IT City Research Online
UNIVEREIST%( ?qui)NDON

City, University of London Institutional Repository

Citation: Makeev, M. & Bastos, M. (2025). Behind the Enemy News: Issue Salience in the

Russo-Ukrainian War. Dynamics of Asymmetric Conflict, pp. 1-23. doi:
10.1080/17467586.2025.2529244

This is the published version of the paper.

This version of the publication may differ from the final published version.

Permanent repository link: https://openaccess.city.ac.uk/id/eprint/35347/

Link to published version: https://doi.org/10.1080/17467586.2025.2529244

Copyright: City Research Online aims to make research outputs of City,
University of London available to a wider audience. Copyright and Moral Rights
remain with the author(s) and/or copyright holders. URLs from City Research
Online may be freely distributed and linked to.

Reuse: Copies of full items can be used for personal research or study,
educational, or not-for-profit purposes without prior permission or charge.
Provided that the authors, title and full bibliographic details are credited, a
hyperlink and/or URL is given for the original metadata page and the content is
not changed in any way.




City Research Online: http://openaccess.city.ac.uk/ publications@city.ac.uk



http://openaccess.city.ac.uk/
mailto:publications@city.ac.uk

Dypomics Y Routledge

= 1 -1 Taylor &Francis Grou

Asymmetric . ) . y p
Conflict Dynamics of Asymmetric Conflict

Pathways toward Tenorism and Genocide
/; \

) Pathways toward terrorism and genocide

b | 74

w's"

ISSN: 1746-7586 (Print) 1746-7594 (Online) Journal homepage: www.tandfonline.com/journals/rdac20

Behind the Enemy News: issue salience in the
Russo-Ukrainian War

Matvei Makeev & Marco Bastos

To cite this article: Matvei Makeev & Marco Bastos (07 Jul 2025): Behind the Enemy
News: issue salience in the Russo-Ukrainian War, Dynamics of Asymmetric Conflict, DOI:
10.1080/17467586.2025.2529244

To link to this article: https://doi.org/10.1080/17467586.2025.2529244

© 2025 The Author(s). Published by Informa
UK Limited, trading as Taylor & Francis
Group.

% Published online: 07 Jul 2025.

N
[:J/ Submit your article to this journal &

||I| Article views: 164

A
& View related articles &'

@ View Crossmark data (&

CrossMark

Full Terms & Conditions of access and use can be found at
https://www.tandfonline.com/action/journalinformation?journalCode=rdac20


https://www.tandfonline.com/journals/rdac20?src=pdf
https://www.tandfonline.com/action/showCitFormats?doi=10.1080/17467586.2025.2529244
https://doi.org/10.1080/17467586.2025.2529244
https://www.tandfonline.com/action/authorSubmission?journalCode=rdac20&show=instructions&src=pdf
https://www.tandfonline.com/action/authorSubmission?journalCode=rdac20&show=instructions&src=pdf
https://www.tandfonline.com/doi/mlt/10.1080/17467586.2025.2529244?src=pdf
https://www.tandfonline.com/doi/mlt/10.1080/17467586.2025.2529244?src=pdf
http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1080/17467586.2025.2529244&domain=pdf&date_stamp=07%20Jul%202025
http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1080/17467586.2025.2529244&domain=pdf&date_stamp=07%20Jul%202025
https://www.tandfonline.com/action/journalInformation?journalCode=rdac20

Routledge

Taylor & Francis Group

a OPEN ACCESS W) Check for updates

Behind the Enemy News: issue salience in the
Russo-Ukrainian War

DYNAMICS OF ASYMMETRIC CONFLICT
https://doi.org/10.1080/17467586.2025.2529244

39031Ln0Y

Matvei Makeev(»? and Marco Bastos (2P

aSchool of Information and Communication Studies, University College Dublin, Dublin, Ireland; ®Department
of Media, Culture and Creative Industries, City St. George’s, University of London, London, UK

ABSTRACT ARTICLE HISTORY
Agenda-setting theory and warfare studies hold that setting the Received 3 October 2024
national agenda is strategically advantageous to foreign policy Accepted 12 June 2025
goals. We probe this theory on the Russo-Ukrainian War by analys- KEYWORDS

ing the conflicting agenda set by RIA Novosti, RT Russian, RT Agenda-setting;
International, BBC News Russian, and BBC News from propaganda; Russia; Ukraine;
February 2022 to July 2023. In contrast to previous work that BBC; RIA

identified press coverage misalignment to be largely concentrated

in the framing of events, our study provides evidence of substantive

and sustained misalignment in the event selection by revealing that

Russian state media tailored a specific version of the news for

Russian-speaking audiences, often downplaying key developments

of the conflict, such as the mobilization crisis in Russia, the Wagner

group rebellion, the Ukrainian counteroffensive, and the prospect

of nuclear escalation. Our results contribute to understanding how

modern Russian propaganda has shaped the public perception of

the invasion of Ukraine.

Introduction

The short period of freedom of speech that followed the collapse of the USSR gave way to
the gradual ousting or takeover of independent media in Russia. While independent
federal media coverage was still possible during the First Chechen War, the situation
changed significantly with Vladimir Putin’s rise to power, when independent media came
under the control of forces loyal to the Kremlin (Hutchings & Rulyova, 2009). During this
period, a series of Soviet propaganda strategies that utilized information to gain strategic
advantages domestically and internationally were reactivated, including strategic disin-
formation that must at least partially correspond to reality or generally accepted views
(Bittman, 1985). This propaganda toolbox continues to be refined, with important mile-
stones including the large-scale distribution of misinformation during the Second
Chechen War, the annexation of Southern Ossetia in 2008, and the invasion of Crimea
in 2014.

This revived playbook of Soviet propaganda emerged against the backdrop of histor-
ical tensions between Russia and Europe, particularly the enlargement of NATO, and

CONTACT Marco Bastos () marco.bastos@ucd.ie

© 2025 The Author(s). Published by Informa UK Limited, trading as Taylor & Francis Group.

This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives License
(http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/), which permits non-commercial re-use, distribution, and reproduction in any med-
ium, provided the original work is properly cited, and is not altered, transformed, or built upon in any way. The terms on which this article
has been published allow the posting of the Accepted Manuscript in a repository by the author(s) or with their consent.


http://orcid.org/0009-0003-5852-5416
http://orcid.org/0000-0003-0480-1078
http://www.tandfonline.com
https://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1080/17467586.2025.2529244&domain=pdf&date_stamp=2025-07-07

2 (&) M.MAKEEV AND M. BASTOS

broke into attrition warfare when Russian President Vladimir Putin started a full-scale war
in Ukraine on 24 February 2022. News outlets like RT (formerly Russia Today) and RIA
Novosti covered the conflict as a “special military operation” that lacked any intention to
annex Ukrainian territory. RT’s news coverage promoted Putin’s official statements under-
scoring a commitment to peacekeeping efforts aimed at forestalling Ukrainian aggres-
sion, while RIA Novosti, the most cited information source in Russia (Medialogiya, 2023),
provided detailed excerpts from Putin’s official statements with allegations of genocide
and nuclear armament pursuits by Ukraine. The dissonance observed in how Russian state
media covered the conflict compared with the coverage in Western public service media
highlights the disparate narratives and the fractured political space between Russia and
Western nations.

Despite looming threats of substantive economic sanctions, and in sharp contrast to
a relatively unified viewpoint in the West, a significant portion of Russian society report-
edly rallied behind the President’s actions (Levada-Center, 2022). This required
a concerted effort from the Russian government to continuously push for press coverage
of Putin himself, ultimately triggering a rally-around-the-flag effect through which
increased popular support of a country’s political leaders is secured during periods of
international crisis (Baker & Oneal, 2001). Such propaganda efforts were subjected to
substantive international scrutiny following the reported Russian interference in the 2016
US Presidential elections and the UK EU Membership referendum (Kim et al., 2018).
Expanding on traditional Soviet propaganda based on mass communication, these influ-
ence campaigns were marked by the utilization of novel technologies such as “troll farms”
and the use of advertisement-supported features on social media to distribute propa-
ganda (Benkler et al., 2018).

But the social media campaign did not preclude Russian propaganda efforts on mass
media. Russia continued to invest in news outlets like RT (formerly Russia Today) to secure
a persistent foothold in the foreign media ecosystem (Grigor'ev, 2021). Propaganda
distributed through the Russian foreign press remained unsanctioned for decades despite
the protracted history of combating Russian propaganda in the West. Indeed, the
European Union only enforced a ban on Russian-funded RT television after the onset of
the Ukrainian invasion. These channels remained nonetheless operational, with portals
like rt.com and sputnikglobe.com remaining accessible beyond the European Union’s
boundaries and facilitating the Russian government’s influence on public debate in
a manner that is advantageous to its foreign policy goals (Livermore, 2018; Wilbur,
2021). While war fatigue has arguably emerged in the West, Russian support for the
invasion of Ukraine remains reportedly undeterred (Levada-Center, 2022, 2023b, 2023¢)
notwithstanding the increased scale of repression inside Russia and the wave of emigra-
tion after the mobilization.

