmqzVW0vGXvNmoWIoC_FQyrfhoFGbLAmEpDkoeOHf85IB
https://www.huffingtonpost.co.uk/alistair-burnett/the-bbc-the-soft-power-th_b_8657168.html?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAAAXEjQsYU4MGwsxVLXKb9Fo0QVZyGOPyan40EUcfcR0XwWlsY6_ytufScvF_Bf9eJbiAitLj6QjryK_Pl1Jao9LTwK5r8qhJMQvQqVyXisaTrXQhnuz6yssB0xxgNdWlmqzVW0vGXvNmoWIoC_FQyrfhoFGbLAmEpDkoeOHf85IB
https://www.huffingtonpost.co.uk/alistair-burnett/the-bbc-the-soft-power-th_b_8657168.html?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAAAXEjQsYU4MGwsxVLXKb9Fo0QVZyGOPyan40EUcfcR0XwWlsY6_ytufScvF_Bf9eJbiAitLj6QjryK_Pl1Jao9LTwK5r8qhJMQvQqVyXisaTrXQhnuz6yssB0xxgNdWlmqzVW0vGXvNmoWIoC_FQyrfhoFGbLAmEpDkoeOHf85IB
https://www.huffingtonpost.co.uk/alistair-burnett/the-bbc-the-soft-power-th_b_8657168.html?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAAAXEjQsYU4MGwsxVLXKb9Fo0QVZyGOPyan40EUcfcR0XwWlsY6_ytufScvF_Bf9eJbiAitLj6QjryK_Pl1Jao9LTwK5r8qhJMQvQqVyXisaTrXQhnuz6yssB0xxgNdWlmqzVW0vGXvNmoWIoC_FQyrfhoFGbLAmEpDkoeOHf85IB


30 
 

Carlson, Matt, and Seth C. Lewis. 2015. Boundaries of Journalism: Professionalism, Practices 

and Participation. Abingdon, OXON: Routledge. 

CGTN. 2019. “China to Merge State Media Broadcasting Giants.” CGTN News. 

https://news.cgtn.com/news/794d444f7a6b7a6333566d54/share_p.html (April 9, 2019). 

Cherkaoui, Tarek. 2014. “Al Jazeera’s Changing Editorial Perspectives and the Saudi-Qatari 

Relationship.” The Political Economy of Communication 2(1):17-32. 

Chouliaraki, Lilie. 2008. “The Symbolic Power of Transnational Media: Managing the Visibility 

of Suffering.” Global Media and Communication 4(3): 329–351. 

Christin, Angèle. 2016. “Is Journalism a Transnational Field? Asymmetrical Relations and 

Symbolic Domination in Online News.” The Sociological Review 64(2): 212–234. 

Denĉik, Lina. 2012. Media and Global Civil Society. New York: Palgrave Macmillan. 

———. 2013. “What Global Citizens and Whose Global Moral Order? Defining the Global at 

BBC World News.” Global Media and Communication 9(2): 119–134. 

Entman, Robert M. 2003. “Cascading Activation: Contesting the White House’s Frame after 

9/11.” Political Communication, 20(4): 415–432. 

Fassin, Didier. 2010. “Inequality of Lives, Hierarchies of Humanity: Moral Commitments and 

Ethical Dilemmas of Humanitarianism.” In In the Name of Humanity the Government of 

Threat and Care, eds. Ilana Feldman and Miriam Iris Ticktin. Durham [NC]: Duke 

University Press. 

http://www.ezproxy.is.ed.ac.uk/login?url=http://ed.eblib.com/patron/FullRecord.aspx?p=117

2277 (January 10, 2020). 

Figenschou, Tine Ustad. 2010. “A Voice for the Voiceless? A Quantitative Content Analysis of 

Al-Jazeera English’s Flagship News.” Global Media and Communication 6(1): 85–107. 

Freedman, Des. (Forthcoming). “The State of Political Communications.” In Media, Democracy, 

Change: Reimagining Political Communications, eds. Aeron Davis, Natalie Fenton, Des 

Freedman, and Gholam Khiabany. London: Sage. 