Given the above, we seek to identify the agenda featured in the press coverage of the
war in Russia and Britain. While Western media was relatively unified in condemning the
invasion (Nordenstreng et al., 2023), survey responses collected by the Levada Institute
indicate substantial support for the war effort in Russia (with the important caveat that
polling data in authoritarian regimes is subjected to government interference and self-
censorship). As such, we seek to identify and unpack the conflicting issues that received
sustained press coverage by the BBC and those distributed by Russian state media. In
contrast, we also compare the foreign press services of BBC Russian with RT International.


http://rt.com
http://sputnikglobe.com

DYNAMICS OF ASYMMETRIC CONFLICT . 3

Our expectation is that the Russian press will present substantive variation in the event
selection pushed domestically compared with those distributed to international audi-
ences. To this end, we contrast the domestic (RIA) and international (RT) coverage
disseminated by Russian state media.

The theoretical import of this study draws from agenda-setting theory and warfare
strategies positing that the media sets the national agenda by telling the public what
issues are important and that infiltrating and subverting adversary news media allows for
steering public debate in a manner that is advantageous to its foreign policy goals
(Livermore, 2018; Wilbur, 2021). While much propaganda research focuses on framing
and the “spin” applied to information, we seek to untangle propaganda efforts within the
first level of agenda setting, i.e., by identifying efforts to set the agenda through coverage
that elevates the salience of specific issues and events. We expect to find not only
a significant disconnect between the news coverage in Russian and British news outlets
but also important similarities, as there are considerable limits to what news organizations
can ignore without losing credibility even in authoritarian contexts (Roudakova, 2009,
2017). Our expectation, therefore, is to find strategic misalignment in issue salience (event
selection) between national news outlets, but also commonalities in the international
news outlets monitored and analysed in this study.

To be sure, there are no correct levels of attention or issue selection that could provide
a reliable benchmark, but we expect the differences in over and under-reporting across
five fundamentally different news organizations to yield considerable insights on the
agenda set by the press during war events. We also expect the agenda set by the national
presses in Russia and Britain (RIA and BBC, respectively), and conversely, the agenda
pushed by RT International and BBC Russian, to diverge substantially as the war becomes
more intense and drawn-out, particularly during the faltering of the Kyiv invasion and the
realization that the Russian war effort was not progressing as intended. During these
junctures, we expect references to “Vladimir Putin” and rally-around-the-flag effects to
vary in Russian news coverage, along with a range of other agenda-setting devices that
are embedded in the events unfolding in Ukraine.

Previous work

Propaganda studies stem from seminal studies on influence operations by foreign gov-
ernments that defined propaganda as the systematic attempt to manipulate behaviour to
achieve the desired intent of the propagandist (Jowett & O’Donnell, 2014). There are,
however, important differences between Russian domestic propaganda (Karpchuk, 2021),
Russian foreign propaganda (Bittman, 1985), and the more diffuse notion of propaganda
that is often synonymous with persuasive communication and that informed recent
research on network or computational propaganda (Benkler et al., 2018). Propaganda
campaigns that target the state’s own population to maximize control and ideological
adherence are commonly referred to as white propaganda, insofar as the source of the
propaganda is not masked (Becker, 1949). Such campaigns rely on mass media such as
newspapers, radio, and television which are central to propaganda techniques (Taylor,
2003).

This body of work is of critical importance for this study, as we seek to unpack Russian
propaganda that permeates news coverage. Indeed, one of the tenets of propaganda



4 M. MAKEEV AND M. BASTOS

research has long been the identification of ideological discourse distributed through
mass media (Bittman, 1985). These studies are primarily concerned with identifying the
compositional tropes of propaganda campaigns through framing analysis. Conversely, we
seek to isolate specific differences in the news coverage observed across countries and
news outlets that are meaningful vectors of agenda-setting efforts. By focusing on issue
salience more than issue attribute, we begin by reviewing research that identified the
propaganda efforts during the earlier phases of the Russo-Ukrainian War, both in Russian
pro-regime media and in Western media outlets (Fengler et al., 2020; Khaldarova & Pantti,
2020).

There is indeed a large body of research on Russian state media propaganda that
focuses on qualitative assessments of Russian news content. Yablokov (2015) examined
how conspiratorial theorizing is central to RT's news agenda, and the extent to which it
was leveraged to promote the Russian political agenda while also undermining American
interests. Kablukov (2016) traced the evolution of the term “fifth column” in Russian
media, often used to delegitimize and label Russian opposition as traitors. Binder and
Kaltseis (2020) explored how Russian TV propaganda relied on the “fabrication of facts”
and deeply emotional narratives to establish “alternative news” and shape public opinion
without resorting to actual investigation or reporting of the events. Fortuin (2022)
analysed Russia’s decade-long weaponization of the “genocide” frame (including “Nazi”
and “Fascist” references) to promote the “Russian World” concept and, of recent, rally
support for the war against Ukraine. The author found a combination of falsehoods and
verifiable facts, some of which were broadly suppressed while others included markers of
exaggeration to convey strategic political messaging.

Propaganda efforts accompanying the invasion of Ukraine by the Russian military
extended beyond mass media. Littell and Starck (2023) examined how Russian state
media reacted on Twitter by shifting the war narrative and focusing their communication
efforts regionally. The authors concluded that the limited success of Russian information
efforts in Europe was counterbalanced by substantive gains of influence in South America
and the MENA region (Middle East and North Africa), where influence operations could
leverage latent anti-Western sentiment and face minimal obstructions or sanctions.
Similarly, Nordenstreng et al. (2023) compared the broadcast news in nine countries
and found significant differences between Russia and other nations, but also between
the Western and BRICS countries. Tolz and Hutchings (2023) analysed the “the truth
status” of Ukraine war claims by Russian state propaganda, which pivoted along the
tropes of colonialism, imperialism, and the imaginary West, and argued that such dis-
courses inform war-related coverage in Russophone oppositional media.

A key objective of propaganda campaigns is, of course, to influence public opinion,
which is often accompanied by attempts to erode the general public’s ability to distin-
guish facts from opinion-based statements (Walter & Salovich, 2021). This is a recurring
inflection in affective politics (Young, 2021) that often intersects with contemporary
conservative political thought (Tripodi, 2018). In contexts of attrition warfare, markers of
facticity may be supplanted by shifting the agenda of the press to events that boost
morale and provide up-to-date information on the war effort. In addition to eroding
journalistic norms surrounding verification and reporting, the inflection of propaganda on
agenda setting also entails the selection and reporting of issues to increase public
attention on issues that are of strategic importance to the war effort. Our theoretical



DYNAMICS OF ASYMMETRIC CONFLICT . 5

framework thus relies on the agenda-setting hypothesis asserting that media exerts an
indirect effect by choosing certain issues for emphasis and elevating them in salience
(Cohen, 1963), with the comparison between the Russian state media and British public
service media throwing into sharp relief the interplay between similarity and dissimilarity
in news coverage.

Central to this framework is previous research that probed the tension between
similarity and dissimilarity in contexts of conflict. Aday et al. (2005) inspected the televi-
sion coverage of the 2003 Irag War across six broadcasters and found that objectivity was
largely defined by culture and ideology more than actual events. Similarly, Boaz (2005)
argued that Americans were particularly successful at setting the international agenda on
Iraq by informing the coverage in the international press. Indeed, attrition warfare is likely
to drive quantifiable changes in issue salience in both domestic and foreign news, with
the tension between the national presses of adversarial nations limited only by interna-
tional news coverage that converges towards salient issues and that cannot be ignored if
the population is exposed to this information from other sources (Kampf & Liebes, 2013).

In summary, we expect developments in the war to change the salience of events in
connection to the escalation and de-escalation of hostilities, with the escalation most
obviously leading to furthering antagonism of news audiences in opposing camps (Baden
& Tenenboim-Weinblatt, 2017). News organizations, particularly those operating in Russia
with limited press freedom, may promptly adopt specific ideological positions on parti-
cular issues to align their news coverage with the heightened patriotic or nationalistic
sentiments driven by rally-around-the-flag effects (Wolfsfeld et al., 2013; Zandberg &
Neiger, 2005). Baden and Tenenboim-Weinblatt (2017) argued that these pressures can
foster a uniform framing of news within the domestic media sphere at the same time the
surge in public interest may stimulate news organizations to pursue additional narratives,
whereas in international media outlets this may lead to an increased reliance on official
pronouncements. As such, periods of conflict escalation are likely to lead to
a convergence of issues covered by news outlets nationally, whereas coverage by external
sources should exhibit a relatively balanced if bureaucratic perspective (Baden &
Tenenboim-Weinblatt, 2017).

We are therefore particularly interested in the structural similarities and dissimilarities
that endure between national and international Russian state media and British public
service media throughout the Russo-Ukrainian War. In other words, we expect to find long
and short-term alignments and misalignments in the coverage by BBC RU and RT RU, on
the one hand, but also between BBC and RIA, on the other. Such movements should
foreground important shifts in public opinion formation and political decision-making
that accompany military escalation and intervention (Wolsfeld, 2023). With the topics
covered nationally indicating the agenda set by the local press, we also expect the Russian
and British news outlets to select and deselect sources perceived as adversarial or hostile
(Baden & Tenenboim-Weinblatt, 2017; McCombs & Shaw, 1972).

Objectives

The agenda-setting theory, at its core, foregrounds how the importance of news
events is communicated to the audience. The theory posits that the transfer of
issue salience from the media to public opinion occurs regardless of whether the



6 M. MAKEEV AND M. BASTOS

agenda is intentionally set by any actors, as intermedia agenda-setting may occur
without coordination between media outlets (McCombs & Shaw, 1972). The ato-
mized nature of agenda-setting implies that this effect takes place even if indivi-
duals are not directly exposed to the story, as they can still gauge its salience from
other cues like article placement on the website or the relative prominence on
newspapers (Wilbur, 2021). In particular, readers gauge the prominence of stories
based on headlines and, increasingly more so, on metadata that identifies central
topics, chief of which are news article tags. As such, we expect the tags applied to
news articles to be procedurally aligned with the concept of issue salience by both
summarizing the content and providing an immediately accessible public-facing
element to news stories.

In light of these observations, we seek to identify significant deviations in the
war coverage reported by Russian news outlets compared with those observed in
the BBC. We also expect to contribute to studies on agenda setting and public
opinion formation in authoritarian contexts by unpacking the atomistic but con-
tinuous stream of domestic propaganda that is distributed in the Russian language
through a network of Kremlin-sponsored news outlets. This study is also informed
by reports that the Russian population largely supported the so-called “special
military operation” in contrast to the European nations that backed Ukraine’s
defence in 2022 (Levada-Center, 2023a, 2023b, 2023c). As such, we seek to identify
the magnitude and measurable differences between Russian and British media
coverage of the Russo-Ukrainian War.

To this end, we select a set of keywords and tags that curate a range of topics
central to the war coverage of news outlets. This metadata allows us to quantify
the airtime given by each news outlet to consequential issues and to identify
significant shifts in the battle for narrative supremacy that accompanies a war of
attrition. Given this set of highly charged issues, we rely on Kolmogorov-Smirnov
tests to identify statistically significant deviations between any two time series of
tags. This approach allows us to probe the following hypotheses centred on which
issues are brought to the public’s attention and how they intersect with key
developments in the Russo-Ukrainian War:

H1: the agenda set by the Russian (RIA) and British National Media (BBC) differs sig-
nificantly with respect to the Russo-Ukrainian War. The null hypothesis is that there is no
quantifiable difference in issue salience between the BBC and Russian national media as
the data are drawn from comparable distributions.

H2: the agenda set by foreign press services based in Russia (RT) and Britain (BBC
Russian) differs significantly with respect to the Russo-Ukrainian War. The null hypothesis
is that there is no quantifiable difference in issue salience between British and Russian
foreign press services as the data are drawn from comparable distributions.

H3: BBC and RIA over and under-report developments in the war to support the agenda
advanced by their governments. These structural similarities and dissimilarities are tested
against the null hypothesis that variance in the war coverage is not associated with
developments in the war as the data are drawn from comparable distributions.



DYNAMICS OF ASYMMETRIC CONFLICT . 7

Methods & data

Data collected for this study include five national news outlets operated by two large
media groups in Russia and the UK. These news organizations can be divided into four
groups (Table 1) and include, firstly, MIA Rossiya Segodnya, which translates to “Russia
Today,” a state-owned, leading Russian media group. It operates several news outlets and
brands, including, among others, RIA Novosti, Sputnik, and Baltnews. The corporation
distributes news content to Russian and international markets (MIA Rossiya Segodnya,
2023b). Central to our study is RIA Novosti, which translates to “RIA News,” the flagship
news outlet managed by the corporation that is the most important source for news and
social media in Russia (Medialogiya, 2023). The database curated for this study is detailed
in the project’s repository and includes RT (formerly Russia Today), a news network
financed by the Russian government and tailored to the international market, with
subsidiaries distributing content in ten languages worldwide (RT, 2023, 2025).

The database also includes the RT subsidiary dedicated to the Russian market,
a division of RT that is Russia’s third most popular source of news on the internet
(Medialogiya, 2023). On the Western side, the database includes content published by
the British Broadcasting Corporation, a public service corporation primarily funded
through the licence fee paid by UK households (BBC, 2023), including news content
distributed by the BBC division responsible for news. Lastly, the database covers content
distributed by BBC News Russian (formerly BBC Russian Service), a subdivision of the BBC
World Service that provides news services worldwide in over 40 languages (BBC, 2023).
BBC News Russian ranked in the top eight most cited internet news sources in the Russian
social media (Medialogiya, 2023).

We note that BBC Russian and BBC English are different news outlets with different
audiences and editorial aims. Similarly, RIA and BBC English cater to domestic audiences,
while RT English and BBC Russian are aimed at foreign audiences. There are also important
differences in how broadcasters in authoritarian regimes operate compared with the
BBC's foreign service. RT’s editor-in-chief is directly instructed by the Kremlin in weekly
strategy meetings over phone calls and “theme sheets,” whereas the British government
has limited direct influence over the BBC (Kovalev, 2021). There are also vast differences in
journalistic standards and practices of state media, typically funded, operated, or signifi-
cantly influenced by the government, and public service media, which operate indepen-
dently of government control and are financed through a combination of public funding,
licencing fees, and sometimes advertising.

For the purposes of this study, we scraped all articles published by the abovemen-
tioned news outlets between January 2021 and August 2023. News articles were retrieved
from their respective websites between 1 March 2023, and 8 August 2023. Additional
filtering was applied to exclude sports articles and content without tags. After scraping
the data, we selected articles published between 1 February 2022 and 31 July 2023, which
is the time frame of interest for this study (Table 2). The resulting database is longitudinal

Table 1. Media outlets grouped by target audience.
Russian-affiliated media Western media

For English-speaking audiences RT BBC News
For Russian-speaking audiences RIA Novosti, RT in Russian BBC News Russian




8 M. MAKEEV AND M. BASTOS

Table 2. Total number of news articles in the database.

RIA RT RT BBC
Novosti English Russian News BBC News Russian
News articles 403 339 56 489 326 765 203 552 13 048
Articles with tags 403 324 53915 326 190 166 300 12 561
Without sports articles 396 901 45 804 230 242 166 300 12 286
War-related articles 52394 15 146 22 295 3872 3159

as it includes the date each news article was published, thereby allowing for time-series
analysis at various levels of data aggregation (daily, weekly, or monthly). Previous work
has found that the daily number of news articles shows significant autocorrelation
(Hogenraad et al.,, 1997), both temporal (Zhang et al., 2020) and spatial (Wang, 2023),
with our database following this pattern. We subsequently applied the following filtering
rules to the data: 1. RIA Novosti (https://ria.ru/): all articles were scraped and no filtering
applied; 2. RT (https://www.rt.com/): all articles scraped, except for those posted in
“podcast,” “shows,” and “on-air” directories (e.g., https://www.rt.com/shows/); 3. RT in
Russian (https://russian.rt.com/): all articles scraped and no filtering applied; 4. BBC
(https://www.bbc.com/news): all articles scraped except for those that featured in “pic-
tures,” “live,” “podcasts,” “reel,” and “video” directories; 5. BBC News Russian (https://www.
bbc.com/russian): all articles scraped except those posted in “pictures,” “live,” “podcasts,”
“reel,” and “video” directories.