Gagliardone, Iginio. 2013. “China as a Persuader: CCTV Africa’s First Steps in the African 

Mediasphere.” Ecquid Novi: African Journalism Studies 34(3): 25–40. 

Galtung, Johan, and Mari Holmboe Ruge. 1965. “The Structure of Foreign News: The 

Presentation of the Congo, Cuba and Cyprus Crises in Four Norwegian Newspapers.” 

Journal of Peace Research 2(1): 64–90. 

Gieryn, Thomas F. 1983. “Boundary-Work and the Demarcation of Science from Non-Science: 

Strains and Interests in Professional Ideologies of Scientists.” American Sociological Review 

48(6): 781–95. 

Gillespie, Marie, and Gerd Baumann. 2006. “Diasporic Contact Zones at the BBC World Service.” 

In CRESC 2nd Annual Conference" Media Change and Social Theory", Unpublished 

Conference Paper, Oxford, England, 6–8. 

Gramer, Robbie. 2018. “Trump Taps Bannon Ally for Top Broadcasting Job.” Foreign Policy. 

https://foreignpolicy.com/2018/06/04/trump-taps-bannon-ally-for-top-broadcasting-job-

https://news.cgtn.com/news/794d444f7a6b7a6333566d54/share_p.html
http://www.ezproxy.is.ed.ac.uk/login?url=http://ed.eblib.com/patron/FullRecord.aspx?p=1172277
http://www.ezproxy.is.ed.ac.uk/login?url=http://ed.eblib.com/patron/FullRecord.aspx?p=1172277
https://foreignpolicy.com/2018/06/04/trump-taps-bannon-ally-for-top-broadcasting-job-michael-pack-broadcasting-board-of-governors-voice-of-america-radio-free-europe-asia/


31 
 

michael-pack-broadcasting-board-of-governors-voice-of-america-radio-free-europe-asia/ 

(April 9, 2019). 

Hall, Holly Kathleen. 2017. “The New Voice of America: Countering Foreign Propaganda and 

Disinformation Act.” First Amendment Studies 51(2): 49–61. 

Hanitzsch, Thomas et al. 2011. “Mapping Journalism Cultures across Nations: A Comparative 

Study of 18 Countries.” Journalism Studies 12(3): 273–293. 

Hellmueller, Lea, and Maria Konow-Lund. 2019. “Transnational Journalism.” In International 

Encyclopedia of Journalism Studies, eds. Tim P. Vos and Folker Hanusch. Oxford: 

ICA/Wiley-Blackwell. 

Ibarra, Herminia, and Roxana Barbulescu. 2010. “Identity as Narrative: Prevalence, Effectiveness, 

and Consequences of Narrative Identity Work in Macro Work Role Transitions.” Academy of 

management review 35(1): 135–154. 

Kraidy, Marwan. 2007. Hybridity, OR the Cultural Logic of Globalization. Delhi: Temple 

University Press. 

Madrid-Morales, Dani. 2017. “The Internationalization of Chinese Media: A Production Study of 

CGTN Africa.” Communication Papers 6(11): 51–69. 

Mahdawi, Arwa. 2018. “Michael Pack: The Bannon Ally Critics Fear Will Become Trump’s 

Global Propagandist. The Guardian 

https://www.theguardian.com/media/2018/jun/06/michael-pack-steve-bannon-ally-

broadcasting-board-of-governors (April 9, 2019). 

Marsh, Vivien. 2017. “Tiangao or Tianxia? The Ambiguities of CCTV’s English Language News 

for Africa.” In China’s Media Go Global, eds. Daya Kishan Thussu, Hugo de Burgh, and 

Anbin Shi. London: Routledge. 

Maweu, Jacinta Mwende. 2016. “Journalists’ and Public Perceptions of the Politics of China’s 

Soft Power in Kenya Under the ‘Look East’ Foreign Policy.” In China’s Media and Soft 

Power in Africa: Promotion and Perceptions, eds. X. Zhang, H. Wasserman, and W. Mano. 

Basingstoke, Hampshire, UK: Palgrave MacMillan. 