Finally, we filtered the entire database to remove content that was not associated with
the Russo-Ukrainian War based on the following criteria. For RIA Novosti, we selected
articles that include “CneumanbHas BoeHHas onepauma Ha YkpauHe” (“Special military
operation in Ukraine”); for RT, given the relative absence of war-related tags, we selected
all articles containing Russia- or Ukraine-related tags (Russia, Ukraine, Moscow, Ukraine
turmoil, and Kiev) and filtered the database for war-related content. For RT in Russian, we
selected articles that include “BoeHHas onepauyua no 3awmte [JoHb6acca” and
“Cneuyonepauus Ha YkpaunHe” (“Military operation to protect Donbas” and “Special opera-
tion in Ukraine”). For the BBC News, we selected articles that include the tag “Russia-
Ukraine war.” Finally, for BBC News Russian we selected articles that include the tag
“BoiiHa Poccum ¢ YkpanHon” (“Russian war with Ukraine”). Table 2 shows the breakdown
of the database, with all articles being lemmatized to reduce words to their base forms
using the pymystem3 library for Russian texts and WordNet Lemmatizer for English (Bird
et al., 2009). Descriptors of the database and supplementary information are available in
the project’s repository.

Identifying the issues made salient by the news outlets imposes many challenges
stemming from the relative size of the database, the different languages employed to
refer to the same events, and the subtle editorial choices underlying any news coverage.
With the press being “stunningly successful in telling its readers what to think about”
(Cohen, 1963:13), the methodological challenge entails identifying not only what has
been reported but what has been omitted from the press coverage. This challenge can
nonetheless be resolved by tracking variations in the use of tags and keywords over time,
with our results below showing that the term “special military operation” does not even
rank in RT’s top 10 list of tags. We expect this approach to provide a reliable measure of
the topics featured in the articles of Russian and British news outlets over the period.

" u


https://ria.ru/
https://www.rt.com/
https://www.rt.com/
https://russian.rt.com/
https://www.bbc.com/news
https://www.bbc.com/russian
https://www.bbc.com/russian

DYNAMICS OF ASYMMETRIC CONFLICT . 9

We proceeded by indexing the content published by news organizations based on the
normalized distribution of tags. This allows for quantifying significant variations in the
coverage of news outlets and identifying the issues made salient in the period. We there-
fore leveraged the news outlets’ own classification of the content, which is often created
through a combination of algorithmic classification and manual tagging of the content by
journalists and editors. This routine journalistic work provides the public with tags or topics
at the bottom of each news article that organize the content into meaningful categories.

Tags or topic tags are short descriptors for web resources (Hayes, 2007) that, in the context
of news articles, refer to specific topics, persons, or events featured in the news article.
Typically located at the end of the news article, tags can help users find related articles and
are usually selected from a predefined list created by journalists and editors, or automatically
generated based on the local pre-processing of the news content. There are, however,
considerable differences in the extent to which news outlets leverage this resource. While
most articles published by RT in the period covered the Russo-Ukrainian War and related
developments, the news outlet does not employ specific war-related tags, with the “Ukraine
turmoil” tag representing only a portion of war-related articles published by the organization.

As tags are employed asymmetrically across news organizations, we compare the
distribution of tags and keywords to quantify the reliability of tags across news outlets.
This was achieved by normalizing the distribution of article tags and keywords across
news outlets. For news organizations that did not employ tags in a consistent manner, we
relied on the frequency distribution of keywords featured in the article (Figure 1). We then
performed consistency checks and found that for news outlets where tags were available,
the number of articles with tags of a particular group was positively correlated with
mentions of keywords and phrases that summarized these topics (aggregated over day,
week, or month). Figure 1 shows these robustness checks performed on the database to
consolidate the relative differences in the distribution of tags and keywords across news
articles. This procedure allowed us to rely on mentions of keywords as the unit of analysis
in this study, an effective proxy for the editorial decisions driving the creation of tags.
Lastly, we also leveraged metadata about the article, particularly the news desk (including
local, national, and world news) to remove sports and soft news items irrelevant to issues
related to the Russia/NATO divide.

Upon normalizing the distribution of tags and keywords across news outlets, our
approach yielded a list of 30 tags for each news outlet that matched 17 groups of issues
or topics (see the appendix for the complete list of groups of topics). This approach allows
us to contrast the relative distribution of tags as a proxy for the coverage and airtime
dedicated to significant events and developments during the war. While tags may be used
primarily as ordering devices with little intention to communicate a frame, the relative
incidence of tags and keywords shows that it is not possible for news organizations to
completely suppress developments of the Russo-Ukrainian War.

Results
Different news diets

We analysed a total of 96,866 articles related to the Russo-Ukrainian War (Table 2) to test
the hypotheses of this study. We approach H1, which hypothesized that the agenda set by


http://appendix

M. MAKEEV AND M. BASTOS

Articles with Vladimir Putin tags and mentions in the text

RIA
1500

RTRU

120 Legend
3000 —e— With Tag
) 0 100
@ [ :
S S —e— Mentions (right)
£ £ a0
© 2000 ©
w“ w
o =}
] @ 60
o o
£ 1000 E
3 p=3
=z = 40
N
20
0 0
NO TN ONOAO AN AN TN ON N TULONDDPOAANHANMTNON
FEIRRERRR AN ReRe R FITTITIINATNLIIRLSSS
AR AN NI NI N » AN AN NN NI NN Mo mh
NN NN NN NNNNNNANN NN NN NANNNNNNNNNN NN NN NN
000000000000 00O00 OO0 S000000000000000O00
NRRARARRARANRANNRNQNN NN QN RRANRARRRNRARNANAQAN QN QS
Year-Month Year-Month
r=0.992, p-value<0.001 r=0.959, p-value<0.001
BBCRU BBC
o 0
2 <]
[} [}
£ =]
e £
© ©
« “
(=} o
o L
Q @
o o
€ €
-3 =
= =
HAANMTLDONDDIDOANAANMTLON
QIR WRTeeeeRe
A AAAA A Ad AdAA A A A At A
NANNNNNNNNNNANNN NN AN NANNNNNNNNNNNNN NN NN
OO0O0O0O000O0O0O0D0DO0O0OO0O0O0O0 OO0 OO00O0OO0O0O0O0O0O0D0O0OO0OO0O0O0O0 OO0
SNNRNNNNNNNNNNRNRNN NS SANNNNRNNNNNNNNRNNN
Year-Month Year-Month
r=0.726, p-value<0.001 r=0.923, p-value<0.001
RT
400
80
o
Y
2 300
=
© 60
g
=}
=
2 ]
[ 40 \ 200
35
z

20|

~

| A
HANMNMTDONDDO A ANAdNMT L ON
LLEPILRIIIAYAOL Q29
A AA A A A A Ao
NANNNNNNNNNNANNN NN NS
5000000000000 000000
NARRNNNNNNNNNAR QNS
Year-Month

r=0.83, p-value<0.001

Figure 1. Correlation between tags and mentions of Vladimir Putin over time.

the Russian (RIA) and British national media (BBC) differs significantly, by plotting the
relative distribution of news articles compared with war-related articles published by each
organization in the period. We found that the share of news about the Russo-Ukrainian
War on BBC News is small due to the expected focus on British affairs, with a monthly
average of 3% and a peak of 16%. The incidence of articles mentioning the war was
notably higher on BBC News Russian (45%), with a significant peak in March 2022.
Coverage of the war occupied on average 20% of RIA Novosti and 14% of RT Russian
news coverage, with relatively small peaks of 29% and 22%. This intense coverage is



DYNAMICS OF ASYMMETRIC CONFLICT . 1

nonetheless dwarfed by BBC News Russian where the war averaged 45% of their cover-
age, with a peak of 85% as shown in Figure 2(b). Given the substantive casualties faced by
the Russian war effort and the economic and political challenges faced by the country,
this might be indicative of strategic decisions to de-emphasize the war coverage.
Consistent with H1, we found marked differences in the topics covered by Russian state
media, and not only to the BBC but also between Russian domestic and international
media (i.e., RIA Novosti vs RT). More importantly, Figure 3 shows the tests where the null
hypothesis of the Kolmogorov-Smirnov was not rejected, thereby indicating that the
distribution of news articles have the same distribution for RIA Novosti & RT in Russian,
on the one hand, and BBC News & BBC News Russian, on the other. The results are thus
consistent with hypothesis H1, as the news coverage of the Russo-Ukrainian War differs
between state and public service media.

Next we approach H2, which posits that the agenda set by the foreign press services
based in Russia (RT) and Britain (BBC Russian) differ significantly based on Kolmogorov-
Smirnov tests. RT dedicated considerable attention to war-related news (Figure 2(a)),
which is perhaps surprising given the international scope of the network, but is consistent
with H2 and foregrounds RT’s mission of “breaking the Anglo-Saxon monopoly on the
global information streams,” as stated by Vladimir Putin (Simonyan, 2013). Another
important marker of the disconnect between Russian national media and its foreign
press service can be found in the coverage of China and India, which are subjected to
considerable coverage, particularly by RT, an outlet derided as a propaganda outfit of the
Kremlin but that nonetheless follows the agenda of the international press (Aday et al.,
2005). RT’s coverage became particularly intense following the publication of the Chinese
Peace proposal in February 2023 and Xi Jinping’s visit to Moscow in March 2023
(Figure 7(c)).