Maziad, Marwa. 2018. “Qatar in Egypt: The Politics of Al Jazeera.” Journalism: 

1464884918812221. 

Murdock, Graham. 1983. “Large Corporations and the Control of the Communications 

Industries.” In Culture, Society and the Media, eds. Tony Bennett, James Curran, Michael 

Gurevitch, and Janet Woollacott. London: Methuen. 

Nye, Joseph S. 1991. Bound to Lead: The Changing Nature of American Power. New York: Basic 

Books. 

———. 2004. Soft Power the Means to Success in World Politics. New York: Public Affairs. 

http://www.ezproxy.is.ed.ac.uk/login?url=http://ed.eblib.com/patron/FullRecord.aspx?p=903

654 (April 9, 2019). 

———. 2008. “Public Diplomacy and Soft Power.” The ANNALS of the American Academy of 

Political and Social Science 616(1): 94–109. 

https://foreignpolicy.com/2018/06/04/trump-taps-bannon-ally-for-top-broadcasting-job-michael-pack-broadcasting-board-of-governors-voice-of-america-radio-free-europe-asia/
https://www.theguardian.com/media/2018/jun/06/michael-pack-steve-bannon-ally-broadcasting-board-of-governors
https://www.theguardian.com/media/2018/jun/06/michael-pack-steve-bannon-ally-broadcasting-board-of-governors
http://www.ezproxy.is.ed.ac.uk/login?url=http://ed.eblib.com/patron/FullRecord.aspx?p=903654
http://www.ezproxy.is.ed.ac.uk/login?url=http://ed.eblib.com/patron/FullRecord.aspx?p=903654


32 
 

Ogunyemi, Olatunji. 2014. “The Impact of Ethnocentric News Values on the Framing of Africa: A 

Case Study of African Diasporic Press in the United Kingdom.” Ecquid Novi: African 

Journalism Studies 35(1): 9–24. 

Qatar Crisis News (2017). “Qatar Promoting Press Freedom at Event Sponsored by its Own State-

Run Propaganda Arm”. 
https://web.archive.org/web/20170921193814/http://qatarcrisisnews.com/qatar-promoting-press-
freedom-at-event-sponsored-by-its-own-state-run-propaganda-arm/ (January 10 2020) 

Rawnsley, Gary D. 1996. Radio Diplomacy and Propaganda: The BBC and VOA in International 

Politics, 1956–64. Houndmills, Basingstoke: MacMillan Press. 

———. 2015. “To Know Us Is to Love Us: Public Diplomacy and International Broadcasting in 

Contemporary Russia and China.” Politics 35(3–4): 273–286. 

Repnikova, Maria. 2017. Media Politics in China. Cambridge: Cambridge University Press. 

Reuters. February 8. “Final Kenyan Television Shut down by Government Back on Air - Reuters.” 

Reuters. https://www.reuters.com/article/us-kenya-politics/final-kenyan-television-shut-

down-by-government-back-on-air-idUSKBN1FS23D (May 7, 2019). 

Robinson, Dan. 2017. “Spare the Indignation: Voice of America Has Never Been Independent.” 

Columbia Journalism Review. 

https://www.cjr.org/opinion/broadcasting_board_of_governors_house_trump.php (January 

10, 2020). 

Samuel-Azran, Tal. 2013. “Al-Jazeera, Qatar, and New Tactics in State-Sponsored Media 

Diplomacy.” American Behavioral Scientist 57(9): 1293–1311. 

Scott, Martin, Mel Bunce and Kate Wright. 2018a. Donor power and the news: The influence of 

foundation funding on international public service journalism. International Journal of Press/ 

Politics 22(2): 163-18 

———. 2018b. The State of Humanitarian Journalism. Norwich: University of East Anglia. 

http://humanitarian-journalism.net/wp-content/uploads/2018/10/7_Humanitarian-News-

Report.pdf 

Seib, Philip. 2009. “Public Diplomacy and Journalism: Parallels, Ethical Issues, and Practical 

Concerns.” American Behavioral Scientist 52(5): 772–786. 