Finally, we approached hypothesis H3 by testing whether Russian state media and
British public service media report developments in the war in line with strategic national
objectives. We identified two distinct groups based on the distribution of keywords and
tags, with RIA Novosti and RT in Russian extensively leveraging the latter, with a mean of
6.55 (1.99) and 6.41 (3.85) tags per article, respectively, compared with 3.25 (1.26), 3.63
(1.85), and 4.03 (1.74) for BBC News Russian, RT, and BBC News, respectively. The choice of
tags and keywords also reflect specific editorial stances on the same event, with RIA
Novosti using the tag “Special military operation in Ukraine,” while RT in Russian favours
“Military operation to protect Donbas,” and RT speaks of “Ukraine turmoil.” In contrast to

Number of Articles by Agency and Year-Week

2000 «
\ o

150 ‘ — bhcnu
\ P

; 750 | ' /N A | A i
. \ N \Vw/b\’”\/\\ff/ VW / e O e o = e 2

& A L Ll d 1L L
(P s e

(@) (b)

Figure 2. (a): number of articles per week. (b): percentage of war-related articles per month.



12 (&) M. MAKEEV AND M. BASTOS

(a) Kolmogorov-Smirnov test for proportion of articles mentioning Vladimir Putin
(agrigated by week)
RIA RTRU BBCRU BBC RT
o e ™. n n
0.6 ~ . . .
o
0.4 - "r\‘,...’" :
. "o .
R 4y W % Wi
o . . S Y .
0 @ . - o .
D=0.557, p-value<0.001 D=0.582, p-value<0.001 D=0.608, p-value<0.001 D=0.291, p-value=0.002
0.8
.
’ .
0.6 ° . q ° Py
% o
oo 028°°
o« N e o :
0.2 = . ° L . % . Do
D=0.557, p-value<0.001 D=0.899, p-value<0.001 D=0.937, p-value<0.001 D=0.772, p-value<0.001
0.8
. . .
0.6 L4 o . ’, e . o, " . ’, $ .
“'.u 22°° “‘.:.' ol."' o250 oo %', Y LM
047 qtee R AR 8 TSN, . 4 —Q&,g
" W whan e, SN
. Y
0e e .
D=0.582, p-value<0.001 D=0.899, p-value<0.001 D=0.101, p-value=0.816 D=0.557, p-value<0.001
0.8
0.6 .
0.4 e . K F
0.2 VE«”S s XS
. L)
Oe (] .‘hﬁg;!ﬁdiﬁa .
D=0.608, p-value<0.001 D=0.937, p-value<0.001 D=0.101, p-value=0.816 D=0.506, p-value<0.001
0.8
.
06 o *., S o
oo o
oo 028
0.4 ° 2 & & ﬂ'b' -y
.
0.2 V&S . Pon - e Fi X
. {9

D=0.291, p-value=0.002 D=0.772, p-value<0.001 D=0.557, p-value<0.001 D=0.506, p-value<0.001

(b)

RIA
RIA
RIA

.
RTRU

BBCRU  RTRU

BBCRU  RTRU

o
-
BBCRU
~
~

BBC
o
°
BBC
-
~
BBC
i
~
)

E- © 2 o o £ 4 3 3 5

RT
~

RA  RIRU BBCRU BBC  RT RIA  RTIRU BBCRU BBC  RT RIA  RTRU BBCRU BBC AT

Figure 3. a) Kolmogorov-Smirnov test for the distribution of articles mentioning Vladimir Putin
aggregated by week. b) number of tests where the null hypothesis of the Kolmogorov-Smirnov was
not rejected, thereby indicating that the news articles have the same distribution.



DYNAMICS OF ASYMMETRIC CONFLICT . 13

that, BBC News uses the tag “Russia-Ukraine war” and BBC News Russian refers to “War
between Russia and Ukraine.”

We further probe these hypotheses by parameterizing the distribution of news across
17 groups of topics across the news outlets in our database. Figure 3(a) shows the
significant differences in the distribution of articles across each pair of news outlets,
with the results rejecting the null hypothesis that the data were drawn from comparable
distributions, and Figure 3(b) shows the aggregate number of tests where the null
hypothesis of the Kolmogorov-Smirnov test was not rejected, thus identifying news
outlets with comparable editorial stances. In both instances, we aggregated the number
of articles by day, week, and month, with a significant number of groups where the null
hypothesis was not rejected — namely the pairs RIA Novosti & RT in Russian and BBC News
& BBC News Russian (Figure 3(b)). The results further support the hypothesis that Russian
state media selected a significantlydifferent set of events during the war campaign
compared with the BBC, where the relative distribution of news topics is constant over
the period (H3).

A comparison between the issues made salient reveals pronounced differences across
news organizations. Figure 4 shows that RIA Novosti and RT in Russian are primarily
focused on the Armed forces, with a particular emphasis on Ukrainian-related issues and
the alleged shelling of Russian-occupied territories by Ukraine. In contrast, BBC News and
BBC News Russian emphasize strategic issues to the West, but also the economic implica-
tions of the war, the ensuing refugee crisis, the Russian Army, Crimea, and the United
Nations. Interestingly, RT's coverage is broadly aligned with topics covered by the BBC,
namely the economic sanctions, the Minsk Agreements, China, and India, but it conspicu-
ously avoids topics perceived to be negatively charged in Russia, including the refugee
crisis, the military mobilization in Russia, and the Wagner group. Conversely, RT in Russian
and RIA Novosti's coverage are strikingly similar across multiple subjects (Figure 1).
Despite the independence touted on their respective websites, there is reportedly intense
collaboration between these organizations dating back to RT’s creation by Rossiya
Segodnya (RIA Novosti, 2005) and the sharing of an Editor-in-Chief, Margarita
Simonyan, who presided over both RT and RIA Novosti (MIA Rossiya Segodnya, 2023a;
RT, 2023).

Adversarial issue salience

We further unpack hypotheses H2 and H3 by tracing the evolution of issues covered in the
course of the war. Vladimir Putin is a central theme across news organizations, with
mentions peaking early in 2022 with the outbreak of the war followed by a downward
trend until August 2022, when mentions of Putin peak again in September-October 2022
following the announcement of the mobilization in Russia and the annexation of the
occupied territories of Ukraine. The normalized distribution, however, presents important
differences, with 40% of articles mentioning Putin in the BBC News and BBC News Russian,
compared with only 27% for RT in Russian, and an even lower count of only 11% in RIA
Novosti, which also has a high standard deviation due to the dramatic decline in mentions
from 73% in March to 14% in August 2022 (Figure 5(a)). RIA Novosti content featuring
Putin is broadly categorized into two main groups of duplicated sentences: “Goals” and
“Shelling and Supply” - central issues for the Russian war campaign. These boilerplate



14 M. MAKEEV AND M. BASTOS

Smoothened Percentage Distribution of Mentions over Time (averaged by week)

Vladimir Putin
[ 4] .
|
|
The West

e

Refugees

L aaman

Armed Forces of Russia

s

Crimea

o

Minsk Agreements

Il ~——eve

Wagner Group

Nuclear Related

TS

Aid to Ukraine

Volodymyr Zelenskyy

t
| bbc
‘ mm bbcru
. rtru
B ria

Economy, Energy and Sanctions

s

Armed Forces of Ukraine

gy

Shellings from Ukraine

o

New Occupied Territories

b e

Mobilisation

China and India

A

UN



DYNAMICS OF ASYMMETRIC CONFLICT . 15

Figure 4. Mentioned topics over time (averaged by week), with significant similarities between RIA
Novosti and RT in Russian, and a sharp contrast to the editorial coverage observed in BBC News and
BBC News Russian.

Q Percentage of articles v Putin mentioned by Agency and Year-M b Numbe: les with sentences from Goals and Supply/shelling gre
N\ N / : N
(& d
\7
\\»
/ ~N —_— 1
€ f

Figure 5. A) references to Vladimir Putin across the database. b) RIA Novosti articles featuring “Goals”
and “Supply/shelling” content over time. c) RT articles on the Minsk Agreements and Kyiv. d) articles
published by RT in Russian mentioning state sources. e) BBC coverage. f) mention to Volodymyr
Zelenskyy over time.

sentences appear across several news articles and news organizations and are likely
provided by the Russian government for repackaging by each news organization.

The “Goals” category includes articles detailing the various objectives and justification
for the war in Ukraine, including “protecting the people,” “demilitarization and denazifica-
tion of Ukraine,” and “the liberation of Donbas.” Justification for the war is provided as
pledges of “no occupation of Ukraine” and that only “military infrastructure and Ukrainian
troops” will be targeted. These sentences appear repeatedly in articles related to the war
and read much like official statements. The second category, focused on “Shelling and
Supply,” includes articles describing the supply of arms to Ukraine by NATO countries, the
use of NATO ammunition in the shelling of Russian-controlled territories, descriptions of
the alleged Ukrainian shelling of Horlivka, Yasynuvata, and Petrovskyi District of Donetsk,
and official statements condemning the supply of weapons to Ukraine.

Articles extolling such “Goals” peaked between March and May 2022, followed by
a sharp decline in July, and then a brief resurgence between October 2022 and



16 M. MAKEEV AND M. BASTOS

January 2023, reflecting further justifications for Russian military strikes against Ukrainian
infrastructure. Figure 5(b) shows that Putin’s position on the war dominated the content
of RIA Novosti during the initial stages of the conflict, but it significantly receded in the
ensuing months as the Russian military campaign struggled through many setbacks and
the absence of a clear war strategy. These developments led to an information overload in
the first half of 2022 followed by an information vacuum in the Russian media, potentially
contributing to the Russian population perceiving the objective of the war in different
ways (Levada-Center, 2022, 2023c), with the extensive references to “genocide” and “Nazi”
rhetoric supporting previous findings of a disinformation campaign spearheaded by the
Russian government (Fortuin, 2022).

With articles focused on “Goals” quickly disappearing, news articles featuring “Shelling
and Supply” increase gradually to become the largest theme in the Russian press by
July 2022. Shelling and supply appear in articles discussing “The West” and the alleged
“shelling from Ukraine,” with specific references to NATO, Russia’s Joint Center of Control
and Coordination (JCCC), “Horlivka,” and “Yasynuvata.” These articles foreground the
uptake in the procurement of Western weaponry as the reason for the setbacks experi-
enced by the Russian military. They effectively shaped the public opinion measured in
June 2023 polling data, when 81% of Russian respondents expressed apprehension about
the provision of Western armaments to Ukraine, in contrast to 77% recorded in April
(Levada-Center, 2023a, 2023b, 2023c). The alleged shelling of civilians supported by
Western weaponry is then construed as an additional rationale for the war that continues
to lack, however, a clearly articulated objective. These findings underscore a notable
change in the coverage of RIA Novosti, initially centred on Putin’s justifications for the
invasion, and subsequently focusing on the supply and targeting of civilian populations
by Western weaponry. The mounting public concern about the provision of Western
armaments to Ukraine identified by the Levada-Center provides further evidence of
agenda-setting effects and the effective shaping of public perceptions.

This editorial shift is also found in RT news articles where duplicated sentences
justifying the outbreak of the war abound (e.g., “ ... following KieV's failure to implement
the terms of the Minsk Agreements” and “ ... Kiev's main goal was to use the ceasefire to
buy time.”) There is a stronger emphasis on the failure to comply with the Minsk
Agreements, the involvement of European countries, and Ukraine’s claim that the
Russian offensive was completely unprovoked. The incidence of content reporting on
the Minsk Agreements on RT and RIA Novosti is broadly similar (Figure 5(c)) and suggests
they share editorial resources and conflicts with the expectation that the Russian state
media would develop tailored content for Western and Russian audiences. This alignment
is however more pronounced in RT in Russian, which largely relays wire copy from state-
owned news organizations RIA Novosti and TASS (the second largest news agency in the
Russian Federation). Figure 5(d) shows the distribution of references to Russian state
sources, with 48% of the articles published by RT in Russian mentioning either RIA
Novosti, TASS, or the Ministry of Defense of the Russian Federation.

On 4 March 2022 the Russian war censorship laws came into effect forcing the BBC to
move its news operations outside Russia (INTERFAX, 2022). The BBC news coverage
emphasized the economic toll of the Western sanctions on the Russian economy and
the death toll of the war, particularly the losses of the Russian army (Figure 5(e)). In
contrast to RIA and RT, which promoted Russia’s official narrative about the war, coverage



DYNAMICS OF ASYMMETRIC CONFLICT .

by the BBC in Russian and English is marked by an editorial stance that highlights the
staggering costs of the war.

RIA Novosti and RT in Russian are less preoccupied with economic issues such as the
energy crisis resulting from the war and covered instead the damage caused by the
sanctions on the global economy that coincided with the peak of the energy crisis in
Europe (Figure 6(a)). The refugee crisis is also covered much more extensively by BBC
News and BBC News Russian compared with Russian state media, as is the focus on “The
West” (i.e., NATO, EU, and the USA) which features less prominently in RIA Novosti and RT
in Russian compared with the BBC and RT, both of which mentioned the West in virtually
all war-related articles (Figure 6(b)). RT, however, places a much stronger emphasis on the
Minsk Agreements that proved central to Russia’s justification for the war. The coverage is
so intense that by April 2022 nearly half of RT content about the war is dedicated to the
Minsk Agreements, the period when a justification for a protracted war was advanced to
English-speaking audiences.

Another clear tension in the coverage of the British and Russian presses is the focus on
the army forces. Figure 6(c,d) show that RIA Novosti and RT in Russian largely write about
the Ukrainian army forces, whereas BBC News and RT featured significantly more articles
about the Russian army. Consistent with previous reports (Fortuin, 2022), we found that
RIA Novosti and RT in Russian frequently resort to “Nazi” rhetoric when referring to units

a : Eneroy ment b percntage of st :
IBE ol | N #\\/
X <L ‘o i et
NP ~
€ ‘ d ) R ‘
/ T \\ g N// AL = ™
ayATa NN S A
e £

AL LAY L M \\\ H“&\v//&\
N S e S I AT ) N o = N

Figure 6. A) coverage of economic issues. b) articles mentioning “The West” over time. ¢) mentions of
the Ukrainian Army. d) mentions of the Russian Army. e) articles mentioning Crimea. f) articles
covering the battleground in Kherson over time.



18 M. MAKEEV AND M. BASTOS

\ E /
\ / /> \
D\ / / NS V vl £ *»—\\7;\ ’//,’/ S A\\ P T .\

Figure 7. A) articles mentioning the Russian Military Mobilization over time. b) articles mentioning the
Wagner Group. ¢) coverage of China and India d) articles mentioning nuclear-related issues.

of the Ukrainian Army Forces as nationalist formations (“HaymoHanucTnyeckue
dopmupoBaHus”) and armed formations of Ukraine (“BoopyeHHble ¢popmMrpoBaHus
YkpauHbl” or “BDY.”) The deliberate use of the term “armed formations” instead of
“armed forces” leads to the frequently used abbreviation “VFU” (translation of “armed
formations of Ukraine”) instead of the generally accepted VSU (Army Forces of Ukraine),
a framing device that fosters a sense of illegality surrounding the Ukrainian army.

As hypothesized in the present study, RT's coverage is broadly in line with the agenda
set by the international press (H2). The purported shelling of Russian-controlled territories
by Ukraine was extensively covered by RIA Novosti and RT in Russian, but not by the BBC
News, BBC News Russian, or RT. Similarly, the bombing of the Crimea bridge in
October 2022 and July 2023 received little coverage by RIA Novosti and RT in Russian,
in sharp contrast to the BBC News, BBC News Russian, and RT (Figure 6(e)). RIA Novosti and
RT in Russian also cover the newly occupied Russian territories in the first month of the
war, including the annexation of Donetsk, Kherson, Luhansk, and Zaporizhzhia oblasts in
August-October 2022, but less so during the Ukrainian counteroffensive in June 2023.
Similarly, the liberation of Kherson by the Ukrainian Army in November 2022 was mostly
ignored in the Russian-controlled media compared with the BBC (Figure 6(f)).

In addition to the displacement of Ukrainians, the military mobilization in Russia also
caused an immigration crisis, with some sources estimating that up to 700,000 Russians
had fled Russia by October 2022 (More & Chambers, 2022). Between 300 (official figures)
to 528 thousand (Mediazona, 2023) Russians were conscripted, but the mobilization
received little attention in the Russian state media. The number of RIA Novosti articles
mentioning the mobilization in Russia was in fact lower than mentions of the Ukrainian
and occupied DPR and LPR mobilizations at the beginning of the war (Figure 7(a)).
Mentions to the Wagner Group followed a similar pattern of relative silence. Although
the Wagner Group rebellion of June 2023 was the first military rebellion in Russia in
a hundred years, it received little coverage in Russian state media (Figure 7(b)).