———. 2011. The Al Jazeera Effect: How the New Global Media Are Reshaping World Politics. 

Washington DC: Potomac Books, Inc. 

———. 2012. Al Jazeera English: Global News in a Changing World. New York: Palgrave 

MacMillan. 

Smith, Jordan Michael. ‘How Voice of America Persian became a Trump administration PR 

machine.’ The Intercept, August 19. https://theintercept.com/2019/08/13/trump-voa-persian/ 

(January 19, 2020). 

Star, Susan Leigh. 2010. “This Is Not a Boundary Object: Reflections on the Origin of a Concept.” 

Science, Technology, & Human Values 35(5): 601–617. 

https://web.archive.org/web/20170921193814/http:/qatarcrisisnews.com/qatar-promoting-press-freedom-at-event-sponsored-by-its-own-state-run-propaganda-arm/
https://web.archive.org/web/20170921193814/http:/qatarcrisisnews.com/qatar-promoting-press-freedom-at-event-sponsored-by-its-own-state-run-propaganda-arm/
https://www.reuters.com/article/us-kenya-politics/final-kenyan-television-shut-down-by-government-back-on-air-idUSKBN1FS23D
https://www.reuters.com/article/us-kenya-politics/final-kenyan-television-shut-down-by-government-back-on-air-idUSKBN1FS23D
https://www.cjr.org/opinion/broadcasting_board_of_governors_house_trump.php
http://http/humanitarian-journalism.net/blog/state-of-humanitarian-journalism-2/
http://humanitarian-journalism.net/wp-content/uploads/2018/10/7_Humanitarian-News-Report.pdf
http://humanitarian-journalism.net/wp-content/uploads/2018/10/7_Humanitarian-News-Report.pdf
https://theintercept.com/2019/08/13/trump-voa-persian/


33 
 

Sveningsson, Stefan, and Mats Alvesson. 2003. “Managing Managerial Identities: Organizational 

Fragmentation, Discourse and Identity Struggle.” Human relations 56(10): 1163–1193. 

Thussu, Daya Kishan. 2000. “Legitimizing Humanitarian Intervention’? CNN, NATO and the 

Kosovo Crisis.” European Journal of Communication 15(3): 345–361. 

Umejei, Emeka. 2018. “Chinese Media in Africa: Between Promise and Reality.” African 

Journalism Studies 39(2): 104–120. 

Van Leuven, Sarah, and Peter Berglez. 2016. “Global Journalism between Dream and Reality: A 

Comparative Study of The Times, Le Monde and De Standaard.” Journalism Studies 17(6): 

667–683. 

Volkmer, Ingrid. 1999. News in the Global Sphere: A Study of CNN and Its Impact on Global 

Communication. Luton: University of Luton Press. 

Wasserman, Herman. 2016. Reporting China in Africa: Media Discourses on Shifting Geopolitics. 

Abingdon, OXON.: Routledge. 

Wasserman, Herman, and Dani Madrid-Morales. 2018. “How Influential Are Chinese Media in 

Africa? An Audience Analysis in Kenya and South Africa.” International Journal of 

Communication 12: 20. 

Xin, Xin. 2009. “Xinhua News Agency in Africa.” Journal of African Media Studies 1(3): 363–

377. 

———. How the Market is Changing China’s News: The Case of Xinhua News Agency. Lanham, 

Maryland: Lexington Books. 

Yablokov, Ilya (2015) “Conspiracy theories as a Russian Public Diplomacy Tool: The Case of 

Russia Today (RT). Politics 35(3-4): 301-315. 

Youmans, William Lafi (2017). An Unlikely Audience: Al Jazeera’s Struggle in America. Oxford: 

Oxford University Press. 

Zelizer, Barbie. 2018. “Why Journalism in the Age of Trump Shouldn’t Surprise Us.” In Trump 

and the Media, eds. Pablo Boczowski and Zizi Papacharissi. Cambridge, MASS.: MIT Press. 

Zhang, X., H. Wasserman, and W. Mano. 2016. China’s Media and Soft Power in Africa 

Promotion and Perceptions. New York: Palgrave Macmillan. 

 

 

 