DYNAMICS OF ASYMMETRIC CONFLICT . 19

The nuclear threat posed by the war was another point of cleavage in the press
coverage, particularly during the Zaporizhzhia Nuclear Power Plant crisis, when RIA
Novosti and RT in Russian offered little coverage of the topic in contrast to the BBC,
BBC News Russian, and RT (Figure 7(d)). This is also observed in the coverage of nuclear
weapons, which barely features in RIA Novosti and RT in Russian but is subject to intense
coverage by the BBC News. This is perhaps surprising given the many ambiguous state-
ments by Russian officials on the possibility of using nuclear weapons in Ukraine.
Interestingly, RT covered this topic extensively compared with the Russian national
press, whose coverage may have been effective as most Russians (86% of respondents)
believed nuclear weapons could not be used under any circumstances (Levada-Center,
2023a). The near absence of this topic in the Russian state media and the lack of civil
preparation for the possible use of nuclear weapons may also indicate that the Russian
government did not perceive its own threats realistically but used them strategically to
deter aid to Ukraine, which may have been effective given the attention given to the issue
in the West and delays in the supply of weapons to Ukraine.

Discussion

While it is not possible to establish universal baselines for balanced press coverage, our
results show that several key events and issues were significantly downplayed, omitted, or
framed differently by Russian state media in comparison not only to the British press but
also to the Russian foreign press service (RT). These results are at odds with previous
studies that found that event selection tended to be relatively consistent even in conflict
news (Baden & Tenenboim-Weinblatt, 2017). Instead, we found marked differences in
issue salience across Russian and British national outlets (RIA and BBC), but relative
consistency across foreign press services (RT and BBC Russian). In other words, while
misalignment in the press coverage is usually restricted to the framing or spin of accounts,
we found a misalignment in the bare event selection, a consequential development to the
fractured space of world news reporting.

Our results are consistent with work on journalistic coverage in violent conflict by
showing that Ukrainian casualties get covered on the BBC but not on RT - a deliberate
omission that is a recurrent finding in literature about war coverage where national
hardships receive coverage but not the adversary’s (Aday et al., 2005; Boaz, 2005; Kampf
& Liebes, 2013). The comparisons between British and Russian-controlled media, on the
one hand, and domestic vs. foreign news channels (Table 1), on the other, show significant
differences in issue salience that portray the developments of the war in a different light.
The significant temporal differences in issue salience allow for tracking emphases and
omissions of key developments during the war.

Conclusion

This study offers a systematic assessment of the issues made salient during the Russo-
Ukrainian War by unpacking the editorial emphasis placed on topics associated with the
war and the ensuing geopolitical crisis. Our analysis reveals significant differences in
issues covered by the British and the Russian state media, with the latter employing
specific terms such as “armed formations” instead of “armed forces” to frame the



20 M. MAKEEV AND M. BASTOS

Ukrainian Army as illegitimate. Such strategies foreground how Russian state media can
shape the public perception of the war by prioritizing specific subsets of news and
regularly avoiding certain issues. Our findings also reveal that Russian state media tailored
a specific version of the news for domestic audiences, often downplaying or ignoring
altogether key developments of the conflict, such as the mobilization crisis in Russia, the
Wagner group rebellion, the refugee crisis, the Ukrainian counteroffensive, and the
nuclear threat. These topics not only received substantive coverage by the BBC; they
also received sustained coverage by RT, a state-controlled news television network
funded by the Russian government but tailored for international audiences.

Indeed, RT adapts Russian-speaking content to the English-speaking expectations set by
the broader ecosystem of the international press, thereby covering developments of the
war that touched the economy, the European involvement in the Minsk Agreements, and
the potential use of nuclear weapons. By covering topics and issues deemed essential to
English-speaking audiences, it can effectively distribute the Russian version of the war that
would otherwise remain restricted to Russian state media, including contentious issues
about the conflict such as the participation of Western countries, its impact on the global
economy, and the prospect of nuclear escalation, but also peace proposals beneficial to
Russia. There is, however, a limit to RT’s alignment with the agenda set by the international
press. It conspicuously avoided antagonistic topics in Russia, particularly the refugee crisis,
the military mobilization, the Ukrainian counteroffensive, and the Wagner group rebellion.

Disclosure statement

No potential conflict of interest was reported by the author(s).

Funding

This study was supported by the University College Dublin and OBRSS scheme [grants R21650 and
R20825] and the National Council for Scientific and Technological Development [grant 406504/
2022-9].

ORCID

Matvei Makeev () http://orcid.org/0009-0003-5852-5416
Marco Bastos ([©) http://orcid.org/0000-0003-0480-1078

Data availability statement

The database curated for this study is available upon request from the research team. Descriptors of
the databases, in addition to the computer code used in the analysis, are available at https://osf.io/
bh647/?view_only=d8ec772543754d7a9178f8949¢35b2fd.

References

Aday, S., Livingston, S., & Hebert, M. (2005). Embedding the truth: A cross-cultural analysis of
objectivity and television coverage of the Iraq War. Harvard International Journal of Press/
Politics, 10(1), 3-21. https://doi.org/10.1177/1081180X05275727


https://osf.io/bh647/?view_only=d8ec772543754d7a9178f8949c35b2fd
https://osf.io/bh647/?view_only=d8ec772543754d7a9178f8949c35b2fd
https://doi.org/10.1177/1081180X05275727

DYNAMICS OF ASYMMETRIC CONFLICT . 21

Baden, C., & Tenenboim-Weinblatt, K. (2017). Convergent news? A longitudinal study of similarity
and dissimilarity in the domestic and global coverage of the Israeli-Palestinian conflict. Journal of
Communication, 67(1), 1-25. https://doi.org/10.1111/jcom.12272

Baker, W. D., & Oneal, J. R. (2001). Patriotism or opinion leadership?: The nature and origins of the
“Rally ‘Round the Flag” effect. The Journal of Conflict Resolution, 45(5), 661-687. https://doi.org/10.
1177/0022002701045005006

BBC. (2023). Global news services - about the BBC.

Becker, H. (1949). The nature and consequences of black propaganda. American Sociological Review,
14(2), 221-235. https://doi.org/10.2307/2086855

Benkler, Y., Faris, R., & Roberts, H. (2018). Network propaganda: Manipulation, disinformation, and
radicalization in American politics. Oxford University Press.

Binder, E., & Kaltseis, M. (2020). Odessa 2014: Alternative News and Atrocity Narratives on Russian TV.
In P. Deutschmann, J. Herlth & A. Woldan (Eds.), ‘Truth” and Fiction: Conspiracy Theories in Eastern
European Culture and Literature (Vol. 193, pp. 185-210). transcript Verlag.

Bird, S., Klein, E., & Loper, E. (2009). Natural language processing with Python: Analyzing text with the
natural language toolkit. O'Reilly Media, Inc.

Bittman, L. (1985). The KGB and Soviet disinformation: An Insider’s view. Pergamon-Brassey'’s.

Boaz, C. (2005). War and foreign policy framing in international media. Peace Review, 17(4), 349-356.
https://doi.org/10.1080/10402650500374603

Cohen, B. C. (1963). The press and foreign policy. Princeton University Press.

Fengler, S., Kreutler, M., Alku, M., Barlovac, B., Bastian, M., Bodrunova, S. S., Brinkmann, J.,
Dingerkus, F., Hajek, R., Knopper, S., Kus, M., Lab, F., Lees, C,, Litvinenko, A., Medeiros, D.,
Orlova, D., Ozolina, L., Paluch, A, ... Veldhoen, H. (2020). The Ukraine conflict and the European
media: A comparative study of newspapers in 13 European countries. Journalism, 21(3), 399-422.
https://doi.org/10.1177/1464884918774311

Fortuin, E. (2022). “Ukraine commits genocide on Russians”: The term “genocide” in Russian
propaganda. Russian Linguistics, 46(3), 313-347. https://doi.org/10.1007/s11185-022-09258-5

Grigor'ev, M. (2021). Gosfinansirovanie RT i MIA «Rossiya segodnya» budet uvelichenona 1,4i 1, 7
mird rublej v 2022 godu. RTVI.

Hayes, C. (2007). Using tags and clustering to identify topic-relevant blogs. Advance online
publication.

Hogenraad, R., McKenzie, D. P., & Martindale, C. (1997). The enemy within: Autocorrelation bias in
content analysis of narratives. Computers and the Humanities, 30(6), 433-439. https://doi.org/10.
1007/BF00057939

Hutchings, S., & Rulyova, N. (2009). Television and Culture in Putin’s Russia: Remote control. Routledge.

INTERFAX. (2022). RKN zablokiroval v Rossii ‘Golos Ameriki’, ‘Meduzu’. BBC i Deutsche Welle.

Jowett, G. S, & O’'Donnell, V. (2014). Propaganda & persuasion. Sage.

Kablukov, E. (2016). The metamorphosis of the phraseological unit “the fifth column” in modern
Russian media discourse. Slavia Orientalis, 65(4), 805-821.

Kampf, Z,, & Liebes, T. (2013). Transforming media coverage of violent conflicts. Palgrave Macmillan
UK.

Karpchuk, N. (2021). The Russian Federation propaganda narrative. Toruriskie Studia
Miedzynarodowe, 1(14), 19-30. https://doi.org/10.12775/T1S.2021.002

Khaldarova, I, & Pantti, M. (2020). Fake News: The narrative battle over the Ukrainian conflict.
Journalism Practice, 10(7), 891-901. https://doi.org/10.1080/17512786.2016.1163237

Kim, Y. M., Hsu, J., Neiman, D., Kou, C, Bankston, L., Kim, S. Y., Heinrich, R., Baragwanath, R., &
Raskutti, G. (2018). The stealth media? Groups and targets behind divisive issue campaigns on
Facebook. Political Communication, 35(4), 515-541. https://doi.org/10.1080/10584609.2018.
1476425

Kovalev, A. (2021). The political economics of news making in Russian media: Ownership, clickbait
and censorship. Journalism, 22(12), 2906-2918. https://doi.org/10.1177/1464884920941964

Levada-Center. (2022). Konflikt s Ukrainoj.

Levada-Center. (2023a). Konflikt s Ukrainoj: ocenki aprelya 2023 goda.

Levada-Center. (2023b). Konflikt s Ukrainoj: ocenki conca iyulya 2023 goda.


https://doi.org/10.1111/jcom.12272
https://doi.org/10.1177/0022002701045005006
https://doi.org/10.1177/0022002701045005006
https://doi.org/10.2307/2086855
https://doi.org/10.1080/10402650500374603
https://doi.org/10.1080/10402650500374603
https://doi.org/10.1177/1464884918774311
https://doi.org/10.1177/1464884918774311
https://doi.org/10.1007/s11185-022-09258-5
https://doi.org/10.1007/BF00057939
https://doi.org/10.1007/BF00057939
https://doi.org/10.12775/TIS.2021.002
https://doi.org/10.1080/17512786.2016.1163237
https://doi.org/10.1080/10584609.2018.1476425
https://doi.org/10.1080/10584609.2018.1476425
https://doi.org/10.1177/1464884920941964

22 (&) M. MAKEEV AND M. BASTOS

Levada-Center. (2023c). O vozmozhnosti primeneniya yadernogo oruzhiya v ukrainskom konflikte.
Littell, J., & Starck, N. (2023). Russian influence operations during the invasion of Ukraine.
International Conference on Cyber Warfare and Security, Reading, UK (Vol. 2023. pp. 209-217).

Livermore, D. (2018). China’s “Three Warfares” In theory and practice in the South China Sea.

McCombs, M. E., & Shaw, D. L. (1972). The agenda-setting function of mass media. Public Opinion
Quarterly, 36(2), 176-187. https://doi.org/10.1086/267990

Medialogiya. (2023). Federalniye SMI: 2022.

Mediazona. (2023). Davaj pozhenimsja - 2. Chto dannye zagsov o svad’bah govorjat nam spustja
polgoda posle nachala mobilizacii.

MIA Rossiya Segodnya. (2023a). Management - Rossiya Segodnya.

MIA Rossiya Segodnya. (2023b). Rossiya Segodnya.

More, R., & Chambers, M. (2022). Factbox: Where have Russians been fleeing to since mobilisation
began? Reuters. Advance online publication.

Nordenstreng, K., Pasti, S., Zhang, T., Bobba, G., Wolgast, H., Hyzen, A., Guazina, L., Patnaik, S., &
Ndlovu, M. (2023). Coverage of the Russia-Ukraine war by television news. International Journal of
Communication, 17, 1-17.

RIA Novosti. (2005). V' Rossii Uchrezhden Angloyazychnyj Telekanal Russia. https://ria.ru/20050607/
40484314.html

Roudakova, N. (2009). Journalism as “Prostitution”: Understanding Russia’s reactions to Anna
Politkovskaya’s murder. Political Communication, 26(4), 412-429. https://doi.org/10.1080/
10584600903053890

Roudakova, N. (2017). Losing pravda: Ethics and the press in Post-Truth Russia. Cambridge University
Press.

RT. (2023, August 27). Management. TV-Novosti. https://www.rt.com/about-us/management/

RT. (2025). About RT. TV-Novosti. 4 July.https://www.rt.com/about-us/

Simonyan, M. (2013). Putin talks NSA, Syria, Iran, drones in RT interview. RT. https://www.rt.com/
news/putin-rt-interview-full-577/

Taylor, P. M. (2003). Munitions of the mind: A history of propaganda from the ancient world to the
present era. Manchester University Press.

Tolz, V., & Hutchings, S. (2023). Truth with a Z: Disinformation, war in Ukraine, and Russia’s contra-
dictory discourse of imperial identity. Post-Soviet Affairs, 39(5), 347-365. https://doi.org/10.1080/
1060586X.2023.2202581

Tripodi, F. (2018). Searching for alternative facts: Analyzing scriptural inference in conservative news
practices. Data & Society Research Institute.

Walter, N., & Salovich, N. A. (2021). Unchecked vs. Uncheckable: How opinion-based claims can
impede corrections of misinformation. Mass Communication and Society, 24(4), 500-526. https://
doi.org/10.1080/15205436.2020.1864406

Wang, R. Y. (2023). The geography of newspaper circulations: A spatial taxonomy of “News(paper)
Deserts” in the United States. Media and Communication, 11(3), 304-317. https://doi.org/10.
17645/mac.v11i3.6856

Wilbur, D. (2021). Enlisting propaganda for agenda building: The case of the global times. Journal of
Information Warfare, 20(1), 82-95.

Wolfsfeld, G., Segev, E., & Sheafer, T. (2013). Social media and the Arab Spring: Politics comes first.
The International Journal of Press/Politics, 18(2), 115-137. https://doi.org/10.1177/
1940161212471716

Wolsfeld, G. (2023). Media and political conflict: News from the Middle East. Cambridge University
Press.

Yablokov, I. (2015). Conspiracy theories as a Russian public diplomacy tool: The case of Russia Today
(RT). Politics, 35(3-4), 301-315. https://doi.org/10.1111/1467-9256.12097

Young, J. C. (2021). Disinformation as the weaponization of cruel optimism: A critical intervention in
misinformation studies. Emotion, Space and Society, 38, 100757. https://doi.org/10.1016/j.emospa.
2020.100757


https://doi.org/10.1086/267990
https://ria.ru/20050607/40484314.html
https://ria.ru/20050607/40484314.html
https://doi.org/10.1080/10584600903053890
https://doi.org/10.1080/10584600903053890
https://www.rt.com/about-us/management/
https://www.rt.com/about-us/
https://www.rt.com/news/putin-rt-interview-full-577/
https://www.rt.com/news/putin-rt-interview-full-577/
https://doi.org/10.1080/1060586X.2023.2202581
https://doi.org/10.1080/1060586X.2023.2202581
https://doi.org/10.1080/15205436.2020.1864406
https://doi.org/10.1080/15205436.2020.1864406
https://doi.org/10.17645/mac.v11i3.6856
https://doi.org/10.17645/mac.v11i3.6856
https://doi.org/10.1177/1940161212471716
https://doi.org/10.1177/1940161212471716
https://doi.org/10.1111/1467-9256.12097
https://doi.org/10.1016/j.emospa.2020.100757
https://doi.org/10.1016/j.emospa.2020.100757

DYNAMICS OF ASYMMETRIC CONFLICT . 23

Zandberg, E., & Neiger, M. (2005). Between the nation and the profession: Journalists as members of
contradicting communities. Media, Culture & Society, 27(1), 131-141. https://doi.org/10.1177/
0163443705049073

Zhang, Z., Zhang, Y., & Shen, D. (2020). The dynamic correlations between mass media news and
New media news in stock market. Frontiers in Physics, 8. https://doi.org/10.3389/fphy.2020.00179


https://doi.org/10.1177/0163443705049073
https://doi.org/10.1177/0163443705049073
https://doi.org/10.3389/fphy.2020.00179

	Abstract
	Introduction
	Previous work
	Objectives
	Methods & data
	Results
	Different news diets
	Adversarial issue salience

	Discussion
	Conclusion
	Disclosure statement
	Funding
	ORCID
	Data availability statement
	References

